Bästa grejerna för att skydda kablar och sladdar
Jag håller på att fixa kaninsäkerheten. Jag undrar vilka material o uppfinningar ni använder?
Jag är inte så händig, så det ska helst inte vara lösningar som innefattar en massa snickeri, för hur fint det än skulle bli så skulle det inte bli av. Jag vill ha kabelskydd mm som man kan köpa o sedan klara att fixa med tejp och sax i princip. Eller några dosor eller så.
Mest problem är alla dator sladdar (min dator står på golvet för att datorbordet är gjort för att sitta på knä). Andra problemet är sladdarna kring tv o dvd mm och någon enstaka lampsladd.
Sen undrar jag, har ni någonsin varit med om, eller hört talas om att en kanin ramlat ner i toastolen. jag vill minnas att med katter ansågs det finnas en liten risk att de kunde göra det.
Men som sagt kabeltips
och kanske ev andra kaninsäkringstips?
Ikea har massor med bra lösningar för kablar. Annars är Clas Ohlson och Biltema bra också. Kolla där.
Små kaniner kommer nog inte ner i toaletten, stora finns väl en möjlighet men å andra sidan så brukar vi alltid tippa ner toalocket ändå då jag tycker att det är rätt äckligt att ha det uppfällt… Sen har vi förvisso katter också och det är ju inte alltid de ser om det är stängt eller uppe och då finns risken att de trillar i. Har svårt att tro att de skulle drunkna men fy tusan för den bakteriehärd de skulle bli efteråt och tänk om man inte är hemma och de suttit överallt..
Annars är också ättika bra om man vill få kaninen att sluta tugga på vissa ställen. Min hade en period då han tuggade på trösklarna. Inte uppskattat då vi bor i hyresrätt. Ättika och han har aldrig gjort om det igen.
Jag är inte alltid så noga med toalocket, men kanske ska försöka bättra mig. Men tänker att han brukar vara försiktig innan han vet vad något är.
Ättika, vilken bra idé!
Ok ska kolla de ställena. Biltema är jag knappt bekant med, så det blir intressant.
När det gäller toalocket så är det kanske viktigaste att stänga dörren in dit. Oftast finns det ju annat där inne som kan vara lite halvfarligt eller farligt. Så glömmer man toalocket så är det ju ingen fara om man har dörren stängd. Min Sture kommer ibland skuttande ifrån duschen. Vad exakt han gör inne i duschen vet jag inte men man blir bra förvånad när man sitter på dass och så kommer han ut därifrån. :-) Annars tycket jag att du ska kolla alternativen lite på vad som finns. För smalare kablar finns det kabelrännor och har man härvor vid dator och sånt så finns det större grejer som samlar ihop allt. Ättikan kan bli din bästa vän. Det finns mycket en kanin kan tänkas tugga på. Jag har turen att Sture enbart försöker flytta kablar han anser är i vägen, han tuggar inte på de. Däremot älskar han kartong och papper vilket gör att tidskriftsamlare, pocketböcker, tidningar, papper och dylikt blivit förstört. Har hittat sonens läxor strimlade och mina timrapporter… Man blir ju så glad när den knäppa marodören förstör saker för en…
Mina kaniner gnagde på snallar, men om du försöker avvänja dom vid att dom får det så slutar dom. Det gjorde mina, men det tog lång tid.Om sladdarna är sönder, är det allvarligt. om man ser den "brons" färgade sladden inne, måste du ta bort det. om dom biter på den kan dom få el i sig och dö! det är ett ganska vanligt problem. Sätt upp sladdarna eller stoppa in dom i plast rör. Det funkar. jag har hört att kaniner har ramlat ner i toan, men det är inte normalt. Och oftast dör dom då !
Ok, han får vara i badrummet för det är ett av hans älsklingstillhåll. Det är bara toan som är "farlig" tror jag. Visserligen älskar han att krypa in bakom o under badkaret och jag fattar inte hur han kommer ut, blev rädd att skulle skrapa skinnet men det gjorde han inte. Men jag ska försöka bli duktigare med toalocket. Fast då ger man en perfekt hylla upp till toalettbordet - hmmm *grubbel*

Sladdgnag är ett problem. Jag tycker han blivit MER begiven på det sedan jag skaffade äppelkvistar! Kanske har han blivit begiven på det nu, och insett potentialerna i mitt hem höhö.
Jag håller på o kollar slangar och grejer.Kollar också om det finns någon tejp man kan fästa med uppe vid kontakten. Eltejp finns nog nåt tror jag?
Hehe, ja, han fick tag i en bok från kungliga biblioteket som jag raskt fick rädda från gnagmärken. Annars brukar han inte komma åt böcker.
Men ättika o vinäger har jag upptäckt för kissrengöring hehe. Lovely och mycket billigare än Piss off och Urine off.