Skillnad som natt och dag - beteenden
Jag har märkt att min lilla pluppis har olika beteenden beroende på när på dygnet? *krafs*
På senare natt om man går upp på toa o möter honom, eller på morgonen så har han ett mycket mer vaksamt beteenden.
Det är ungefär så här, lite ryckiga rörelser, ryckiga som i att han gör en liten snabb rörelse, stannar upp blickstilla, spanar, ett litet ryck till, spana, vilket ser väldigt lustigt ut. Kvällen innan kanske allt var frid och fröjd och han ägde reviren och gillade mig. Men på morgonen så är reviren obevakade verkar det som (trots att han har fått hänga där hela natten). Jag får fantasier om att han på grund av dygnsrytmen och kanske ett visst sömn/drömtillstånd kanske helt plötsligt hamnar närmare sin ursprungliga natur. Typ att han helt plötsligt får för sig att han är nånstans på slätten eller ängen och det finns en massa farliga djur och rivaler.
När jag har haft honom i buren hela natten så verkar det vara mindre så. Jag undrar om det skulle vara tryggare för honom?
Men baksidan är att han inte kan ligga i sin utsträckta relaxposition. Buren är 1,00x60x55(typ höjd). Huset och toan tar för mkt plats. O den plats han skulle kunna sträcka ut sig på i mitten är där han för tillfället äter och bajsar haha.. Antar att han inte vill sträcka ut sin lilla mage rakt i den färska plupphögen direkt efter en brakmåltid på hö?
Jag antar att det beteende jag beskriver ovan är ganska vanligt, i varje fall hos löst springande? Eller kanske alla? Det känns som om han helt plötsligt blivit mer kanin in the wild..