Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2490 ggr
[luckymoa]
0

Fri tillgång till pellets?

Hur länge har era kaninungar fri tillgång till pellets? :)

Katten_
0

tills de blir 3-4 månader kanske.:)

/Christel & kaninerna! Glad

Zvintos
0

Vid runt 4 månader så minskar jag ner och ger mina vuxengiva. Detta gäller då dvärgvädur.

[luckymoa]
1

Ok :) då e de dax för mina småbrudar nu då :)

Ändast_kaninavel
0

Mina kniner har haft pellets regelbundet sedan de var små.

[luckymoa]
0

#4 fri tillgång? Hur gamla e de nu?

Ändast_kaninavel
0

2,5 år. Förstår inte det "farliga" i det hela?

Zvintos
5

#6: Det farliga är att om de får för mycket pellets så kan de dels bli tjocka, dels kan det skapa problem med magen och dels kan det göra att de äter mindre hö. Därför bör de inte ha helt fri tillgång, utan fortfarande begränsad men större mängd än en vuxen.

Ändast_kaninavel
0

jaha… Ne mina kanier är inte tjocka och de äter alltid hö och mat normalt liksom, men j´min kompis som har en inne kanin tjockar på sig rijält mycket så nu begränsar hon. Men hälso problem ska det nog inte vara,,, Då är det väl något från släkten? Men tjock håller jag med dig till 100%

[MiniPim]
0

Men jag förstår inte, dem måste väll ha pellets hela tiden? Eller ska man sluta med att ge pellets? jag har inte gjort fel va?o.o

Ändast_kaninavel
0

som sagt: oerfaren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! #9

Nä, det är meningen att man ger dem precis som hundar, frukost, lunch och middag eller något liknande.Skrikandes - Haha

[luckymoa]
0

#9 man ska inte sluta ge pellets… Men de bör ha en begränsad mängd per dag för att inte få hälso problem :) Mina vuxna får 1/2 dl 1 gång per dag + fri tillgång till hö

dermot
2

#9 Man kan ge dem lite grann om dagen. Eller om man väljer att ha fri tillgång när de är små. Mina kelisar får ingen pellets alls utan bara hö. :)

#10 Lägg ner… Såna som du som gör detta forumet extremt tråkigt!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
9

#10 Haha det är ju du som är oerfaren, du ger dina kaniner fri tillgång till pellets och du kan inget om kaninutställning eller om lejonhuvade kaniner.

Ursäkta hur jag skrev men jag tycker att du gått för långt!

emmaap
2

#9 Det som menas är att när kaninerna nått ungefär 4 månaders ålder trappar man ner på pelletsen så att kaninen tillslut kanske får en halv dl om dagen inte att man slutar helt! := (dock är det inte alltid att pellets behöver ges)
#10 har du tråkigt eller..? Kanske dax att lägga neR`?

Hälsningar Emma! :)

[MiniPim]
0

#12 tack :(

#13 tack :)

[luckymoa]
0

#13 Word! :)

Zvintos
2

#10: Du bör tänka på hur du skriver, för det där bidrar inte till att hålla en vettig stämning på sajten. Man kan få sagt det man vill på ett trevligare sätt också.

[MiniPim]
0

Tack Ninni Annika jag menade en glad smileys så du bara vet :)

Fridaaaa
0

Runt 4 månader har mina haft fri tillgång sedan minskat efter hand :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakarias
0

Min senaste kaninunge får  ½ dl pellets om dagen, uppdelat på morgon och kväll.

Han är en hermelin.

torpetskaniner
0

Fri tillgång på pellets ger jag aldrig, oavsett ålder. Då mina väldigt lätt slutar äta hö om de får massa annat..

Brukar endast ge på kvällen, ca 1/2 dl var. (mindre till hermelinen)
Min kaninunge på ca 3 mån brukar få någon matsked på morgonen och sedan får hon ca 1 dl på kvällen.Jag vill inte sluta att ge pellets helt eftersom mina tävlar så aktivt. Och får de inte sin pellets på kvällen så blir det ett himla liv i vardagsrummet där de står, vilket resulterar i mindre glada föräldrar :P

Dock ger jag inte bara ren pellets. Blandar pellets med ca 1/3 Rabbit royale och 1/3 av min alldeles egna ört/naturblandning som jag är mycket nöjd med om jag får säga det själv ;)

#9 Det är lätt hänt att tro att dem ska ha pellets hela tiden. Men så är inte fallet ;) Bättre att du ger ca 1-1,5 dl per kanin, beroende på ras, hull och hur pass mycket energi den gör av med.

Har kaniner fri tillgång kan de lätt lägga på sig oerhört mycket onödigt fett som är skadligt bland annat i både Avel och i den allmäna vardagen.
Misstänker att en av mina kaniner jag hade när jag var mindre blev förlamad i sina bakben tack vare att hon hade så mycket fett på bakdelen. Försökte banta i flera år men utan resultat. Att banta en kanin är.. tja, näst intill omöjligt :(

Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com

Qepta
0

Mina kaninungar har inte heller fått fri tillgång till pellets.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se