Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 815 ggr
twinnie
0

Vad ska jag välja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag, troligen till sommaren, skaffa en till kanin. Har bestämt mig för att skaffa en hane iallafall. Längre kommer jag liksom inte. Vad ska jag välja för ras? Jag har beslutsångest här xD

Vill väldigt gärna ha en dvärgvädur, för jag ska hoppa med kaninen hade jag tänkt. Men sen är jag supernerkärad i lejonhuvad och också i hermeliner. Men sen har jag ju redan en lejonhuvad. Kanske ska jag skaffa en liknande i annan färg? Har haft dvärgvädur förut och dom är ju så grymt underbara! Men hermelin har jag aldrig haft, och den kan ju vara kul att se hur dom är också? Vill gärna skaffa från uppfödare denna gång ;P

Sen; Vilken färg?? Det kanske inte är så petigt, men ändå lite viktigt? Man vill ju liksom ha en snygg kanin, eller hur? Jag vill helst av allt ha en Viltzobel siames. Så grymt läcker! Eller vit blåägd .. Vilka färger gillar ni bäst?

Gud. Vad ska jag välja? Jag bor i lägenhet och den nya kaninen kommer inte att bo i samma bur som min andra ;) Och jag kommer troligen inte använda kaninen till Avel heller ;P

Anledningen till att jag skaffar en till kanin är för att jag vill börja tävla i Kaninhoppning och min kanin jag har nu inte alls vill tävla ;P Så honom ska jag ha bara till kel och skaffa en till att hoppa med :)

Mina föräldrar har alltid sagt nej till en till kanin, men nu säger de att jag ska ta reda på precis allt innan jag kommer och tjatar igen. Var den ska bo, hur jag ska få tid, hur jag ska orka mm.

(På bilden; Buren jag ska bygga! Ej färdigritad!)

ciss
0

Vad kul att du ska skaffa en till kanin! Trodde att du skulle skaffa en hona, men där hade jag väl fel. :)

Dvärgvädurar är ju för härliga! Har två stycken själv, varav en av dem absolut inte vill hoppa nu (han har sina dagar då han hoppar över allt jag ställer fram) och en som idag hoppade sextio centimeter långt och ungefär trettio högt. Min kompis har en blåögd hermelin och han är jättesöt! Vet dock inte om hermeliner är bra hoppare? Sen gillar jag ju lejonhuvad precis som du, men om jag var du skulle jag nog skaffa en vädur.

Japantecknad är min favoritfärg. Viltzobel siames som du säger, helt underbart! Har dock bara sett en kanin med den färgen. Sen gillar jag rysstecknad (vit kanin med svarta framtassar och lite svart på nosen typ) och vit blåögd.

Oj, nu babblar jag bara på. Jag tycker i alla fall att du ska skaffa en dvärgvädur. Himla roligt att du ska skaffa en till kanin! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Frida-L
0

Jag får en kull duktiga hoppare som kommer vara lev. klara i mitten på juni. Dom kommer vara av rasen dvv.

skanorskaniner
0

Kommer snart få en kull av rasen Dvärgvädur fuchs

Matilda_91
0

Eftersom du redan har kanin och inte är någon nybörjare tycker jag att du ska kolla runt lite hos olika uppfödare och se om du fassnar för någon ras :) Raserna du ska välja mellan är ju inte helt olika heller så det spelar ingen speciellt stor roll vilken du väljer, det hade varit skillnad om du velade mellan att köpa en belgisk jätte och en hermelin :)

Lycka till! :D

Elina.
0

Vill du ha en kanin till hoppning så lämpar sig inte dvärgvädurar till det. Deras kroppar är för kompakta och de har för runda former, och dvärgvädurar brukar ju ha tendens till att vara lite väl lata. Vill du ha en hoppkanin så duger en lejonhuvad utmärkt!

Viltzobelsiames är ingen Godkänd färg?, så vill du ha den färgen så hittar du oftast det på korsningar.

Frida-L
0

#5 Pappan till ungarna är dvv och han hoppar på elitnivå (nästan champion)… mamman är också dvv och det sista man kan säga om henne är att hon är lat :)

Elina.
0

#6: Är detta frågan om dvärgvädurar, alltså renrasiga djur med stamtavla och öronmärkning? Har de inte det så är ju kaninerna korsningar. Nu syftade jag ju inte på dina kaniner, och många dvv är faktiskt lata på banan.

Det är ett faktum att dvärgvädurar är helt fel byggda till hoppning. Deras runda former är allt annat än idealiska för en hoppkanin. Att föräldradjuren hoppar bra ger ingen garanti för att ungarna ska bli bra hoppare.

