Hjälp! Snorig kanin
Hej!
Hugo är en lejonhuvad dvärgvädur på ett år som har bott hos mig i lite över en månad nu, han är väldigt snäll, kelig och tillgiven. Även pigg och nyfiken, sprallig och aktiv. Men under en längre tid (några veckor nu) har han varit snorig. Inte mycket utan han har en liten snormustach under nosen. Vissa dagar har det varit värre och då har han frustat lite, men det är väldigt, väldigt lite snor. Men det är där hela tiden. På sista tiden har det varit okej, men som sagt var så försvinner det inte.
Jag har självklart varit med honom till en veterinär och fått allmäntillståndet kollat på honom. Öron, tänder, tassar, ögon och nos är okej. Veterinären som har erfarenhet av kaniner menar på att han har rinnsnuva och är allergisk mot någonting i lägenheten eller att han har stått i drag. En förkylning helt enkelt. Han står inte i drag, jag vet att han är allergisk mot sågspån så han har toa-lätt i sin toa och matta på golvet.
I och med att snoret är klart och inte vitt, gult eller varigt finns det tydligen ingenting att kolla upp (t.ex. bakterieodling osv) och är tydligen ingen fara i sig.
När det inte gav med sig ringde jag till en veterinär och de menar på att så länge snoret är genomskinligt och hans allmäntillstånd inte är sänkt är det ingen direkt fara, utan det är bara att vänta ut det.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Självklart oroar jag mig för honom eftersom att det inte försvinner. :( Har funderat på att boka tid hos en annan veterinär, men tänkte att jag kan fråga här också innan. Han är på inget sätt hängig eller sjuk, men jag gillar inte att han är snorig. Mitt lilla hjärtegull ju.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Några idéer/förslag på saker jag kan testa att göra? :)
ge kamomillte
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Kamomillte? :o Okej? Bara att koka som vanligt, låta dra och sen svalna?
orkade inte läsa heeeela texten men har du kollat med vetrinären? Annars hållar jag med som nummer 2 (#2)
#4 Om du läser liiite mer står det att hon har kollat med veterinär :-)
TS: som #2 sa, kamomillte.
#3 yes. rent kamomillte.
funkade på min kanin när hon var snuvig
Nathalie Månsén
#4 Ja, jag ville få med allt men jag har kollat med en veterinär. :) Borde gjort en kortare sammanfattning på botten!
Okej! Då ska jag testa det, visste inte att det var bra för dom. :)
en till fråga bara, hur lång tid ungefär tror ni att det skulle bli resultat av tet? Kommer han att vara snuvig i några dagar till efter, ska jag ge mer än en gång osv? :)
Har även tänkt flytta upp honom lite från golvet för att se ifall det hjälper, men vill gärna göra en sak i taget så jag vet vad det var som hjälpte sen :)
Sådär, nu har han fått i sig lite kamomillte. Ingen aning om hur mycket han ska ha så jag gav ganska lite så jag ser hur han reagerar på det. Det gick ner med lite hjälp.
Han nyste lite igen nu sa min sambo, jag har inte hört honom göra det på ett tag. Usch, är så orolig för honom. :(
#9 jag gav kanske 1,5 dl . men hon drack inte upp allt.
vet inte hur lång tid det ta eftersom han verkar va rätt snorig. men håll han varm.
Nathalie Månsén
#10 Jag gav med spruta, men det var bara några milliliter. Han får mer imorgon tänkte jag. :) Behövde inte tvångsmata honom det men han drack det inte ur en skål så då var det lättare att hålla fram sprutan.
Ja, det rinner ju liksom inte och pälsen är fin i övrigt, men det är ju konstant lite vid nosen och sen fnysningarna/nysningarna så han är ju klart påverkad. :/
När jag var på återbesök hos min vet. frågade jag lite om fuktig nos o klart genomskinligt "snor" som jag märkt att min nin får oftast om han suttit instängd i buren över natten.(Han får bara nån gång o extremt lite o nosen torkar upp o blir ren efter han varit ute ett tag) O hon menade på att det var inget o oroa sig för då hon menade att kaniner lever i dammig miljö o kanske rensar luftvägarna så. Min nin hade en månad drygt tidigare varit hos samma vet. på Roslagstull för allvarlig luftinfektion som hon behandlade, o jag tror hon vet ganska så bra vad hon talar om. Ifall kaninen inte verkar sjuk (slutar äta, avmagrar, eller att andningsbesvären blir påtagliga så är det nog ingen fara) Men skulle du höra att djuret under en dag får mer o mer täta intervaller av ansträngd rosslig andning så sök genast hjälp. Även om han emellan varven leker o o hoppar runt. Min gjorde det. Först lite rosslingar, sedan lek, sedan vila o mer rosslingar.. o till slut under dagen blev det akut. O efter stressande taxiresa så var det superakut o han kunde ha dött enl vet. Det som min nin fick hände allt inom mindre än ett dygn. (Vad jag vet, eftersom jag hade köpt honom dagen innan)
Du kan också kika på framtassarna.. om de börjar visa spår av snor så kan det också vara att man bör ta till vetten igen.
