Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3501 ggr
Fridaaaa
0

Bra underlag till kaniner

Min Flizan har ganska jobbig päls. Borstar 2-3 gånger/vecka, ibland oftare. Hon får lätt tovor.

Jag har spån med halm ovanpå i deras del i boden, men halmen trasslar sig in i pälsen på henne :( Och samma sak om jag bara har spån.
Vad kan man ha för bra underlag? Har inte hittat bra dammfritt torv plus att dem blir så skitiga av det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katten_
0

Toa-Lätt funkar för mig ;)

/Christel & kaninerna! Glad

Alone
0

papperspellets, de brukade jag ha till min teddy, funkade super bra! :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Fridaaaa
0

Kan inte ha toalätt eller papperspellets, då ytan är på ca 2 kvm ;)

Katten_
0

Jaha, :/ då vet jag inte :)

torv??

/Christel & kaninerna! Glad

Friggeshoppkaniner
0

Har du testat säckarna som inehåller 50% torv och 50% spån? :)

Fridaaaa
0

#5 Nej har inte hittat det någonstanns :/

bambiiii
0

hmm…..prova med kartonger underst sen halm?

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#7 Kartonger? Varför skulle jag ha massa kartonger i botten? Det gräver dem ju bara bort:P Spån är ju bättre i botten, speciellt på så stor yta ;)

[MiniPim]
0

#8 Kartonger istället för spån tror jag hon menar :)

Jag har ju spån och halm på, förut hade jag bara halm och det funkade jättebra!

Fridaaaa
0

#9 Jo jag förstod det, svarade på det också ;) Karonger är inte lämplig till kaniner direkt :)

Ja jag har spån plus halm nu , men som sagt, fastnar spån & halm i pälsen på Flizan eftersom hon är långhårig

[MiniPim]
0

#10 Men du kan ju ta bort spånet? Halm fastnar inte lika lätt :)

Fridaaaa
0

#11 Måste ju ha något under halm som suger upp urinen.
Skrev ju det, att halmen fastnar i pälsen ;)

Bamse 08
0

Alspån borde funka.

What doesn't kill you makes you stronger.

Fridaaaa
0

#13 Ser hårt ut att gå på?

Bamse 08
0

#14 Beror på vart man köper det ifrån.

Det som jag köper är inte hårt.

Fridaaaa
0

#15 Okej för har inget ställe här som säljer det :/
Sökte på alspån och det var ju stora flisor?!
Har du bild på det?

Bamse 08
0

#16 Här finns en bild på det jag brukar köpa, men jag köper 100 L.

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/bottenmaterialtoaletter/spanhalm/alspan-25l-135.html

Fridaaaa
0

#17 Ok blir på tok för dyrt tyvärr eftersom jag ska täcka upp  så pass mycket yta :(

Bamse 08
0

#18 100 L kostar 199 kr, fast det kanske ändå är för dyrt?

Fridaaaa
0

#19 100 liter är inte mycket  ;) Låter mycket men är inte så mycket :)

ellinor98
0

Finns det inte nåt som heter ''lätt-strö'' eller något, av hampa? Tänkte köpa det och prova när spånet tagit slut Glad

bambiiii
0

Haha okej då blir det lite svårt! tror inte attdet finns mycket att göra åt det…. ;)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

*dubbelt*

Fridaaaa
0

#21 Easy strö menar du?

#22 Dock är det ju inte bra för henne att få det intrasslat i pälsen och raka henne kan jag inte göra eftersom hon bor ute.

ellinor98
0

#24 jo det kanske heter easyströ, eller hampaströ kommer inte riktigt ihåg :)

Fridaaaa
0

#25 Finns både och tror jag, det är 2 olika har jag för mig :)

ellinor98
0

#26 Jusstja, easyströ är väl någon pappers/kartong-grej och hampaströ är strö av hampa helt enkelt :)

Saffran.
0

Du kan ju testa med mattor? :)

Fridaaaa
0

#28 Läs ovan: Det är 2 kvm det handlar om ;)

#27 Tja mamma har easy strö och vet inte riktigt vad det liknar haha :)

ellinor98
0

#29 haha ja :)

Fridaaaa
0

#30 hehe :)

Saffran.
0

#29 ok, missade det. :3

Fridaaaa
0

#32 Okej :)

Suskiv
0

När det kommer till prisvärda alternativ så finns

Spån
Torv
Torvmix
Lättströ
STL-strö
Halm.

Jag tycker lättströ är bäst, men så har jag korthåriga kaniner, vet inte om lättströ fastnar i långhåriga kaniners päls, vet att det inte fastnar lika mycket på hamstern långhåriga päls som vanligt spån.