Frida-L
0

Honan är renrasig, men utan öronmärkning, troligtvis för att hon inte är utställningsbar. Hanen kan vara en korsning, så det kan jag inte säga något om… ;)

Elina.
0

#8: Då är det ju inga dvärgvädursungar det är frågan om, utan dvvkorsningar ;)

twinnie
0

#1 Varför skulle jag skaffa en hona när jag redan har en okastrerad hane? ;P Taskigt mot Moses att ha en hona i närheten ^^

#5 Joo, jag vill ju väldigt gärna ha ett till lejon. Har letat bland uppfödare men hittar inget som intresserar mig riktigt. Då skulle det vara Lyktans Kaninuppfödning, men vad jag har hört är deras kaniner ganska nervösa..

Jag får leta vidare ;) Tack för alla svar!

Tindrah
0

teddylöwen! haha, jag tycker de är underbara och mina hanar kan hoppa väldigt högt!

Men hur skulle vi göra med parningen ?  :O Vi ska flytta om två/tre veckor, och jag har beställt en tvåfacksbur så om ca tre veckor ?

twinnie
0

#11 Vi pratar på msn ikväll!

ciss
0

10# Jag vet inte, hade fått för mig det bara. Trodde att du skulle döpa den till Rhea?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Jag tycker harar av olika slag är bra hoppare :P

Jojsan
0

lejonhuvad i färgen bourgogne manteltecknad är min favorit ;)

kyrkeliden
0

#7: Alla mina hoppare e renrasiga dvv. Felbyggda e kanske fel ord, för jag tror inte hoppningen sitter i kroppen, utan i huvudet på kaninen. Mina e rastypiska, små kompakta, korta ben, å får ett intryck av att se tunga ut. Men hoppa kan de…..

Visst har en kanin med längre ben & kropp lättare för sig, men hur diktig en kanin blir på att hoppa beror på hur roligt den tycker det e…..

Tycker en dvv e alldeles utmärkt. Föder upp till både hopp & utställning, då jag tycker det e kul att kunna ha samma kanin till båda.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Elina.
0

#16: Jag tycker verkligen inte dvv passar på hoppbanan, men visst, du behöver inte tycka lika. Kroppsmässig så är dvärgvädurar helt fel till hoppning, de har en urusel kropp. Har de viljan är det ju en annan sak, men många kaniner har ju ändå den rätta inställningen till hoppning :-) Vill man skaffa en allroundkanin så skulle jag verkligen inte rekomendera dvv, just pga kroppen till hoppning samt temperamentet. Självklart kan man ju hoppa med alla raser, men ex dvv & hermelin är ju inte så lämpliga till hoppning om man satsar högt.

myriis
0

#10: Nu är det inte taskigt mot Moses längre tydligen? ;P

kyrkeliden
0

#17 men de som går bäst e ju kaniner på 2-2,5kg (enligt mig) oftast dvv i sig allihopa…..

twinnie
0

#18 Eftersom Moses ska vara i köket på nedervåningen och Honan i mitt rum på övervåningen, tror jag inte det blir något problem. Om det blir det så hittar jag andra lösningar. Har redan allt planerat, ni behöver inte oroa er ^^

twinnie
0

Den här tråden är gammal, och inget är aktuellt längre då jag ska skaffa en hona ;)

Elina.
0

#19: Allt fler verkar ju ha kommit på att harkorsningar har bättre kroppar, och försöker förädla dvvkorsningarna. En ddvkorsning behöver inte alls likna en dvv heller, beroende på vad den andra föräldern varit för ras. Dessutom är dvv en av de vanligaste raserna i landet, då är det väl inte så konstigt att många hoppar med dem oavsett om de passar till det eller ej?

kyrkeliden
0

#22 Men alla renrasiga dvv behöver ju inte vara små, runda, kompakta med korta ben å helt fel kropp. Har en som e långbent, lång kropp, men e ändå renrasig…..

Elina.
0

#23: Jag har då aldrig sett en dvärgvädur med lämplig kropp till hoppning..

annaforsgren
0

#24  vad hoppar du med för sorts kaniner då?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

kyrkeliden
0

#24, då har du inte sett mina Räcka ut tungan

Har en 94,5p som e svårklassad, en SvCh som e klassad medelsvår

Elina.
0

#25: Hoppar med de kaniner jag har, mest korsningarna & holländarna. Tävlar dock inte med holländarna, och tycker heller inte att de har någon speciellt bra hoppkropp.

skanorskaniner
0

Jag hoppar med Dvärgvädurar och det går bra. Nästan alla i Lundskf hoppar med Dvärgävudrar.

#26: Jag har sett dina Dvärgvädurar hoppa och de är ju jätte bra. Du var ju med i Björnstorp och i Önnestad.

kyrkeliden
0

#28 Haha japp, jag e skyldig till det Räcka ut tungan