Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1699 ggr
Hell
0

Avsliten klo, pulpan blottad

Hej! Hugo måste ha fastnat med sin klo någonstans (såg inte olyckan såg bara att han hade lite, lite blod på tassen). Hela klon är borta på ena bakfoten och pulpan syns. Det blöder inte så mycket men det ser ju ganska obehagligt ut, är det farligt/ska jag göra någonting? :/

Har en veterinärtid inbokad imorgon sen tidigare för Hugoså är det nåt som behöver veterinär så kan ni ju säga det, kommer ta upp det imorgon ändå.

Tack på förhand!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

minaninar
0

Klart du ska ta upp det.. Jag vet inte hur man sköter ett sådant sår.. ska kolla nätet.

Om du har ett desinfektionsmedel hemma som är kaninsäkert (vet ej vad det skulle vara? men eftersom kaninen slickar tassar så får det inte va giftigt.. kanske desivon (klorhexidin) men det får nån annan svara på.. annars skuille jag säga.. bara vatten o mkt mkt mildtvål o skölja noga).

I övrigt ska du självklart visa imorgon o fråga.. sedan ska du gärna klippa bort lite päls runt såret (om han inte sprattlar för mkt) så du kan följa läkningen o kolla att han inte svullnar eller att d blir infekterat. Det är vad jag hittat.

Hell
0

#1 Jamen precis, men tänkte att det är bäst att fråga här redan i kväll ifall det skulle vara något som behöver akutvård. Fast tänker att det räcker med att hålla det rent?

minaninar
0

Jag tror det.. mild tvål o skölja noga.. tror jag.. o sen imorron fråga vetten, se till att det han går på ikväll är rent o fint.

Hell
0

Städade buren noga nu, tömde toaletten, städade noga, nytt allt osv. Och sen är givetvis det första han gör att bajsa ner toaletten. Skrikandes

minaninar
0

Breaking it in så att säga.. Skönare å bajsa när det är rent hihi.

Lina R
0

Det kan hända, inte första gången jag hört om det. Håll det rent så borde det läka fint :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Det kan hända, inte första gången jag hört om det. Håll det rent så borde det läka fint :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Kimji
0

Det är som folk redan sagt. Men byt ut tvålen. Den irriterar skadan oavsett hur mild tvålen är. Koksaltlösning är alltid bäst.

Hell
0

Ja, tvålen skippade jag för det kändes som det fanns risk att det skulle bli irriterat. :) Får se vad vetten säger nu, ifall det är nåt mer man bör göra. Skönt att höra att det har hänt förut, har inte sett det förut så det var ganska otäckt.

Växer klon ut igen föresten? :s

Kimji
0

Vad sa veterinären?