STL-strö har jag aldrig testat men det verkar intressant, är riven vellpapp.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

ellinor98
0

#34 vad är skillnaden på STL-strö och lättströ? :)

Fridaaaa
1

#34 Skrev ju det: Spån & halm fastnar i pälsen. Torv & Torv-mix vill jag testa men hittar inget bra dammfritt.
STL-strö och lättströ: Finns det i storpack?

[MiniPim]
1

#35 Såhär ser STL-strö ut och såhär ser lättströ ut :)

[MiniPim]
0

Frida, här finns lite saker man kan använda som är bra :)

Underlag

Saffran.
0

#37 Det är väl inte farligt om kaninen äter STL-ströet? :)

Fridaaaa
1

#38 Hittade inget bra där :P Underlag gjort av typ papper eller träpellets går bort.
Träpellets är hårt och eländigt att gå på och papperspellets tror inte jag är så bra om dem får i sig :/

[MiniPim]
0

#39 Har läst att det absolut inte rekommenderas. Har ingen aning, men bra kan det ju inte vara! :)

ellinor98
0

#37 jaha, okej tack :) tänkte köpa sånt där lättströ sen och kolla hur det är :) vet nån om det är dyrt? :)

Saffran.
0

#41 Ok. :)

[MiniPim]
0

#42 Har läst att lättströ inte är helt luktfritt, alltså kan det lukta något spec. Men jag vet inte, har aldrig testat själv :) Lättströ kostar ca 140:-/100 liter på ICA :)

Fridaaaa
0

#44 på ICA? Inte sätt lättströ någon gång på ICA?

[MiniPim]
0

#45 Har läst att det finns på ICA..

Fridaaaa
0

#46 Okej jag har enbart sett: Spån i små förpackningar, och på kattavdelningen finns toa-lett eller kattsand av olika slag. 
Hur ser den förbackningen ut?

[MiniPim]
0

#47 Såhär.

Såg på kaninmagazinet att man kan köpa 99:-/liter i granngården..

minaninar
0

Hampaströ (eller lättströ) sök på båda. Kollar hampaströ för hästboxen, då säljer de stora förpackningar som borde kunna passa dig. Det är rätt billigt verkar det som. 18kg på granngården för 149:-

Men då vill jag minnas att det var listat för smådjur, om du googlar efter hampa till häst så kanske det är större förpackningar o ännu bättre pris?

Hampa verkar idealiskt.. har ej prövat än, men just beställt två stora balar från granngården. Miljövänligt, ska vara rätt skönt för ninerna, dammar ej, så förmodligen fastnar det inte i pälsen heller. Stor uppsugningsförmåga o luktar behagligt osv..

Kanske kan det passa dig, även för stor yta?

Cool

minaninar
0

Här hittade jag en tråd i dvärgkaniner i fokus. Det är först rave reviews.. men sedan kommer avvikande o negativa uppfattningar i slutet..

http://dvargkaniner.ifokus.se/articles/4d712ebdb9cb46221d044e6b-hampastro

HOppsan hade jag inte läst.. men jag har nu köpt två balar 18kg hampaströ ahem..

Men det där med få i ögonen som nån skriver om - min nin får också stickigt hö i ögonen.. men som tur var fastnar det bara i ögonvrån.. förmodligen har de också bra blinkreflexer.. vet ej om det är ett troligt scenario

Men nån tyckte att det var för stickigt.. o inget bra för jättar..?

No idea.. jag tror man kanske borde känna på det o se vad man tycker om det?

Kanske kan man ha torv o sedan hampa ovanpå? Vet inte hur torv funkar.. men på många sätt verkar hampa bättre än spån?

EDIT: läste just på hästsajt att man ska vattna hampan lite - precis som halmpellets.. kanske kan va ide till kaninerna också..ev gör det bädden mjukare?

Fridaaaa
0

#48 Har inget granngården i närheten, har lantmännen men dem har inte det tyvärr.

[MiniPim]
0

#51 Man kan beställa från granngården ;)

Fridaaaa
0

#52 Hittar inget om det på deras sida? :)

minaninar
0

Testa liten påse.. eller gå in på djuraffär el dyl där de har dem vid tillfälle.. eller vid smådjursmässa eller vad du brukar gå på.-. så kanske de har nåt man kan känna på. Annars kan jag skicka "prov" när jag får mina 36 kilo Skrattande

Upptäckte att man måste vara noga med om det anges i liter.. Hittade 100liter för typ 300 eller mer, men frågade o fick veta att det bara är 10kg.. DÄrför är granngården det billigaste jag hittat. Jag beställde transport.. kostade..

Frakt för 36 kg kostade 176, men gillar jag det kommer jag lätt att försöka köpa mer för att fraktkostnaden inte ska göra det dyrt.

