Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1293 ggr
[MiniPim]
0

Lakrits 4 månader blivit tjuvparad!

Allvarligt talat så håller jag på att dö, idag parade jag Mini Pim och Fideli och sedan så vet jag inte vad som hände jag gick iväg och när jag kom ner för att kolla till kaninerna så satt mini pim bredvid lakrits!!!!!!! Lakrits är 4 månader och jag hoppas verkligen hon inte har ungar i magen.. kan hon vara könsmogen? Hon hade 2 sår på ryggen men hon hade inte gömt sig i sitt hur hon låg bredvid mini pim!!

HUR kan jag se om hon är dräktig? Allvarligt talat så är detta akut, tycker synd om lilla Lakrits :(((((

Sixtenblixten
3

Förlåt men hur kundehon komma ut????? Sku,le inte.heller våga lämna kaninet ensama när man parar och absolut kan hon vara dräktig tyvärr

Denna kommentar har tagits bort.
Ändast_kaninavel
0

ojoj, vad gick fel vid parningen? Hur kan den ha smitit, jag tycker du bör vänta några veckor och sedan åka in till vetrinären för att se om hon har ungar, men jag är tveksam till det eftersom att hon hade sår på ryggen så har dem nog antagligen bråkat. Men du bör kolla upp såren hos en vetrinär så att det inte är något allvarligt.

MVH

/Bea

http://www.123minsida.se/kaningardeningaro/89267453

[MiniPim]
0

Lakrits är en annan hona Fideli är den som skulle paras!

#1 Mini Pim gnagade sönder gallret och kom igenom till henne.

#3 Inget alls, såren är bara rivmärken små rivmärken inget stort eller djupt sår!

Hoppas hon inte är dräktig :(

Katten_
0

Oj, :/ Ja, vänta några veckor och åk in.

Mini Pim kanske ville para sig, men Lakrits inte ville så de bråkaFörvånad

Hur gör man sen då? Abortera?? :/ Stackars Laktrits. Hoppas det går bra!
Håller 2 tummar och 4 tassar här hemma! (räkna inte med kaninernas baktassar) Tungan ute

/Christel & kaninerna! Glad

Sixtenblixten
4

Måste vara väldigt dåligt nät!

torpetskaniner
0

Hur pass stora är såren?

Är de mycket blodiga, rinniga o.s.v? I så fall bör du uppsöka veterinär.
Är de mindre sår (knappt synbara) så tror jag det räcker med att tvätta med jodopax har jag för mig. Håll såren rena och se till att dem inte blir infekterade.

Inget illa menat, men hur sjutton kunde Lakrits ha kommit ut? Dessutom ska man alltid ha uppsikt över kaninerna när man parar dem, eftersom det kan bli bråk o.s.v!

Det är bara att hoppas på att parningen inte tog sig. Hur pass länge var dem med varandra tror du? 4 månader är en ålder då kaninerna absolut kan vara könsmogna. Min hona här hemma är nästan 3 månader och hon har redan börjat visa tecken på att vara könsmogen.

Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com

[MiniPim]
0

#5 Tack :)

#6 Nej, det var en stor träbit dåär för att dem hade pajat det förut men då var det ingen i den andra buren och sen idag så hade den träbiten ramlat..¨

#7 Det är rivmärken, dem rinner inte och blöder ej :)

Men va? Jag satt och kolla när mini pim och fidde parade sig sen la jag mini pim i hans egna bur och sen när jag kom tillbaka så va lakrits i mini pims bur!

NEEEEEEEEEEJ

sländanskaniner
0

7# Men det var ju inte dem hon parade ?

Katten_
0

#7, min hona är 12 veckor typ, och släppte in henne med min kastrerade hane. Han juckade länge och ofta, och hon la sig ned och drog upp svansen så fint :P

Men hon juckade på honom också ofta, flera gånger. Från sidan bak och fram :P

Men du ska ju se till kaninerna hela tiden om ja, vet inte :P

[MiniPim]
0

Och åh, om jag ville para dem så skulle jag fattat att hålla dem i sikte D:

Ändast_kaninavel
0

Jag säger juh det! Hanar som inte får para blir en aningens "fustrerade" och det kan leda till annan persolighet.

Min hane var super galen, bet och var riktigt kaxig mot andra hanar innan han parade sig, nu är han huuur cool som hälst och mina nadra hanar kaxar mot honom och man ser värkligen skillnaden hos intresserna till att döda just andra hanar! Skillnaden mellan dem är stor.

torpetskaniner
1

#9 Jag menade att hon skulle hållt uppsikt även över honan hon hade tänkt att para från början och hanen.

