Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1065 ggr
Michaelaskaniner
0

vilka färger/teckningar kan komma?

Hej jag ska ta en kull lejon kaniner i januari och ag undrar vilka färger som kan förekomma.

Honans sida- Blå zobel
mor- kanel
far- vit
mormor- kanel med vit tass
morfar- kanel
farmor- svart vit nos
farfar- svart otter
har mer men det behövs väl inte?

Hanens sida- egern wienertecknad
mor- viltzobelsiames brun japant wienertecknad
Far- havanna wienertecknad
mormor-havanna wienertecknad
morfar-gul/blå viltjapan wienertecknad
farmor-havanna wienertecknad
farfar- havanna wienertecknad

säg till om man behöver längre bak:)
tacksam för svar

[LittlePiglet]
0

Vilken vit är honans pappa? Blåögd eller rödögd?

Michaelaskaniner
0

blåögd:)

Baby-Blue
0

kan man få zobel om man parar en kanin som är kanel med en vit? blev väldigt förvirrad här xD

Michaelaskaniner
0

haha men vita med blåögon kan få alla färger har jag för mig;)
Men ja tydligen;)

Baby-Blue
0

borde inte den bli wiener? :S

Baby-Blue
0

hehe, jag är lite trög ibland

Michaelaskaniner
0

ja vet nte men hon är zobel

Baby-Blue
0

det kan nog bli alla möjliga färger xp Men de kommer antagligen bära på wiener. om jag inte har tänkt fel xs

Linnet
0

#4 En vit kanin har ju alltid en färg under det vita, sen finns det ju reccesiva anlag också som alla kaniner kan bära på utan att det syns, så det kan vara lite knepigt.

[Wera]
0

Det kan dyka upp egern, kanel, havanna (etc… bruna färger alltså), blå, svart, zobel… lite av det mesta? Samt wienertecknat.

Mamman är wiener men det behöver inte synas :) men hon bär på anlget då pappan är vit (blåögd).

Baby-Blue
0

#10 juste så var det! det var så länge sen jag höll på med blå-ögt och wienertecknat xD

[LittlePiglet]
0

#3 Vit blåögd är väl alltid en färgunder allt det vita =)

Jag är inte så bra på det här med färger man jag tror det kan bli blå zobel, blå, egern och egern zobel (vet inte hur zobelanlaget funkar) i wiener eller inte wiener…

Min gissning iaf =)

Michaelaskaniner
0

okej:)
tack lite åt det brun/blåa hållet alltså?:)

[LittlePiglet]
0

oj va seg jag va tt skriva x)

Michaelaskaniner
0

haha;)

Zvintos
0

Eftersom honan är en blå variant och likaså hanen, så blir samtliga ungar blåa varianter.

Mest troligt blå, med eller utan wienerteckning, samt vit blåögt. Även egern samt beige kan dyka upp. Likaså zobel blå, zobel egern och zobelsiames egern ("zobel beige").

[Wera]
0

#16 Ah visste inte att det enbart ger blått när det är två blåa. :)

Michaelaskaniner
0

okej, tack för svaret ska bli jätte intressant att se:)

Lina R
0

Det kan bli: Wienerfria, wienertecknade, vit blåögda. I färgerna blå, egern, isabella, beige, zobel blå, zobel egern, zobelsiames blå, zobelsiames egern. Kul färger :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Ah såg att Ninni redan svarat :-). Dumma mobil.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Michaelaskaniner
0

tack, rätt intressanta färger;)
Är dom ovanliga?

[Wera]
0

#21 på vissa raser, men annars nja förutom zobel egern och zobelsiames egern?? Tyckas iaf. jag.

Lina R
0

Beige och egern är ovanliga på renrasiga kaniner men vanligare på korsningar. Zobel egern och zobelsiames egern är mycket ovanliga, det har att göra med att A-gener (fullfärg, chinchilla, zobel, ryss, vrö) är "kompis" med C-gener (full och havanna). De skiljs inte gärna åt och nedärvs oftast tillsammans.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Michaelaskaniner
0

okej, tack men får man sålt långhåriga lejonkaniner?:)

Michaelaskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är mamman hon är bara 8 veckor nu :)

Lina R
0

Om du får sålt eller inte ska du undersöka före du parar, eller bygga många extra burar.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Michaelaskaniner
0

ja för jag tänkte lägga ut och se om där är någon som är intresserad av en sådan kull:)

Linnet
0

#27 Ska du ta en kull i januari så kommer du nog att ha svårt att sälja ungarna, det är knappt nån som vill köpa kaniner mitt i vintern, då är det bättre att du parar så att du har leveransklara ungar i juni, då efterfrågan är som störst.

[Luppa]
0

#28 Instämmer

Michaelaskaniner
0

Tack för tipset på parar jag henne i mars:)

[Wera]
1

#24 Lejonhuvade kaniner är väldigt populära :)

Michaelaskaniner
0

Men inte långhåriga väl?:)

Linnet
0

#32 Vad menar du med långhåriga? Är det lejonhuvade kaniner du har och inte teddykaniner? Lejonhuvade kaniner kan vara väldigt lurviga och långhåriga när dom är små, men sen tappar dom det mesta av den långa pälsen så att det bara är kvar manen runt huvudet.

Sen brukar många fråga om pälsvård hos dom lejonhuvade, så lite rädda är nog många att det ska vara mycket pälsvård som på ex. teddykaniner som är lurviga och långhåriga på hela kroppen, där blir det ju en massa pälsvård, tovor och att hö och spån fastnar. Men jag tycker inte det är speciellt mycket pälsvård med dom lejonhuvade, dom kan få nån tova ibland bara.

[Luppa]
0

#31 Du, det vet jag inte om jag kan påstå… De flesta tycks vilja ha satin/rex/satinrex Dvv just nu.

Angående pälsvården så tror jag inte att det är någon fara, dina ser inte så superfluffiga ut ts.

Michaelaskaniner
0

Nä men min hane är lejonhuvad dubbelmanad och har MYCKET päls och honan är vanlig lejon… Men ja har en rex/dvv som jag också ska ta kull på vilken tror ni man får mest sålt av?:)

[Wera]
0

#34 Ja det klart, det är väl "nya trender" just nu. Men vanligtvis lägger det sig  efter ett tag. :P

Linnet
0

#35 Tror dom lejonhuvade är mer lättsålda, det andra blir ju blandras då. DU kommer ju att få både dubbelmanade och enkelmanade i kullen, du ser bara vilka som är vilket när dom är små, sen går det inte att se, så det gäller att hålla isär dom.

Michaelaskaniner
0

japp:)
tack för alla råd!:)

[Luppa]
0

#35 Tycker inte han ser ut att ha så mycket päls, jag har också "vanliga" lejon och de har minst lika mycket.

Michaelaskaniner
0

men har du sett stampe?:)
haha men han har väldigt mycket men inte molly hon där uppe;)

[Luppa]
0

#40 Det var väl den där egern/vita sötplutten?

Michaelaskaniner
0

haha ja:)