Måste hon avlivas?
Hej, min kanins undertänder växer över övertänderna….så hennes tänder växer fel och ja undrar om någon annan har variy med om samma sak…Jag vill inte avliva henne men är det det ända ja kan göra?
Hon är bara 4 månader:(
Hmm… får hon grenar? du kan åka tll vet och klippa de om det behövs. men då får su klippa regelbundet!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
man kan klippa dom hos vetrinär och det gör man hela kaninens liv men då tycker jag det är bättre att avliva kaninen
inte för att vara dum som jag skriver att avlivning är bäst men det är otroligt stressande för kaninen att åka till vetrinär hela tiden
sen måste du säga till uppfödaren att ta ur mamman, pappan, syskon och andra släktingar ur Avel eftersom dom bär på fel
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
ja men saken är det att dom tänderna där nere växer över dom där uppe och dom där uppe växer under dom där nere…(
Har du någon bild?
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
kan du lägga upp bild så man får se?
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Jag skulle inte avliva en frisk kanin, jag skulle klippa tänderna istället men om det är stressigt så kan vet komma istället, om hon är frisk så ska du inte avliva tycker jag :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
jag har pratat med uppfödaren och honn sa att ja skulle avliva henne och att ja kunde få en ny av henne
men det gör dom ej för att det äör hon som håller på och gnaga på gallret och hennes tänder var normala innan
ja lägger upp en sen mamma ska kolla henne snart och då tar jag bild!
#6 Inte kul för kaninen att få tänderna klippa varje månad heller direkt resten av sitt liv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 En kanin med normalt bett får INTE för långa tänder om den inte har grenar att gnaga på.
nä hon har grenar att gnaga på och hon mår bra men det är bettet det är fel på plus att det var inte så när ja hämta henne
#11 Medfödda betfel kan uppkomma när kaninen blir äldre tyvärr
#12 Hon är ju bara 4 mån
Jag hade avlivat, men det är kanske inte så lätt när man bara har en kanin som man är väldigt fäst vid…
man kan ju lära sig att klippa tänderna själv också :)
men då måste man veta hur man gör och se hur en veterinär först!
ja har 3 kaniner och adidaz är den jag harv mest kontakt med men ja gör det som är bäst för henne ovch om det är bäst att avliva henne så får jag göra det tyvärr men hon är mitt allt så gör allt för att hon ska ha det bra!
Så får jag försöka att inte tänka på henne så myckt även fast det kommer vara svårt så vet man ju i så fall om att hn har det bra
#13 Jag menade såklart efter att man har hämtat hem kaninen.
Sett bilder på kaniner som är 4-5 månader gamla där betfel har uppkommit (ärftliga då). Även min kusin när hon hade kanin, hade en ung kanin som det kom betfel på när den var 4-5 måander gammal :/
#14 Det bör man inte göra. Lätt att klippa fel och då spricker allting.
Tillslut kommer hon väl inte att klara av att äta (så länge tänderna inte klipps då) men det blir både onödigt jobbigt, stressigt och dyrt. Det var iaf. snällt av uppfödaren att kunna erbjuda en ny kanin p.g.a. bettfel (tycker jag) :)
Eftersom att hon är så pass ung ändå skulle jag nog avliva och hoppas på bättre tur nästa gång (om du vill ha en ny) :P
ja ja håller på att starta en liten uppfödning så ja satsar i så fall på en ny och hoppas på att hon är bättre, Det bästa för henne är att bli avlivad ju men ja ska snacka med mamma tack för alla svar
MIn kompis kanin har så och han äter bara pellet och maskrosblad. Hon plockar dag ut och dag in för att hålla honom vid liv, jag själv tycker inte han bör leva när han mår så dåligt. Om det är så pass allvarligt så borde jag nog avlivat kaninen :/
Vill du och orkar du kämpa med henne så tycker jag du ska göra det. Låt en veterinär visa dig hur du ska klippa. Klipp sedan när veterinären är med så att det verkligen blir rätt. När du lärt kommer du kunna klippa hemma. Då kostar det inget och din kanin kommer vänja sig.
Dock är det oerhört bra att göra återbesök till veterinären iaf 1-2 ggr om året för att se att du klipper rätt och att tänderna ser bra ut. Så bra de kan se ut vill säga.
Annars tycker jag du ska avliva henne.
Ska du avla ska du välja en avelskanin som inte är släkt med kaninen du har nu. Då för du bara generna vidare. Förhopningsvis slutar även uppfödaren att avla på de generna.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#19 Stackarn plågar ju sin kanin! Och hö måste kaninen äta för att få må bra :/
Ingen lämplig djurägare :/
Det behöver inte vara medfött, det kan ha varit en skada också. Vissa bettfel går ju att ordna med en slipning, så jag tycker du borde rådgöra med kunnig veterinär innan du tar ett beslut.
Stackars kaniner. Jag läste att om man ska klippa tänderna regelbundet så ska veterinär göra det, och det ska ske med speciell utrustning, absolut inte bara ta en klotång el dyl o klippa, det är tydligen både plågsamt o så blir det ändå ingen bra tandreglering för kaninen för att bettet inte blir bra. Om det är ett medfött bettfel, som det ju låter som så borde du kanske låta honom somna. :( O naturligtvis upplysa uppfödare o alt sånt. Men om det beror på att han fått sådan kost att han inte kunnat slipa ner ordentligt så kanske rätt kost funkar? Men det låter ju inte som om det skulle vara problemet.
Men kolla så får du höra vad vetten säger.
Hon ska tyvärr avlivas då hon har underbett och tänderna har nästan växt in i skinnet men saken är det att mamma kollade henne för 1 månad och då var hon perfekt!
Men så är det tyvärr
Om ts ska starta en uppfödning så kan hon ju inte spara på varenda kanin hon köper. Det kommer att dyka upp även andra kaniner med fel, man måste lära sig att skiljas från vissa djur.
Och ingen köper en kanin med bettfel…
men ja köpte henne inte när hon hade bettfel för det har kommit nu hon hade det inte innan
#26 Nä det förstår jag. Riktade mig till de som tycker att man ska kämpa för varje individ oavsett omständigheterna runt omkring.
aha
Nej oavsett Avel eller ej, kanske det leder till så svåra livsomständigheter för kaninen att det inte är en bra idé att fortsätta? :s
Jag menar… deras ätande regelbundet o gnagande o tuggande, o hur det är knutet till magens funktion kanske gör att det skulle bli för problematiskt… o tänderna kan visst också växa så att de tränger upp mot ögonen inifrån på något vis.. Slipningen blir nog i längden en smärtsam process, eller nåt man måste göra under sövning.. vilket ju också är risker.
#21 asso han har tästat allt och han äter inte hö eller pellets, jag vet… Det vore bara enklare att avliva kaninen :'(
#30 Det är djurplågeri att låta kaninen vara kvar då :/