Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 576 ggr
Lilleskuttan
0

hjälp bajs i baken!

Hej!
Jag har fått ta över en kanin som är väldigt skygg och inte så tam.
Det går att ta tag i honom så sitter han still men hursom så har han jätte mycket bajs i baken. Hur får jag bort det på bästa sätt?
Han är ju somsagt ganska skygg av sig och kan sprattla till så vet inte om jag vågar använda en sax riktigt + att det är så himla mycket. :(

obs, att gå till vet och ex. söva ner honom o klippa bort det är EJ ett alternativ.

tacksam för snabbt svar! :)

Katten_
0

Så hade min kanin också. Men har bara pyttelite kvar nu.

Jag klippte bort det, sorry. Men han älskar att ligga på rygg… :)

Men testa att ta vatten och ta på rumpan. Eller om de är tort. Försök "bryta" det.

/Christel & kaninerna! Glad

Ändast_kaninavel
0

Skulle säga det samma, min förra kanin hade också så. Blöt ner det så att bara bajskulorna ramlar av och pälsen är kvar men om det är torrt så smula bort den eller klipp bort den om det är som en kaka, be någon om hjälp om kaninen sprattlar. Värsa fall så får du väll kontakta vetrinär!

Inte för att skrämmas men min förr förra kanin dog av det, flugorna satte dig på bajset och sedan kröp in i han och la egg. ;( Det kan sluta allvarligt så gör något så fort du kan.

min hemsida: http://www.123minsida.se/kaningardeningaro/89267453

[MiniPim]
0

Kan ju vara att han är förstoppad, gör så att försök ta bort det. Ska inte sitta bajs vid rumpan iaf inte i klumpar. Blöt ner en handuk och ta bort det, vid värsta fall klipp bort det :)

Katten_
0

Nu skrämde du mig #2, tror du min kanin har så? :/ han har inte så mycket kvar men blir rädd :/

Ändast_kaninavel
0

ne, inte om det inte är en ute kanin. Asso jag var två när den dog och ärligtalat var mina föräldrar inte så erfaren, men sedan när min förra kanin fick det klipte jag bort det och jädrar vad han spratla… Men jag tänkte att han hälldre får lida för stunden än hela tiden och tillslut dö, jag klipte honom inte i skinnet men han tycker det var obehaligt att ligga på rygg och se saxen för han hade råkat ut för så många olyckor med kloklippning

Katten_
0

Jaha, ja det är utekanin.. Nu..

Men Cornflakes ÄLSKAR att ligga på rygg och somnar när jag klipper klor, så de var inge problem med sax ;)

Ändast_kaninavel
0

då klipper du bara bort allt, kolla med vetrinären om han kanske har stopp om det skulle fortsättaSkrattande

Katten_
0

Ja, de är bara lite kvar, inte alls mycket :)

Ändast_kaninavel
0

då är det nog ingen fara! ;)

Katten_
0

Hoppas det ;)