Tack så mycket för ditt svar! :)
Det låter ju fruktansvärt, vet du vad det var för slags infektion?
Och ja, jag håller koll på tassar och under hakan och de har hittils varit torra. Han har inga problem på något annat sätt, och han är pigg osv. Men han blir inte torr om nosen, har sett det några gånger att han har varit nästan torr när han är i buren. :/
Men skönt ändå att det inte är helt ovanligt, och veterinären som jag har pratat med tror också att det är miljöbundet. Det läskiga är ju bara om det det leder till nåt annat, det kan ju inte vara bra för honom att hans slemhinnor är irriterade hela tiden. :/
Ingen förbättring, väntar ett tag och blir det inte bättre får jag testa att flytta honom till ett annat rum. :/ Han fick lite te idag också.
Nej, bara att det var en övreluftvägsinfektion. Tror inte att det var pasteurella el så, för snoret var som sagt helt klart.
När jag åkte in visste jag ej att det var luftvägarna, då han var helt ny, dvs. mindre än ett dygn hos mig, o första kaninen, o dessutom inte hade bajsat (el kissat) under det halva dygn han var hos mig, så trodde jag att det jag hörde var tandagnissel o att han eventuellt hade stasis i tarmen, trumsjuka. Men efter ett dygn hos Roslagstulls me dropp o stödmat o antibiotika så hade han bajsat the full load hehe.. o var en smula piggare även om han fortfarande lät typ 3-4 dagar efteråt (fast mindre o mindre). Jag var jätterädd de första dagarna o kollade att han levde med jämna mellanrum. Jag tror Roslagstull hade behållit honom någon dag till, men det var precis vid påsk så de skulle stänga för långfredagen. :(
Är vetten kanin-medveten? Har hon/jhan specifik erfarenhte av smådjur o gnagare? Det kan ju mkt väl vara så att kaninen är allergisk, o då är det väl inte så mkt att oroa sig för akut? Men som sagt, beror på hur hon låter.. det kan bara den som är där o lyssnar avgöra o där ska du gå på känslan… låter det som det är jobbigt för honom.. så kontakta vet per tele igen o fråga.
Är det allergi kan jag rekommendera hampaströ, det var otroligt trevligt, inget damm alls.. Däremot måste jag säga att min plutt är skeptisk. Fick det igår o inredde, men han har bestämt sig för att det var läskigt o ovant, men jag är rätt säker på att det fixar sig bara han vänjer sig. Däremot blev han hemkst förtjust i peewee (också dammfritt), i sin toa.. utedasset alltså, som han har i köket.. i buren har han bara använt det en gång.. ). Peewee bör man väl dock mest ha där kaninen bestämt sig för att uträtta behov det är lite hårdare pellets o dessutom helt onödigt i resten av buren.
Vad har du för halm/hö? Kan det vara dåligt på något vis? Mögelsporer, annat dåligt? Dragigt just där han är?
Vad är det som gör att vetten tror det är allergi o inte en luftvägsinfektion.. Min kanin var som sagt väldigt dålig, men han hade inte fått lunginflammation.. Det satt bara i de övre luftvägarna.De valde att inte ta odling på min för han var så himla dålig så de tyckte att varje plågsam grej de kunde undvika var bra. Men om kaninen i övrigt mår bra så kan du ju kolla om vetten tycker det ska tas en odling?
Anledningen till att de inte tror att det är luftvägarna är för att snoret är klart och att han inte nyser så mycket, det är liksom bara någon gång om dagen högst och för det mesta inte alls. Han verkar heller inte så besvärad av det, vilket också har gjort att veterinären inte tycker det är nån fara. De är väldigt trevliga när jag ringer och så, men de tycker inte att han behöver komma in igen än.
Veterinären verkar ha koll på smådjur, hört bra om dom från folk som har marsvin, det är i Kneippen så Norrköpingsfolk kanske kan svara på om de är bra. :) Jag tyckte det verkade som de visste hur man gjorde, men så har jag inte jättemycket erfarenhet av att vara hos veterinären heller…
I buren har jag dörrmatta och Toa-lätt i hans toa - jag vet att han är allergisk mot sågspån/kutterspån och då blev han snorig och nyste mycket. Toa-lätt har han haft i hela buren förut utan att visa allergi symptom.
Idag kollade jag nosen på honom (snyter honom ibland) och såg att han har nåt brunt vid nosen, trodde det var snorgubbar först men det var det visst inte… Är det normalt? Kanske han har haft det hela tiden utan att jag har sett det… :/
Lägger upp två bilder, en där man ser mustachen (så ser det ut hela tiden, ibland lite mindre)
Oj det där vet jag inget om.. är det något eller är det bara en fördjupning. Jag är i varje fall ej rätt person.
