Vilka väskor (bär-, mag-, rygg-) till kanin?
Jag funderar på vilka typer av transportväskor man kan använda.
Jag har inget körkort, ingen bil. Jag har cykel o buss o tunnelbana.
O jag har en katt-transportbur i plast.
Men jag funderade på olika sätt att transportera.
Säg att jag ska hälsa på kompisar i NOrrtälje, kanske två timmar med buss. O så har man packning för sig (o packning för kanin i form av förnödenheter för kanske en helg eller så), vad är då bäst att frakta i? Eller när man vill ta en cykeltur ut i naturen, o vill att kanin också ska får uppleva det (i sele o koppel av väldi tunn inplastad stålvajer för han inte ska bita av o rymma)?
Jag har funderat på kaninväskor man bär på ryggen alternativt på magen. Ok, på magen ser kanske lite komiskt ut: här är jag o min bebis (fast ärligt talat handen på hjärtat är det lite så det känns hihi, så¨där i smyg). Har ni provat? Vad tycker kaninen? Det jag gillar me rygg eller magväska är att man har koll när man cyklar o åker kommunalt. Ingen kan bänga i buren o jag kan heller inte bänga in i något. Det är nära min kropp, säkrare kan det knappast bli, i synnerhet om man har flera väskor att hålla reda på. Däremot är jag osäker på om rygg o magväskorna ör dem väldigt trötta i benen, eller att underlaget är för wobbligt. Eller kanske att de kan bita sig igenom nätet/meshen som finns för ventilation.
Någon som testat?
http://www.zooimporten.se/hund/vaskor-c-215-1.aspx
här finns några exempel..
sedan finns det typ en "baby björn" för smådjur kanske främst framttagen för pyttehundar o katter.. (eller, tja inte bara pyttiga hundar.. men typ knähundar.. upp till ca 8 kg till o med har jag för mig!
O ryggsäckar. Fast jag skulle gärna ha kaninen fram så man ser vad som händer.. o känslan är alltid att man skyddar bättre när man har något i famnen än om det sitter på ryggen.
Eller har ni tips? på någon cykelvariant som ni tycker är bra?
Tveksam dock till skumpandet.. Där tänker jag att det vore skönare om djuret satt på mig det blir nog lite mindre skumpigt. *grubbel*
Måste tillägga: det finns i dessa hakar för att fästa selen i.. så de inte smiter.
Min har ju inte vant sig vid sele så detta är en bit bort.. men ändå.. vill veta, eftersom jag funderar på mina sommarplaner. :D
jag skulle rekommendera en valig transportbur i plats typ Atlas. :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Vanlig transport är bäst.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.