Fridaaaa
0

#54 Dyr frakt, så mycket har jag inte råd att lägga på frakt :/
Djuraffär har vi en i stan, men den är bara liten.
Sedan Börjes i Tingsryd har inte lättströ, utan bara kutterspån och visst annat till häst.

[MiniPim]
0

Vet inte riktigt, ska finnas på Coop också!

minaninar
0

Jag ska räkna lite på volymerna.. frakten är lite dyr ja, men om 10 kg hampaströ är 100 liter.. o granngårdens 18 kg alltså borde vara nästan 200 liter..? Kanske gör då den dyra frakten att det allt som allt blir billigare ändå`? Jag vet inte.. ska berätta sedan när jag vet mer…

Men man får väl räkna på vad typ ditt nuvarande strö kostar per liter o sedan vad hampan.. kg-priset ska man nog inte mäta då..  utan volymen i boxen/buren o läggapå frakten.. kanske blir det ändå inte ekonomiskt.

[TeamGolden]
0

*har inte läst hela tråden* 

Prova torvmix, det kan man köpa på hästaffärer och de är oftaste de dammfriaste. det är 50% torv i dem och 50 % spån så det blir lite mjukare för kaninen. det hade jag tänkt ha i nya buren till mitt lilla päls odjur Flört

Fridaaaa
0

#57 Har dock inte råd att ge massa pengar i frakt, då jag inte har fast jobb, så måste få ut så mycket som möjligt av pengarna.

#58 Står i början av tråden att jag inte har hittat bra torvmix som ej dammar.

minaninar
0

Jag fattar! Men jag menade.. frågan är om strö plus frakt blir dyrare eller billigare eller lika med det du har nu (som du inte betalar frakt för). Jag fattar tanken, shit, det där har jag inte råd med, men om det ändå skulle bli billigare för att hampan är mer ekonomisk o frakten o alltsammans ändå hamnar under det du betalar nu - om du fattar vad jag menar.. men som sagt.. jag ska testa o se hur drygt det är o vilken volym som går åt.. fast jag har ju innekanin då.

Fast jag fattar, det dumma när man inte har pengar är att en stooor klumpsumma är mkt svårare - även om man i längden skulle tjäna på dGråter

Men fortsätta m torven till den lurviga m pälsen o kanske ha ett tunna överlager m nåt anant? Om det nu funkar med torv. Vet jag ju inte. Änyhow. Ursäkta min språksamhet..Tungan ute

Fridaaaa
0

#60 Jag har spån plus halm nu. Halm får jag gratis och spånen kostar 70kr/bale, (sådan stor bale) och det kör jag och hämtar (ca 2,5 mil fram och tillbaka) så mycket dyrare blir det ju automariskt :)

Ja precis :( Pengar är alltid beskymmer. Dock går ju mina kaniner & djur i första hand men måste ju ha bensin och mat till oss med :)

Jag har inte torv nu, letar efter bra torv som ej dammar men ej hittat, inte eller bra torvmix. Kan ju inte köra hur långt som helst för lite strö, fungerar ju inte i praktiken :)

minaninar
0

Jag fattar precis, pengar är alltid knepigt.. jo det priset slår ju hampa+frakt aldrig det inser jag ocksåTungan ute

Fridaaaa
0

#62 Ja det är ju det hmm…
Nu när det blir varmare kan jag ju klippa pälsen kortare så kanske inte det inte fastnar men till vintern går det ju ej :/

Zakarias
1

Om du inte har råd att köpa något annat underlag får du ju borsta extra mycket ist ;)

Borsta först med karda där det bildas mest tovor, Sen tar du en stålkam och kammar där pälsen är tjock och bildar tovor, kammen nöter och tunnar ut pälsen och tovorna bildas mindre :)

Fridaaaa
0

#64 Har inte sagt att jag inte har råd att köpa annat underlag? Vad har du fått det ifrån? Skrev att jag inte har råd att lägga massa pengar på frakt (170-200 kr är mycket pengar), att jag måste lägga det rent på just underlaget.

Jag borstar noga och ofta. Det fastar i pälsen oavsett, jag kan ju liksom inte borsta 2-4 gångar/dag? Rent omöjligt, plus att det fastnar ju inte långt efter hon har kommit ner i buren.
Använder både karda och kam,

minaninar
0

Jag blev engagerad här i ströfrågan

sökte på stallströ

hittade det här.. vet ej vad det kostar

http://butik.vida.se/vida-energi/vida-stroe/c-24/c-80

man måste fylla i postnummer för att få kostnadsupplysn.

till mitt postnummer levererar de inte..

jag fattade då att stallströ ofta kommer från lokala sågverk o träbiprodukter etc.. alltså.. om det inte redan är så du får ditt så skulle du ju kunna kolla sågverk o andra förnyelsebara stallströ/pellets producenter i närheten där du bor?

stallströ verkar vara bra sökord.. för när man kollar gnagare o smådjur så blir det mindre o dyrare.. stallströ antyder att det ska köpas mkt o vara billigt..

