Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1304 ggr
[Tilde]
0

Känner kaniner alltid igen varandra?

Jag har nog tagit upp detta tidigare, men jag ska åka på en ca 2 veckor lång semester till familjen i Sverige i juni (kanske blir lite mer än 2 veckor) och jag vill gärna ta med en av kaninerna. Men jag undrar om allt är okej sen när de återförenas? Känner de igen varandra eller blir det som om den kaninen som har varit bortrest tränger sig in på den andras "revir"?

[EllenAlicia]
0

bättre att låta dom vara tillsammans :) dom måste bestämma vem som bestämmer när den ena kommer tillbaka :/

[Tilde]
0

#1 Så om man separerar dem och återförenar dem, blir det som om de aldrig träffats från början??

Fridaaaa
0

Ta med båda eller ingen. Kan bli bråk om du har otur när du kommer hem igen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#3 Åh, vad synd! Trodde de skulle känna igen varandra. Tror inte jag kan ta med båda då, har bara en transportbur Rynkar på näsan Vill dock inte lämna dem i sambons vård så länge när han jobbar osv. hah.

Fridaaaa
0

#4 Det är inte säkert att det blir bråk men man vet aldrig med honor eftersom brunst osv kommer i den åldern

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#5 Hmm ja de skulle vara ca 3,5 månader vid återföreningen. Vill ju inte att de ska bråka. :/ Får verkligen tänka på saken.

[EllenAlicia]
0

de kommer nog känna igen varran'

[Tilde]
0

#7 Tror du? Men skulle de då hoppa på varandra trots att de är kompisar nu? Hur brukar det bli?

Ingen som har erfarenhet av detta?

[EllenAlicia]
0

jag har 2 kaniner jag särade dom i några veckor och de blev vänner väldigt fort (då jsag hade stor bur och så) så ja tror de kännde igen varran' :)

[Tilde]
0

#9 Hur gamla var de då? :o

[EllenAlicia]
0

var för ngfra dagar sen:) de är ca 1 år och den andra 10 månader

Katten_
0

Kan du inte ta med båda i en trasportbur? Jag har en stor så Cornflakes och Kiara sitter tillsammans o myser. ;)

/Christel & kaninerna! Glad

[Tilde]
0

Okej, mina är just nu ca 9 veckor och de skulle vara omkring 3 månader vid separering OM jag tar med en av dem. Vill så gärna ha med en av mina sötnosar och visa familjen och såklart ha som sällskap<3 Men vill inte förstöra relationen mellan de båda. :/

[EllenAlicia]
0

vrf inte båda :)

[Tilde]
0

Har bara en transportbur och vet inte om jag skulle kunna ha koll på båda två i Sverige. Blir jobbigt med två ungar! Får tänka på saken.

Saaara
0

Det är nog olika från kanin till kanin. Vissa kommer överens efter ett bra tag åtskillda och andra inte. Har haft kaniner som bor tillsamans men har skiljt dom åt under t.ex. dräktighet och släppt ihop dom igen efter kanske 10 veckor? Då har det blivit lite bråk, men brukar lugna sej snabbt :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

LMTninis
0

Jag särade på två kaniner för några år sen, kommer inte ihåg anledningen, men jag gjorde det i alla fall. Efter ungefär två veckor skullel jag sätta ihop dom igen och trodde inte att det skulle  vara någgra problem. I början gick allt bra, hela de två första dagarna var de snälla mot varandra, småjagade kanske nån gång i bland. Men under tredje natten gav sig den ena på dne andra och när jag kom ut till kaninerna på morgonen så var nästan hela ena kaninens hals upköttad, fullt av bitmärken överallt och hon satt bara stilla i ett litet hörn av buren. Nu läkte ju dessa sår finfint, men har aldrig satt ihop dessa kaniner efter det. Så ja, jag skulle inte sära på kaniner som jag vill ha ihop.

Nu var ju aldrig dessa kaniner bästsar, men innan jag särade dom så kunde dom gå med varandra utan att bråka i alla fall, sen var dom ju 2 och 4 år gamla.

Men självklat är alla individer olika. Den ena av dessa kaniner är (eller var i sina yngre dagar) lite åt det aggressiva hållet.

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

[Tilde]
0

#17 Med gud vad hemskt!! :S

Willow och Charlie har aldrig bråkat, de brukar ligga och sova i en hög och slicka på varandra, osv. Så jag skulle inte tro att de skulle slåss som galningar vid en separation. Ingen av dem är aggressiva. Men det kanske skulle vara som att börja om från början? :/

LMTninis
0

#18 Jag vet :/

Men du har ju kaninungar, dom var ju redan innan vana vid sällskap (från syskon ooch mamma) så det kanske är lättare att släppa ihop dom då, innan dom lärt sej att bli revirvaktande? Men om du särar på dom nu så kan det ju bli lite svårare att sätta ihop dom andra gången än första då den ena kaninen förmodligen kommer att ha "tagit över" buren under den tid de varit ifrån varandra.

Men sen beror det ju som sagt oxå väldigt mycket på själva kaninen :)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

Hell
0

Sära inte på dom om du inte är beredd att bygga/skaffa en till bur sen. Att ta två kaniner i en kaninbur går ju utmärkt om de är små och tycker om varandra, kan bli mindre stressigt så. Så har jag alltid gjort när jag har förflyttat små kaniner som bor tillsammans (tills de blir för stora att få plats i samma bur ;)) och det har gått utmärkt. Att ta hand om två kaniner krävs ju inte så mycket mer än att ta hand om en, tycker du att det är svårt att hinna aktivera båda så se till att de i alla fall får vara ute och röra lite på sig.

Ingen av dom har ju blivit könsmogen än så det är ju svårt att säga hur de kommer att bli efter det, tycker de ska få vara tillsammans. :)

Sen är väl den ena lite ängsligare av sig, och om det är henne du lämnar t.ex. så kanske hon blir lite räddare av sig när hennes "moraliska stöd" inte är där? :) Så då kanske hon blir skyggare igen?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Tilde]
0

#20 Ja kanske det, vad svårt :/ Det skulle ju inte vara så snart (separationen) så jag hoppas att Charlie blir ännu modigare! Men eftersom de skulle vara nästan 4 månader vid återföreningen så kanske det blir starka revirkänslor…

Å andra sidan är de nästan aldrig i buren utan springer ute på balkongen hela dagarna. De är endast i buren under natten. Skulle det ändå finnas extrema revirkänslor? :/