Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1425 ggr
Alex92
0

Hon bet mig!

Idag när jag skulle lyfta ut min kanin så bet hon mig i buren, riktigt hårt och det började blöda mycket. Hon flög inte fram direkt utan det var när jag närmade mig henne med handen. Känns tungt just nu, vet inte vad jag ska göra. Hanterar dom inte så mycket eftersom att de är rätt osociala med människor, men de har aldrig bitits sådär, bara naffsat lite lätt har hänt någon gång.

Är rädd att hon ska bitas igen… måste kunna lyfta upp henne när jag ska ta ut de i hagen/uteburen, klippa klor osv. Uppe är hon snäll.

Har någon varit med om samma sak?

Michaelaskaniner
0

ja min ena kanin gjorde det en gång när hon inte var beress att ja skulle komma:)

Alex92
0

#1 Okej, ja det är väl en sak, men min kanin visste ju att jag var där och var helt beredd. Men det finns väl någon anledning. Tycker dock inte att det är okej.. :/

Fridaaaa
0

Smilla bet min pojkvän för 1-2 veckor sedan, bet honom bak i benet, helt utan anledning. Vet ej varför. Hon har aldrig bitit innan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alex92
0

#3 Okej.. men sprang hon fram och bet då? Eller närmade sig din pojkvän kaninen och hon då bet? Hur reagerade ni?

Fridaaaa
0

#4 Han stod stilla i hagen och hon skuttade bakom honom och bara sedan bet honom bak i benet.  Vet ej varför. Jag stod utanför hagen med andra honan i famnen (dem 2 bor ihop) och aldrig varit problem att ta henne annars.
Vi var lugna och tog upp henne ändå, för att hon inte skulle vinna.

Alex92
0

#5 Konstigt. Bra att ni inte gav er. Jag blev lite sur och tog tag i nackskinnet och tog upp henne. Mest för att undvika yttligare ett bett och samtidigt snabbt få upp henne för att visa att jag inte ger efter, hennes beteénde.

Fridaaaa
0

#6 Nej det får man aldrig göra :) Får då tror dem ju att dem kan göra så igen, & igen osv :)

valorous.kid
0

jag tror att hon vaktar sitt revir/matskål :)

min kompis kaniner är precis likadana… när man sticker in handen i buren och ska göra någonting så "flyger" dom på handen och bits. jag fick ett bett för typ 2-3 veckor sen och märket är fortfarande kvar XD.

men när man har dom i famnen eller är ute och går med dom är dom små änglar. jag tror att den vaktar sitt revir.

vet inte om det här funkar men du kanske kan ta på dig en TJOCK hanske och låta honom/henne bita dig. då hon märker att det inte funkar kanske hon slutar…

eller så kanske du kan närma dig med handen utsträkt med godis, grönsaker eller något annat den gillar i handen. då vet den att dina händer är goda.

eller(brainstormar nu)så kan du låta henne/honom nosa på din hand genom gallret. att du inte öppnar buren :)

om du har Hage kan du ju sätta dig där(när det inte är blött på marken)och sträcka ut benen över hela hagen så att h*n måste nudda dig. då får hon ju lära känna dig och så.

går det bra när du går ut och går i sele med den och om du har den inne och gosar??

vet nu inte alls om det här funkar men du kan ju prova! :) jag tror också att det hjälper att vara med den mycket :)

LMTninis
0

Tre av mina busar (som bor i samma bur & är mor & två döttrar) är väldigt revirvaktande, de flyger fram och morrar kan naffsa till någon gång i bland. Jag brukar föröka strunta i det och bara ta ut dom ur buren/klappa dom i alla fall, låtsas lixom inte om att dom är så sura. Sen när dom lugnat ner sej lite så brukar jag handmata dom en stund :)

Dom har blivit mycket snällare den senaste tiden (fast nu har dom blivit skendräktiga allihopa så nu är dom om små monster :s).

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

[Linn H]
0

Min hona har också gjort så, har fortfarande ärr på handen efter det.
Men det gjorde hon för att hon vaktar sitt revir, och hon har aldrig bitit förut.
Hon har aldrig bitit efter det, men skulle tro att det är för att hon vaktar sitt revir.

Om du hanterar kaninerna mer så blir det mer sociala mot människor och litar mer på dig :)