Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 2909 ggr
Linnet
0

Kaninunge med konstiga bakben

I vår ena kull med bara en unge har vi upptäckt att ungen, 2 veckor gammal rör sig väldigt konstigt, försöker kolla bakbenen och dom ser väldigt konstiga ut, ena benet pekar inåt och verkar inte hänga med alls, båda benen känns som slappa och korta. Den har även ett konstigt hårlöst "sår" på bakre delen av ryggen. Antar att det blir avlivning, för den verkar inte kunna använda bakbenen.

Lina R
0

Bild?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Linnet
0

Ser ju nu att den inte alls kan röra bakbenen över huvud taget, tar sig fram på nåt konstigt sätt genom att lyfta hela bakkroppen, så det finns nog inget att göra annat än avlivning.

mandyosv
0

vill se!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Linnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på benen det benet som är inåtvänt är liksom vridet och helt tillplattat

Linnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SÅret som ser ut som nån slags utväxt, vårtliknande med hål i mitten

[luckymoa]
0

Ryggmärgs brock? Hade absolut avlivat :(

Linnet
0

Jo vi ska göra det i dag.

Linnet
0

Då var det gjort och honan fick flytta ihop med en annan hane tills i morgon, så blir det väl nya små bäbisar om 30 dar, hoppas på bättre tur då. Har sett tre lyckade parningar.

Funderar så om det är honan som skadat ungen av misstag, eller vad detta berodde på, för den var ju helt förlamad i benen och så detta konstiga sår. Först när jag såg det så trodde jag att honan varit lite vårdslös när hon slickat ren ungen, men det läkte ju aldrig och blev som en hård konstig upphöjd sak.

Lina R
0

Håll tummarna för att det var det och inte en mild MF….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

atlanta
0

Fy vad tråkigt. Håller tummarna för nästa kull!

Linnet
0

#9 Är det inte hos hermelinerna som MF förekommer, det här är dvärgvädur.

Lina R
0

Men ni har väl korsningar?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Linnet
0

Pappan till ungen är från egen uppfödning, mamman tog vi hand om då hennes mamma, som kom från oss, dog från sina ungar och hennes mormor, som vi hade och som precis förlorat sin kull pga kyla, fick ta hand om ungarna. Hennes pappa (alltså ungens morfar) vet jag inget annat om än att han var en svart dvärgvädur. Korsningar har vi ju inte, även om våra kaniner inte har stamtavlor.