Para stor kanin med liten?
Jo jag vill bara höra eftersom jag är lite nyfiken.. :)
Hur pass stor får hankanien vara jämtemot honan vid PARNING?
Kan man tex para en Belgisk hare med en lite större dvärghare?
Tacksam för svar! :)
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Det är ju inte det att ungarna blir för stora, utan det att honan nog blir lite platt under parningen…
Säger som #1.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#1 - Haha nej det där men ungarna vet jag ju och det var lite därför jag undrade.. :) Men alltså hanen "Ligger" ju inte direkt på honan.. :o
Iofs tar den ju i med frambenen runt honans mage, vilket kanske kan platta till ett och annat haha…
Kram Tilda!
Min Belgiska jätte rymde i vintras in till min flock på 3 lejonhuvade tjejer. Han vägde då ca 7 kg, de vägde mellan 1-1,7 kg. Såg inte parningen men ingen av dem var skadad, och de två förlossningarna som blev gick bra.
Även om alla ungar inte klarade sig i längden.
Så här snygg blev en sådan blandning! :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#4 Hehe ojdå! :S Belgisk jätte.. kunde det bli värre (tyngre)? x)
Asså jag har funderat på det här med harar och vildkaniner i skogen… vildkaniner är ju små och riktiga harar är ju jättestora! Men de kan väl också para sig?
Det är iallafall så att jag hade tänkt para min Dvärghare/Lejonhuvade kanin med en belgisk hare, men jag vill ju inte att något ska gå fel eller att hon ska bli skadad!
Kram Tilda!
#5 Harar och kaniner kan inte para sig, inte ens vildkaniner och harar.
#6 det kan dom visst har själv en kanin som är blanding mellan hare och kanin :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#7 Nej, det är fysiskt omöjligt. Kaniner och harar är två skilda djur, dem kan inte para sig och få ungar tillsammans.
# 7 Det kanske är en belgisk hare, vildkanin eller någon korsning. För de ursprungliga vildhararna kan inte få ungar med kaniner likaså som människor inte ksn få ungar med apor, dom är släkt på för långt håll för att det ska kunna gå 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Men tror ni att man kan para en Belgiks hare med en Dvärhare/Lejonhuvad kanin? 
Kram Tilda!
#7; Det är två helt skilda arter.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
# 10 Ja det tror jag, fick själv en kull mellan min dvärgvädurs hona och en fransk vädur då han hoppade över boxväggen för ungefär 2,5 år sedan. Blev två helt underbara ungar <3 Dock dog dom vid 1,5-2 års ålder, troligtvis någon sjukdom som myggen är bärare på. 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#12 - Vill så gärna ta en hoppkull på henne! Hon är så otroligt energisk och duktig på att hoppa även fast hon är rätt liten!
Och jag bara älskar hennes temerament, plus att hon är min bästa vän!
Jag är helt dökär i harar och vill föda upp harar för hoppning :) Skulle dock vilja he dem lite större än vad honan jag har är nu, så tänkte blanda in Belgisk hare :)
Kram Tilda!
Min kille (väldigt stor dvärgvädur) Skulle få träffa en hona (liten dvärgvädur/lejonhuvad.)
Och han gick på henne direkt. Men hon var villig så i dont know :P
Men han skadade henne inte alls.. :)
/Christel & kaninerna! 
# 13 Ja man korsar ju många raser för att få fram bra hoppkaniner och jag tycker inte det är för stor skillnad på Belgisk hare och Dvärghare 
En vildhare går dräktig i ca 50 dagar och föder ungar som har päls och kan klara sig "ovan jord" och en vildkanin går dräktig precis som tamkaninen.
Så vilda harar och vilda kaniner kan - som Busbella säger - inte få ungar tillsammans.
__
Jag tror inte det är någon större fara TS. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#16 - Puh, låter bra! :) Har alltid velat ha en Belgisk hare, men inte vetat ifall jag kunde få använding av den inom aveln då jag bara har rätt små kaniner.. :)
Kram Tilda!
#4 Åh jag måste bara fråga, hur stora blev dom ungarna? Såg dom förut här på forumet men kom mej aldrig till att fråga :)
Blir det inte svårt för mamman att "ploppa" ut alla ungar som antagligen blir lite större eftersom att pappaen/mamman (den större) är stor.
Själva parningen tror jag som sagt inte är farlig eftersom att det går så fort ;)
#19; Nej ungarna anpassar sig efter mammans storlek.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
*harkel* Behöver inte vara, har varit med om en hel del… ;D
#20; Då är det något annat fel som blivit. För oavsett storlek på pappan anpassar sig ungarna efter honans livmoder.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Håller med #22… De anpassar sig efter honan.. :)
ockej…