Mvh Linnéa

Sixtenblixten
0

Då var det ju inget dåligt nät utan dåligt av dig att sätta dom i en bur man kan rymma ifrån men dom måste väl varit ivarsen bur????? Oavsett synd om hon e dräktig! Kanske ska se över dina burar…

[MiniPim]
0

#13 Jag gjorde ju det? Hur vet du att jag inte har gjort det=

torpetskaniner
1

"Allvarligt talat så håller jag på att dö, idag parade jag Mini Pim och Fideli och sedan så vet jag inte vad som hände jag gick iväg och när jag kom ner för att kolla till kaninerna så satt mini pim bredvid lakrits!!!!!!!"

Jag uppfattade det där som att du gick iväg? Bättre att sätta tillbaka kaninerna i burarna då när du gick iväg istället för att lämna dem utan uppsikt.

Mvh Linnéa

[MiniPim]
0

#16 Jag tog ut mini pim ur fidelis bur så korkad är jag inte .

Ändast_kaninavel
0

haha, ägd

Sixtenblixten
1

Eftetsom dom kunde bryta sig ut ur 2 burar och den ena var lagad sedan tidigare kan du inte sett över burarna för då hade det ju inte hänt eller?

NaDa...
9

#18 Lågt. Ingen mening med att skriva så.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

[MiniPim]
0

#18 Vem är ''ägd'' ?

Ändast_kaninavel
0

….

[MiniPim]
0

JAG FRÅGADE OM LAKRITS INTE OM BURARNA!!!!!

[TeamGolden]
5

Förlåt men en sån olycka borde aldrig ha skett tycker jag :/ förstå mig inte fel men det känns kanske lite..ååh hur ska jag säga utan att låta taskig? ): men kanske lite oproffsigt att det ens hände :/ 
Hoppas iaf att hon inte blvit parad och om det är så lätt för hanen att ta sig in till honor borde det ses över med säkerheten för dina honor!

Sixtenblixten
2

#23 Om man e inne på ett forum så får man TÅL kritik!

Angående Lakrits har många redan skrivit du får vänta och se. Men troligtvis kan hon vara dräktig tyvärr.

Men om du nu läst om kaniner i 2 år borde du ju veta detta själv???

Ändast_kaninavel
0

Jag skulle inte kalla det hela tjuvparning… Om hanen antagligen har rivit henne, hon måste väl inte ha gjort något motstånd… Vart hittade du honan/hanen? Vem var de hos?

Håller lite med #25 du bör lära dig hantera kretik….

[MiniPim]
0

#26 Jag vet att det heter tjuvparning :)

Honan var i hanens.

torpetskaniner
0

#18 Det där är inget syfte med att "äga" henne, tycker du hoppar på henne nu. Jag ville bara förtydliga det jag hade uppfattat av henne som hon hade skrivit.

#17 Jaha, då uppfattade jag det fel. Jag trodde du menade att du lämnat Fiddeli med hanen du skulle para med henne och att Lakrits hade brutit sig in till dem.

Det är lätt hänt att det blir diskussioner om andra saker än just huvudämnet, sånt får man räkna med. Detta är som sagt ett diskussionsforum..

Mvh Linnéa

[TeamGolden]
0

#27 jag tror nog hon menade mer att det kanske borde kallas ''tvångsparning'' :(

men somsagt, om det ä så lät att de tar sig igenom varandras burar borde det ses över!

[MiniPim]
0

#28 Nejdå , haha :P

emmaap
4

Så tråkigt när sådant händer! :(
Men tror du helt enkelt får avvakta och se vad som händer. Det är ju svårt så här i början att säga om det blev någon PARNING eller inte.,,
Har ingen erfarenhet av kaniner som varit dräktiga vid så ung ålder men rent tenkniskt tror jag inte det skulle vara någon större fara, eller? Men skulle dock aldrig rekomendera någon att para så tidigt om vi säger så.
SÅ håller tummarna för det bästa!

(Vill bara nämna att jag tycker det är många som är "taskiga" här i tråden. Minipim är medveten om vad som hänt och tycker inte det är särskillt kul, så vad sägs som att faktiskt svara på hennes fråga/or istället för att klaga!?)

Hälsningar Emma! :)

Ändast_kaninavel
0

bra sagt och förlåt men kan känna lite frustraktion i det hela.

Katten_
0

Alltså, alla går på aynaz så fort hon skriver NÅGOT här!

#18, den personen som skriver "ägd" är själv ägd. Och tål lite KRITIK du med.

[TeamGolden]
0

#31 fast ingen klagar ju, det kallas Kritik! vilket man får ta om man skriver i forum! menar det som hände var fel men det är försent att ändra på¨nu så när folk säger at burarna borde ses över och så menar dom nog bara att det ska slippa hända igen!

[MiniPim]
0

#31 tack :) <3

#32 Kan du vvara snääll och skriva nr till dem du skriver till?:)

LMTninis
0

Brukar inte rivsår uppstå när hanen håller fast honan i sidorna med sina framtassar, även om honan är villig? Det behöver väl inte vara så att de har slagits, eller att honan gjort motstånd?