Jag måste säga att jag hade toalätt ända fram till nu när jag fick min beställning och jag upplevde att han verkade lite påverkad av det.. Det dammar en del - även om ej mkt. Jag ska återkomma o se om blir fuktig om nosen med det nya ströt eller ej.
Det bruna kan du ju hålla under uppsikt, växer det? sårigt? osv.. o kolla med vet så fort ni har kontakt? Ingen aning om det kan va nåt farligt el ej?
Det ser bara lite missfärgat ut, ingen upphöjning eller så. :/ Ska avvakta ett tag till innan jag hör av mig till veterinär, testa att flytta honom till ett annat rum eller så. Kan ju inte svara på om det där alltid har varit där heller, han kanske bara ser ut så?
Jag ska nog ta och testa och byta, men tror nog att det är nåt annat som har påverkat honom. :/ Blir nog till att byta rum för honom också, bara för att testa om det blir nån skillnad.
Det kan ju bero på klimatet el lägenheten du bor i. men d går ju ej att göra så mkt åt. tur att d inte r allvarligt. men jag tyckte att toalätt var lite sådär ur dammsynp.
Om du vill testa hampa: granngården är billigast, men har slut på d i online försäljn. :(
foderbud.se har men är betydligt dyrare.. går också att kolla stallströ o sånt i hampa.. kanske ngt grövre men övr samma. Giftfritt, jag tycker d är rätt mjukt.. min kanin verkar långsamt acceptera det abrupta bytet.
PeeWee r lysande tycker jag o min pälsboll gillar att uträtta behoven i det! Om man är för doftfritt var det verkligen en hit. Ska bli intressant o testa i sommar, ifall det också hjälper till att hålla insekter borta eftersom kisslukten neutraliseras o det doftar friskt av gran. Men det ska man bara ha på toan.. ingen idé att ha i hela buren.
Ja, vi har väldigt dålig luft i vår lägenhet. Väldigt torr och dålig ventilation. :/ Han sitter ju inte i drag men det kanske räcker med att luften är lite dålig. Och det är ju ingenting att göra nåt åt, men det känns ju inte så kul om det är det som är problemet. Men kan ju testa att byta rum också, men optimalt är det ju inte.
Absolut, ska titta runt lite vad det finns. :) PeeWee tror jagdom hade på djuraffären här, så de ska jag kolla
Jag skrev i fel inlägg! xD
Nej befintlig ventilation kan man juj inte göra mkt åt.. om man inte kan övertala fastighetsbolaget (el hur man har det) att fixa bättre genom att klaga. :D
Men man kan ju testa å ha en springa fönster öppet? Kanske inte så det drar rätt ner i buren då men..
Peewee finns i småpåsar för smådjur men stora för katter.. jag är på g att försöka luska ut om det egentligen är någon skillnad då det naturligtvis blir billigare i längden med storpack.. :D O jag är en vän av "billigare i längden".
Det är ev en smula tall i peewee (så möjl är det en smula terpentin?) Kanske är den som heter "smådjur" befriad från tall o bara gran? Ska forska.. om ingen annan vet säkert. Men den ska va miljövänlig o vad jag förstår "giftfri". O det faktum att din plutt ej tålde spån behöver ju inte ha me träslaget att göra utan kanske med damm o sånt.. det är det enda ja kan tänka mig som talar mot peewee.. men som sagt.. testa lite.. ?
#23 Ja det har tyvärr inte gått att lösa, men vi planerar att flytta vartefter. Blir nog till hösten tidigast så det löser ju inte problemet nu. :( Jag har testat lite olika, just nu ska jag nog sikta in mig på att han får det varmt osv så han inte blir mer sjuk. Vill bara att han slutar snora nån dag!
Okej tack! :) Då ska jag nog ta och testa det efter helgen så får vi se, hoppas han kryar på sig!
De tycker jag är dum som tar in honom för han är "fullt frisk", förra gången fick han diagnosen rinnsnuva och den här gången akut rinnsnuva. De menar på att han antingen sitter i drag, är pollenallergiker eller dammallergiker. Och att det är fullt normal att han är så här snorig. Så jag ska inte oroa mig.
Men dom tog ett prov på snoret i alla fall så får vi se om det leder nånvart. Gör det inte det får jag väl bara vänta ut det helt enkelt, men nu känner jag att jag har gjort det jag kan.
Det de sa var i alla fall att klart snor kan inte, under några omständigheter, vara tecken på nåt dåligt typ bakterier eller virus. Men jag har ju hört annorlunda och jag vet att -jag- inte vet bättre än en veterinär, men nu är testet i alla fall gjort. Och det känns bra, för nu har jag gjort allt jag kan.