Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 900 ggr
[My_Micke]
0

Mager kanin... Rätt mat??

Hej, min kanin, Micke, är ganska mager. Man kan känna några ben på ryggen och alla som ser honom tycker att han är väldigt liten.

Men jag ger honom ändå rätt mycket mat. Han får pellets som jag ger lite varje dag, en handfull sallad, samt hö.                                  Ibland får han även morot.

Jag tycker själv att det är ganska mycket mat men just nu vill jag att han ska gå upp så det får gärna bli lite mycket mat … ;)

Är det rätt mängd mat för att Micke ska växa normalt? Finns det nån som har något bra tips? för att kaninen ska "äta upp sig" lite? Glad

[Tilde]
0

Se till så pelletsen är väldigt fiberrika och är han ung kan han få extra mycket.. Tror inte man ska ge för mycket sallad då det inte är bra för magen.

Zvintos
0

Vart köper du höet ifrån? Kan vara så att det är ett väldigt "magert" hö och att han därför har svårt att hålla hull även med mycket pellets. Precis som #1 säger så finns det ingen större mening att ge vanlig sallad, då det knappt innehåller något nyttigt utan mer vatten. Ge hellre mer fiberrika grönsaker såsom spenat eller liknande.

Clariiz
0

Är han endast tunn över ryggen kan det bero på att han är omusklad. Se till att han rör på sig mycket, gärna på ojämn terräng. Tex. ut och klättra i backar i skogen eller hoppa med honom.

Annars håller jag med de ovan.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[My_Micke]
0

Okej, Tack! :)

#3. Jag är ute med honnom så mycket det går, 2-3 ggr i veckan. Ska ta med honom till skogen nån dag! :)

#1: Ja han är ganska ung. Pelletsen är ganska grov.

#2: Är maskrosblad bättre än sallad? Ska köpa mer fiberrika grönsaker och jag håller på att odla persilja :) Mitt hö är från djuraffären, det är inget särskillt märke.

[Wijsa Kaberg]
0

#4: Vi köpte superfint hö från en bonde i närheten KVALITÈE säger jag bara, och det blir billigare än att köpa små påsar hela tiden ;)

Så har du möjlighet så är det ett jättebra alternativ!

Fridaaaa
0

#3 Vad för sorts pellets ger du? Alltså märke?
Sallad innehåller mest vatten, inte mycket näring.
Nu till sommaren är gräs & maskrosor bra fast man ska vänja dem långsamt vid det.
Kan förklara att höet är ifrån djuraffär, att det kanske inte är mycket näring?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijsa Kaberg]
0

Håller med #6

Renor
0

Ge mörkgröna bladgrönsaker ex ruccola. De innehåller mycket fibrer och cellulose.

Kimji
0

Jag undrar mer vad för ben du känner på ryggen? För en del ben känner man ju även om kaninen är i gott hull. Fetma är ju generellt ett betydligt större problem hos kaniner än undervikt. Ungdjur är ju dessutom alltid mycket slankare och har mindre muskelmassa än vuxna.

Svårt att kommentera om du ger rätt mängd mat när du bara skriver "lite pellets" och inte säger Vilken ras? han är.

hobbymupp
1

Som de andra säger; grönsaker är massa vatten. Uppfödare till utställningskaniner har gett mig tipset att inte ge massa grönsaker, inte bara för onyttighetens skull utan även för att kaninen bli mätt på sockret och det mest är vatten. Vatten ger ingen vikt på kaninen i längden.

Vad har du för pellets? Värden och sånt? 
Håller med #9 om att det är svårt att kommentera mängden pellets när du skriver som du gör :P Det är viktigt att ha koll på hur mycket man ger, snabba förändringar kan göra kaninens mage orolig. Börja mäta i dl eller matskedar. :)