Kan inte längre ha kaninerna ihop?
Hej!
Mina två kaniner, en hona och en kastrerad hane, 2 år, har varit tillsammans sen de föddes och det har alltid gått bra. Efter att en av dem blev sjuk fick vi sära på dem i två veckor men nu kan vi inte längre ha dem ihop! Hanen jagar hela tiden honan in i "innedelen" av buren. Ibland går han även in dit och jagar ut henne. Så fort hon försöker våga sig ut för att dricka eller annat jagar han in henne igen. Så där har han inte gjort innan. Är det ngt som kan gå över eller måste vi ha dem delade nu?
just detta med jagningen värkar konstigt för hanar och honor brukar komma bra överäns, min kompis fick kaninungar så då särade hon på dem och när alla var borta kunde dem inte ta tillbacka dem igen… Men hennes lillebror 3 år råkade öppna buren till den ena och dem rök ihop som om dem skulle döda varandra! De slogs mycket och det såg riktigt hemsktut, sedan helt plötsligt slutade dem och allt blev som det alltid brukade vara, allt handlade om makt. Honon med lägre rang tyckte att hon var högre för att hon fick ungar och de bråkade och sedan var det find.
Har dina kaniner bytt bur? Honan kanske inte kände igen sig och hanen hade tagit makten av buren, tästa om det är samma sak någon annan stans och förösk kanske att låta dem bråka tills dem har hittat sin rang.
Just den här tiden på året är det inte ovanligt att det blir bråk. Honorna brunstar och även fast hanarna är kastrerade så kan vissa reagera på det ändå. Hur pass allvarligt bråkar dem? Det är svårt att säga om de ska säras på omgående eller ej, när man inte sett hur de beter sig. Hur länge har de hållt på? Om det börjat nyligen så skulle jag avvaktat åtminstone lite till för att se ifall det fortsätter och sen funderat på hur jag skulle göra. Hur stor yta har de för övrigt?
Nej, de slåss inte alls. Han jagar bort henne och hon försöker hålla sig undan så gott det går. Försöker titta fram ibland, men det slutar alltid likadant - hon jagas tillbaka in i mörkret. Har inte velat ha dem ihop ngn natt efetersom hon inte ens kan komma fram till vattnet. De har en utebur som är ca 3-4 kvm stor.
Vi har provat att byta burar så att både hon och han varit den som varit inne i vanliga buren när den andre släppts in, men det har inte gjort ngn skillnad.
Kan tilläggas att vi haft en vildkanin på besök varje kväll i en månads tid, Den springer runt burarna men de verkar inte bli störda, bara nyfikna.
helt klar revir skulle jag vilja påstå….
Vilket betyder att vi inte kan ha dem ihop mer, eller?
Det kan faktiskt vara vildkaninen som på något sätt stör dem i vilket fall.