Men tja.. idén var väl ifall det går att hitta pellets från spån etc.. som inte fastnar i päls o ändå är billigt.. kanske inte realistiskt.. :P Men kanske värt att kolla på nätet. Allt detta kanske är självklart för dig eftersom du varit kaninägare ett tag men ändå.. jag nämner det för att jag just upptäckte det.

Zakarias
0

#65 Nej men jag menar att du had inte råd att köpa en massa dyrt underlag, p.g.a. att du skulle fylla 2 kvadratmeter

Fridaaaa
0

#67 Jaha du menar så. Nej hur mkt som helst kan det ju inte kosta.

#66 Det där är kutterspån, exakt sådan jag har nu ;)

minaninar
0

Aha.. men jag hittade nån som hade pellets för strö gjorda av kutterspån som var giftfritt.. de verkade skicka ut tankbilar till dig om du kunde tänka dig köpa mkt hehe.. ska kolla igen.. man kunde också köpa hela pallar m balar.. momento

Fridaaaa
0

#69 Inte råd att köpa stora pallar med en gång :) Såg vad det kostade att få en pall hemleverat,ojojoj haha :) Alltså när jag kollade den sidan du länkade.
Vad menar du med pellets? Typ som bränslepellets? För det vill jag inte ha, då det är hårt för dem att skutta på.

minaninar
0

haha.. jo det visade sig att det var det.. o dessutom sjukt dyrt.. måste köpa 650 kg på en gång o kosta 6000 typ..

Nädu.. det blir att leta billig bra torv lr fortsätta som du har det.. jag ser i alla fall ingen annan råd..Foten i munnen

Fridaaaa
0

#71 Haha ja 6000kr är det kanske inte många som har råd att lägga med en gång på underlag, om man inte har företag då hehe

Ja jag får kolla runt! :)

Papu
0

Jag har en ganska stor yta där jag laggt matta från Ikea och sen har jag en större plast låda som kaninen använder som toa. Då behöver jag bara ha strö i plast lådan. Enkelt att städa och ekonomiskt. Speciellt eftersom jag tog en gammal matta som jag inte ville ha mer…

Fridaaaa
0

#73 Mina biter i matta, plus att jag hade fått ha mer än 1 matta :)

Papu
0

#74 Mina gör inte det än så länge. Och ytan är smal och lång så det räcker med en. :)

[MiniPim]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var i en djuraffär och såg något som hette confetti, inte riktig utan mer ullformat. Tänkte på dig och tog ett kort, kanske kan vara något? 3 pack för 99 ^^ Liten bild, men min data villl inte sammarbeta alls.

ellinor98
0

Färgglatt och fint ^^ men vad är det gjort av? :)

[MiniPim]
0

#77 Yes, läste faktiskt inte .. :P

Men det är ju gjort för kaniner, och om dem får i sig det och det är farligt kan man inte sälja sådant.

ulrica1983
0

#78 ser mysigt ut, men måste hålla med #77 bra att veta vad som finns i det, djuraffärer säljer tyvärr ibland saker de kanske inte borde sälja, i detta fallet skulle jag nog undra över färgämne och dyl.

[MiniPim]
0

#79 Ja, precis. Men det var bara ett förslag .

ulrica1983
0

#80 alla förslag är bra,  Hjälper en att checka upp olika alternativ :)

dermot
0

Men Frida, hur blir det nudå? Vilket  material ska du använda? ;) Du har nog fått alla förslag som finns ;D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[sstorm]
0

Vad har du för halmsort? Du kan ju pröva byta halm

Fridaaaa
0

#76 Tror inte att det är så lämpligt. Ser inte så lämpligt ut:P Plus att den lilla djuraffär som finns här har inte sånt ;)

#83 Minns inte vilket jag har nu, men har testat det jag får av morfar (det har jag nu) men även ett annat, så testat 2 olika, finns väl bara 2 sorter?

#82 Vissa av förslagen är omöjliga på sådan yta ;)
Letar efter bra tovmix.

[sstorm]
0

#84 Har ingen koll hur många de finns, men vete och havre halm är ju vanligast.

Fridaaaa
0

#85 Ja så heter dem ja. Råghalm tror jag det heter det jag har nu, men det är likamjukt som veterhalm.

[sstorm]
0

#86 Tänker på när jag har ungdjur, de är ju bra fluffiga men de funkar ändå med mycket halm (typ som angoror har)

Fridaaaa
0

#87 OKej, ja angoror måste ju ha det.
Halmen fastnar liksom vid ansiktet på henne eller ja vid halsen. Så får sitta var dag och dra bort dem och reda upp pälsen.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.