Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 497 ggr
Gunnel61
0

Kanindilemma, hjälp!

Jag och min karl har i sommar tänkt köpa två dvärgvädurar till våra barn.

Jag har haft många dvärgvädurar som barn så jag vet hur aggressiva de kan bli mot varandra i fel konstellationer.

Först hade vi tänkt köpa en hona och en hane för att sedan separera dem i god tid innan könsmognad, kastrera dem och låta dem flytta ihop igen.

Idag var vi dock på en djuraffär och ägaren sa att det inte alls är säkert att de kommer komma överens ändå, och att det bästa man kan göra är något av dessa:

1: Köpa en hane och efter att han kastrerats köpa en hona.

Detta alternativ är ganska dåligt för oss, eftersom äldsta barnet gärna vill ha en hona, och då får hon vänta så länge på det.

Är det möjligt att köpa en vuxen kastrerad hane och köpa en unge som är en hona och sätta ihop dem direkt?

2: Köpa en hona, para henne när hon blir större, behålla en hona från kullen och sälja dem andra.

Detta alternativet är också problematiskt, eftersom karln och äldsta barnet vill vara säkra på att de inte blir ormmat och det kan man ju inte vara. I annat fall är det ju viktigt att ungarna får det bra, och det kan man ju heller inte veta.

Då undrar jag om det är lätt att sälja kaninungar typ på denna sida eller något kaninforum, där man vet att de kommer till ägare som är engagerade i kaniner? Jag tänker mig att man då parar honan så ungarna blir leveransklara nästa sommar, när det är lite högre efterfrågan på dem.

Att ha en ensam kanin blir inge bra, för jag jobbar och pluggar mycket och kan inte underhålla den tillräckligt mycket (karl med barn är bara här på helger). Om de är två har de ju sällskap av varandra.

Tina-A
0

Jag tycker att ni kan försöka som ni tänkt från början, köpa en hane och en hona, kastrera dom och så hoppas att ni kan sätta ihop dom igen. Det är inte säkert att de kommer fungera ihop men det är aldrig säkert, dock så har jag själv upplevt att just den kombon ändå funkar ganska bra.

Annars tycker jag ni ska försöka köpa 2 honor och hoppas att de funkar, vilket inte heller är säkert men ofta ändå gör.

Ni verkar ju vilja köpa 2 samtidigt så gör då det, tycker jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

saga97
1

lyssna inte på djuraffär köp från uppfödare och rådfråga uppfödaren sen kan du självklart fråga här med

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

minaninar
0

Det låter trassligt.. Kanske börja med att försöka hyra en kanin över sommaren då ni har tid? O så får du se hur barnen reagerar, om de får ett bestående intresse o visar omsorgsförmåga. I synnerhet om du till vardags inte har tid och inte låter så alldeles engagerad själv? Det finns omplaceringshem som också hyr ut o där man sedan kan köpa loss.. då kan ni ju pröva att ha en hona över sommaren - när ni alla har tid att va tillsammans.Glad Om intresset falnar hos barnen så är det ju ändå du som har omsorgsansvaret även om det är två.

EDIT: ska också tillägga att när man tar från omplacering så betalar man kanske typ 200-500 men det är bara i deposition! Om man lämnar tillbaka kaninen frisk o samma goda kondition som den var när man fick den samt att grejorna är okej, så får man hela beloppet tillbaka, om man inte bestämmer sig för att köpa loss den för att man fäst sig vid den dvs.. Flört

Gunnel61
0

Tack tack! Jag ska ta upp era synpunkter i familjen.

Det blir ju jag som får sköta om kaninerna, men det har jag gjort innan så jag vet hur det går till och hur mycket jobb det är och så, så det vet jag att jag kommer palla.

[Luppa]
0

Jag skulle nog säga att det är lika bra att köpa 2 honor som att köpa en och spara en unge efter henne…
Men det bästa alternativet vore att köpa en kastrerad hane eller en unge som sedan kastreras, och en hona till den.
En hane kan kastreras tidigast vid 4 mån ålder, sedan ska han hållas skiljd från honan i flera veckor efter. Så det blir ca 3 mån ni får hålla dem åtskiljda om ni köper 2 ungar.

minaninar
0

Ville också tillägga att det finns flera uppfödare som också har hyresmöjligheter - ifall det kan vara nåt. Då kan man få ungar eller ungkaniner. Det är nog litet dyrare än från omplacering, men det är ju ändå inte särskilt mkt pengar det handlar om.Tungan ute Poängen med omplacering är att man får låna med hela "kittet" bur o allt för summan ofta.

[Guldvingens]
0

Var en familj för ett antal år sedan som köpte en dvärgvädur av en uppfödare, och sen en liten lejonhuvad hane av mig. När han var 4 månader blev han kastrerad. Och därefter sattes de ihop.

Hona och hane lever nu fortfarande ihop, 6 år gamla :) aldrig bråkat någonsin.