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

Ändast_kaninavel
0

höll med båda #28 och #29

torpetskaniner
0

TS: Hur som helst hoppas vi såklart att parningen inte tog sig. Jag har inga erfarenheter av unga kaninmammor, men jag tror verkligen inte det är bra att få en kull så tidigt..

Du borde åka in till en kunnig vet om några veckor. Se till att få tag på en sådan så att du alltid kan ha telefonkontakt åtminstonde, i fall det skulle uppstå konplikationer vid förlossningen.

Mvh Linnéa

emmaap
3

#34 Klaga/kritik, skit samma. Tycker personligen i alla fall att minipim fått ta emot massor av kritik/klagomål inte bara i denna tråden. Visst alla anser inte att hon gjort rätt och man har rätt att säga vad man tycker. Men känns onödigt att 20 pers ska upprepa samma sak över allt.

Hälsningar Emma! :)

Zakarias
4

Nej vad otur.

Om hon nu är dräktig så får vi hoppas att allt går bra!

Ändast_kaninavel
0

#36 - Jo men inte så att det blår rivmärken… Obestämd Förstår vad du menar mene… a

#38 - tycker som du, du bör söka hjälp ho någon som är kunnig för jag börjar tycka synd om dina kaniner

[MiniPim]
4

Tack ni som bryr er och är snälla :3

torpetskaniner
4

#42 Jag tror att alla här som har skrivit bryr sig! Annars skulle dem aldrig lagt sin tid på att skriva här :) Tror att alla håller tummar och tassar för att det går bra med Lakrits.

Mvh Linnéa

MangoO
0

TS, ungefär samma sak hände mig för några år sedan. Min lilla blandrashona på 4 månader blev tjuvparad av min gotlandskanin. Fick panik! För hanen var ju så stor och hon så liten.

Ca 4 veckor senare så födde hon 2 jättestora bäbisar, men båda var döfödda. Men det viktigaste av allt var ju såklart att hon klarade sig.

Skulle din hona vara dräktig så tror jag inte det är någon fara "kroppsmässigt", dock kan det ju vara så att hon inte vet hur hon ska ta hand om bäbisarna?

Men håller tummarna att hon inte är dräktig! :)

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Ninjapig
0

Åh, håller tummarna att hon inte är dräktig! :(
Har också varit med om att hanen gnagat upp gallret och honan tagit sig in…
Resultatet blev min bästa älskade underbara vän! :')

Lycka till!
Kram Tilda & ninerna! ♥

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

[MiniPim]
2

Tack alla:)❤❤❤

ella99bella
0

Äär lakrits en Hane eller Hona?? Har inte förstått det än….:/

Mvh/Ellen<3Glad

Juliaskaniner
0

lakrits är honan :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

ella99bella
0

okej då förstår jag! ;)

Mvh/Ellen<3Glad

Lina R
3

Även om hon är dräktig så behöver det inte bli katastrof. Jag fick en tjuvparnibg på en 3-månaders. Hon klarade det fint och hennes son lever än idag lycklig i sitt kelhem :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[MiniPim]
0

#50 det där lättar en hel del, förstår ni andra att istället för att säga vilket dåligt galler och så och göra mig mer och mer orolig kan ni bara skriva lycka till eller något :) Börja inte diskutera detta nu då jag varit med om massa igår ..;)

Fridaaaa
12

Snälla alla ni som anklagar i denna tråden!
Tjuvparning kan hända stort sätt alla.

Har själv haft 1 tjuvparning och jag har ändå bra burar. Sånt kan hända och det går snabbt. Så alla här inne SLUTA DÖMMA ALLA SÅ SNABBT! Ta reda på fakta först och anklaga inte en massa.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
1

%52 tack :) Det är sp att bara för detta har skett så skriver "vissa" i andra trådar att jag ör oefaren och dålig och att dem tycker synd om mina kaniner .. Om mina kaniner inte hade det bra skulle jag inte haft några kaniner , jag kan lägga ber alla mina pengar på dem;)

[luckymoa]
1

Håller helt med Frida ! Tjuvparning kan hända även den bäste… :)

Clariiz
3

Jag har också vart med om flera tjuvparning. Man mår skit! För oftast händer det på ett sånt simpelt sätt som man inte ens tänkt på, men som egentligen är självklart.

Lycka till med kullen och hoppas det går bra för lilltjejen eftersom hon är så pass ung!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[MiniPim]
0

#54 Tack! :)

#55 Ellerhur, man vet inte om lakrits kommer klara det. hoppas bara hon inte har ungar. Vi tog ju kull på Fideli och Mini Pim för vi vet att vi har plats med fler kaniner men Lakrits, om hon föder 7 stycken och Fideli 7 så blir det 14 st och om man inte har plats så får man i värsta fall avliva dem, men det är inget jag tänker göra. Jag bygger hellre 100 burar.