Vilka färger kan komma ?
(Namnen är för min egen skull)
Kull 1 Doris + Chicko
Mor: Svart brokad
Mormor: Villtgul
Morfar: Svart brokad
Morfarns mor: 'grå'
Morfarns far: 'grå mest vit'
Far: Viltgul
Farfar: Vit blåögd
Farmor: Viltgul
Kull 2 Trixie + Rocky
Mor: Zobelsiames brun
Mormor: Viltgul
Morfar: Svartbrokad
Morfars mor: ''Grå brokad, mest vit ''
Morfars far: 'Grå'
Far: Svart
Kull 3 Bea + Gustav
Mor: Viltsiames brun
Mormor: Zobelsiames brun
Morfar: Viltgul
Mormorns mor: Viltgul
Mormorns far: Svart brokad
Morfarns mor: Viltgul
Morfarns far: Vit blåögd (?)
Morfarns fars mor: 'grå brokad, mest vit'
Morfarns fars far: 'grå'
Far: Gul/Svart/blå japantecknad
Kull 4: Doris + Wille
svart brokad ''grå, ganska ljus'' (vet inte färgen, det var vad hon skrev.
viltgul
svartbrokad
'grå'
'grå brokad, mest vit'
Kanske inte så lätt eftersom jag inte har allas släkt längre bak, men ja ..
Kull 1. Det man vet kan komma är viltgrå och viltgul med och utan mantelteckning. Även wienertecknade då pappan bär på blåögdsanlag.
Kull 2. Det man vet är svart.
Kull 3. Beror på Vilken färg? pappan är. Finns ingen kanin som är gul/svart/blå japan.
Kull 4. Förstod inte Vilken färg? pappan är? "Grå ganska ljus", är det han?
Nog lättare att sätta in en bild :)
Ljustadalens kaningård
Kull 3 nej jag vet, haha men antingen svart eller blå vet inte ,. ;) kull 4: grå .. Gör det i morgon, om du svarar här !
Ska försöka komma ihåg det. Annars svarar säkert någon annan genetiknörd ;)
Ljustadalens kaningård
Okej , ;)) haha. Men vet du vad som kan komma i kull 3:)?
I kull 3 spelar det egentligen ingen roll om han är gul/svart eller gul/blå, ungarna blir ändå gul/svart japan det man vet. Kan (och kommer) att bli annat med då det är ganska mycket färganlag bakom alla kaninerna ;)
Ljustadalens kaningård
Okej, tack för svaren ! :))
Han är någon slags zobel, vilken ser jag inte i min telefon. Hur som helst så blir ungarna i den kullen svarta och svarta manteltecknade/brokade :) Men som sagt så är det bara de färger man VET kan uppkomma, det blir nog fler då det säkert finns dolda färganlag.
Ljustadalens kaningård
Kaninen på bilden ser ut att vara zobelsiames brun i min telefon :) och i kull 1 på pappans föräldrar "grå" och "grå, vit" - grå kan ofta vara blå men det kan inte dessa vara då två blåa enbart ger blått tror jag.. Och han är svart. Lite knasig stam så vågar inte säga så mkt xD på vissa hanar verkar du inte veta stammen på? Så varför använda dessa i Avel :) vad jag vet lär mkt svart dyka upp?
#9 Nej, det är inte blå. Men alla hanar är inte mina, den ända som är min är den viltgula x)