Magra kaninungar!
Hejsan!
Jag har två två kullar renrasiga kaninungar (lejonhuvade) vår ena kull är 4 veckor och jättefina, vår andra kull är 4 dagar yngre. Den yngsta kullen har varit fina hittills men nu börjar de magra av, man märker att de är lite minde än den andra kullen också. Men min fråga är mer vad jag ska göra? Mamman är inte speciellt intresserad av ungarna och jag tror att hon börjar tappa mjölken. Veterinärerna vi har pratat med har sagt att vi ska försöka få ungarna att äta " vanlig mat" och det gör dom så smått men magrar ändå av, snabbt ska jag tillägga.
Vad ska man göra? Är det sent att börja stödmata dem nu ? Enligt vet så var det lite sent om de börjat äta men va ska man göra…man vill ju de smås bästa..och det finns många här som vet bättre än jag i såna här situationer..
Varma hälsningar
Man kan lägga mamman på rygg (ifamnen) sedan ta en ungei taget och låta deligga på mammans mage och dia :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Ja vi har försökt det..:( men igår ville de inte ens dia de bara sprang iväg..
Tack snälla för dit svar! <3
Då, vet jag tyvärr inte. Hoppas att någon kan komma med bättre tips?!
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Tack ändå snälla du ! :)
Jag hade stödmatat med ersättning fast i en skål. Om dom är intresserade av de så kan dom äta det ett tag till så dom går upp i vikt. Låt dom fotsätta äta vanliga maten också. Men ge detta som lite stöd på sidan. Jag gjorde samma med en av mina kullar då ungarna var 4 veckor och mammans mjölk slutade. Dom magrade då och han inte avvänjas. Andra kullar har diat lite på sidan av tills de blev 7 veckor. Så 4 veckor tycker inte ja är för gammalt för att stödmata lite så dom klarar sig
åh tack snälla du !!! det ska jag testa det var en bra ide, tack för tipset nu ser jag iaf lite ljus i tunneln :)
tack <3
Du kan ju köpa en nappflaska och mata ungarna med den! Vet inte riktigt 
Lycka till 
Är ungarna över 3v äter de själva av hö och pellets. Har du bra hö och pellets?
Ja höt är av bästa kvalitet då det har varit på analys så det är det..och pelletsen ska det inte vara nått fel på, så förstår inte varför just bara den kullen magrar av..:/
Tack för era svar <3
Är dom dåliga i magarna? några andra tecken på att dom skulle vara sjuka? hur är mamman i hull?
Köp royal canin mjölkersättning för katt (granngården) där ingår pulver och nappflaska så kan du stödmata dom 1-2 gånger om dagen (15-20 ml om dagen) :) samtidigt som dom vänjs av - det står mer om du söker på Google :)
När dom är 4v behöver dom inte ha mjölk. dom ska klara sej bra på hö o pellets. men vet att många rekomenderar lammnäring, har inte själv använt det. men vet flera kullar där honan gått bort å ungarna varit tre veckor o dom har klarat sej bra. men har du kollat så dom inte har mask?
Tack snälla ni, jag ska försöka och se vad som fungerar..tycker även att de ser väldigt konstiga ut..liksom när de går så kutar dom rygg och de har bakbenen mellan frambeben när de sitter liksom som att de sitter på en lina..det märkte vi idag, verkligen en udda kull :/
Angående masken så har vi kollar träckprov och ingen av kaninerna har mask ..så det är inte det heller :(
Låter som dom är sjuka, är inte så haj på symptom på olika sjukdomar men kanske är en idé att ta dom till vet o låta dom kolla. Coccidios kanske det är? hur är mamman?