Avla med Albino
Jag har funderat en del på albinoavel;
När man avlar med Albino, tex Albino + helfärgat (aa+AA), så blir det ju alla ungar Aa i sina färggener, men blir det intermediär nedärvning eller ligger albinoanlaget helt dolt och ungarna får samma färg som den färgade föräldern? När det gäller "wieneranlaget" x så är ju det recessivt men kan ändå synas som en vit liten fläck eller ett blått öga. Eller har jag fått det om bakfoten?
I detta fallet jag funderar på tänker jag mig att vi i flera generationer har djur med ensast en färg eller endast albino. Dvs man bör väl kunna anta att båda är homozygota (två uppsätttningar av en färgs- eller albinoanlag)
Färgavel är så spännande! Snälla erfarna och kunniga personer, förklara! Färgad + albino = ??
Jag har för mig iaf,
att den albino kaninen bär på en massa dolda färger och gener sedan långt tillbaka om det enbart är albino i stamtavlan en bra bit bakåt. Så tror att ungarna kan få en hel massa olika färger beroende på om den färgen/färgerna som albinon bär på är dominanta.
Kanske har fel men har för mg att jag läste de för ett tag sedan :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Vit blåögt är intermediärt, ja. Vit rödögt är det inte, utan funkar som vilken vanlig recessiv gen som helst i princip. Skillnaden är att en vit rödögd alltid är en färg under det vita. En hel stam med vita rödögda kan alltså vara diverse olika färger under.
Färgad + vit rödögd = beror helt på vad dels den färgade är och dels vad den vita är under, samt vad de vita i stammen är under.
#1, #2, ah jag förstår! Tackar!