Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1424 ggr
[toftaholmskaniner]
1

Ta fram "ny" färg

Hej!

Jag funderar på att försöka få fram White Brun på Dvärgvädur. För att jag helt enkelt tycker färgen är ruskigt fin!
Men jag har inte sysslat med renrasig Avel så länge och ännu mindre plockat fram en färg som nästan inte finns, därför behöver jag hjälp.

Att jag behöver White Svart och Havana har jag förstått, men sen då?

Hur lägger jag upp planeringen?
Hur många kaniner behöver jag?
Vad ska jag akta mig för?
Vad ska jag sikta på?

Tacksam för all hjälp och hoppas ni erfarna människor av just detta  skriver en rad eller två ! :blomma:
Mvh Malin

[Jawa´s]
1

Åh vad spännande! Jag själv är kass på färger så kan tyvärr inte hjälpa, men lämnar ett tassavtryck här för detta måste man ju bara följa =)

[TeamGolden]
1

Jag lämnar också en liten tass Oskyldig

valorous.kid
1

jag lämnar också tassavtryck ;)

[toftaholmskaniner]
1

Såhär ser de ut för den nyfikne. Dock inte en Svensk kanin..

Klicka

bambiiii
0

Vad vackra… riktigt vackerkanin!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[MiniPim]
4

Bokmärk istället ni som ''tassar''

Lina R
0

Importera några individer. Det är jättesvårt att få A- och C-locus att "bryta vänskapsbanden". Det är lättast att börja med några färdiga. Köp endast tillskott i form av "halvfärdiga" dvs havannor/egern med chinchilla eller vrö-anlag (eller såklart brin chinchilla, brunvit jpn etc).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Ljusta
2

Du kan inte tänka dig att börja med brun otter istället? Ser rätt så lika ut med skillnaden att otter är liiite rostfärgade i teckningsfärgen. Då behöver du inte bry dig om chincilla-anlag utan har bara otter- och brunanlag att tänka på :)

Håller för övrigt med om att brun white är fina så jag förstår att du funderar på den färgen/teckningen!

Ljustadalens kaningård

Lina R
0

Brun otter är jättefint :-). Och lättare! Då kan du använda havanna, white svart och rasen Tan brun :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Denna kommentar har tagits bort.
Katti
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast brun otter finns ju redan. Jag har massor :-).

[toftaholmskaniner]
0

Njaa brun otter tycker jag inte är lika snyggt som white brun. Tycker just det vita som lyser upp är det vackra :) Annars, jo det hade varit enklare, men kräsen som man är så kommer jag nog inte bli nöjd i långa loppet. 

Jag har NOLL erfarenhet av importer och vet inte ens vart jag isåfall ska börja fråga runt. När jag sökt på bilder så finns alla i England.
Hur funkar det då med stamtavlor? Söka dispens? Är det svårt att få igenom det på dvärgvädur white brun?

[El-sa]
0

#13 Vilken fin kanin :) Brun Otter är ju verkligen en favorit.

Zakarias
0

Usch då får mig att vilja börja dem white brun dvv…! :)

Jättefin färg!

Zvintos
0

#14: Importer brukar inte vara några direkta problem att få dispens på, vad jag förstått.

[toftaholmskaniner]
0

Hur går jag tillväga för att hitta djur i utlandet och importera? Finns det vissa regler eller är det bara att åka o hämta?

Zakarias
0

#18 Allt går att läsa på jorbuksverkets hemsida. :)

[toftaholmskaniner]
0

Tack har hittat nu. 

Hur hittar jag uppfödare som är seriösa och har fina kaniner?
Finns det något register över utländska uppfödare?

[Tilde]
0

Finns det någon slags lista på alla olika färger och vilka som finns i Sverige/Norden eller ej? Vore jättekul att ta fram en ny färg i framtiden! Skrattande

Experimenterar lite med leopardgeckos för tillfället :) Men skulle gärna få fram nya/ovanliga färger på kaniner också.

Zakarias
0

#20 vilket land vill du importera ifrån?

[toftaholmskaniner]
1

Ingen aning :P Där färgen finns och på så snygga djur som möjligt.

[toftaholmskaniner]
0

Hamnade på någon hemsida från england men det verkade mer vara en slump att de fick white brun. Det hade varit bättre om de kom från Tyskland, inte lika långt.

Lina R
0

Weißgrannen havanna heter det på tyska. Ang vilka färger som inte finns så beror det ju på ras. Spontant skulle jag säga att egern white och havanna white är dom absolut ovanligaste känner inte till nån som har dom i någon ras. White zobel brun och blå är mycket ovanliga på hermelin och dvärgvädur. Vi är två på hermelin och 1 på dvv såvitt jag vet. På dvärghare är det lite vanligare. Otter är ovanlig, speciellt egern och havanna. Jag känner inte till några egern otter hermeliner i Sverige efter att jag avlivat Py (hennes bror gav hippo). Sen finns det ju riktigt ovanliga teckningar, såsom hotot. Och just det, blå chinchilla. Snygg och nyligt godkänd.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se