Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 987 ggr
[Tilde]
0

Ok att sätta ihop två unga honor?

Jag har hört att det är bäst att sätta ihop kaniner vid ung ålder… Jag funderar på att ta emot en kaninunge gratis från några som inte ska flytta eller liknande. Vill såklart inte skapa bråk mellan henne och Charlie.. men eftersom båda är ca 8 veckor borde det väl gå bra?

Det är inte säkert att jag ska ta emot henne, vi ska åka och kolla idag tror jag. :) Men vill höra lite från er om det brukar gå bra när kaninerna är så små?

Katten_
0

Har hört att det går BÄST med ungar från samma kull. Det kan gå nu också. Men man vet aldrig. Du måste vara berädd att sära på dem :)

/Christel & kaninerna! Glad

Saaara
2

Det borde nog gå. Glad Tror att det är när dom blir könsmogna som det är svårare att sätta ihop dom. Men i åldern runt 8 veckor, tror jag säkert det ska gå bra.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[MiniPim]
0

Det går nog bra, det är olika från kaniner till kaniner.. Jag hade 2 honor som bråkade hela tiden, men du måste vara berädd på att dem kan börja bråka och då måste du ha en ''extra'' bur :)

flocken
0

Satte nyss ihop min 9 månader Rex med en 2 årig lejon kanin. Gick super. Men då var båda vana med sällskap sen innan

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
1

Det ska gå bra. Själv satte jag ihop en 1åring och en 4-5åring ihop utan problem, och sedan tillkom även en 4 månaders utan problem :)
Och 2 av dem är halvsystrar.

Är dem så små, spelar det ingen roll om dem är kullsystrar eller inte.
Men, du får vara beredd att sära, för vissa honor kan börja bråka/slåss längre fram vid könsmognad och brunst, även syskon eller mor & dotter kan göra det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

Låter jättebra! :D Tyvärr visade det sig att personen bor för långt bort… men jag hittade en supersöt lejonblandning som kan hämtas veckan efter jag får hem Charlie! Då är hon alltså kanske en vecka yngre bara :)

Någon som vet Vilken ras? mamman och pappan är (den ljusaste ser ut som en lejonhuvad dvärgvädur-mix..?)? http://i.dbastatic.dk/images/3/18//82647918_26042012213929_3845_3.jpg

Jag vill gärna ha den lilla håriga ungen. ^^

[Jawa´s]
0

Precis som frida säger så brukar det gå bra, men man måste alltid vara beredd på att sära OM något skulle hända längre fram. Finns kaniner som går bra ihop i några år men plötsligt tröttnar på varandra och börjar bråka.
Men min erfarenhet är att kaniner är lyckligare när de har en artfrände vid sin sida =)

#6 föräldrarna ser långt ifrån renrasiga ut så jag skulle gissa på att den långhåriga ser ut som en lejonhuvad-dvv mix precis som du säger och den korthåriga ser ut som en klassisk "bondkanin" eller "dvärgkanin" vilket oftast innehåller både hermelin och dvärgvädur och inte sällan någon annan ras också =)

Fridaaaa
1

#6 Hoppas inte pappan går med mamma fortfarande?!

[Tilde]
0

#7 Ja det tror jag med! Så skulle gärna vilja ha en liten vän till min Charlie :)

Nej, renrasiga vet jag att de inte är :) Hmm okej så de har lite allt möjligt i sig alltså? hah

#8 Det har jag ingen aning om faktiskt, men det vore ju inte så bra!

Fridaaaa
0

#9 Eller det är inte pappan och mamman som är med på bilden med ungarna?

[Tilde]
0

#10 Det stod inte i annonsen, men jag tar förgivet att det är det. Men de kanske bara satte ihop dem till bilden? Har inte hört från dem än så jag vet inte :/

Fridaaaa
0

#11 Okej, vad bara en tanke, för annars är det kaninungar där snart igen.

[Tilde]
0

#11 Ja precis! De kanske får ganska många kullar om året då de säljer dem så billigt. Hoppas på svar snart, annars har jag ett andrahandsval, haha