Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1295 ggr
kiwikim
0

Plötsligt aggressiv hankanin

Hej!

Min hankanin (dvärgkanin) föddes juli förra året är är då drygt lite under 1 år gammal.

Han var hur lugn som helst som liten, väldigt vänlig.. social. Men för några månader sen började han springa mycket i buren, ibland fick han dåliga dagar då han inte alls sökte kontakt när man öppnade buren.. vägrade bli buren. Vi tänkte att det kanske handlade om humör och dylikt.

Men nu de senaste dagarna har han börjat söka efter handen när man klappar, som att han ska bita. Han bet nyss en familjemedlem oprovocerat. Han blir speciellt defensiv när man rör runt den hörna av buren han använder som toalett.

Idag försökte jag klappa honom och trots att jag inte rörde något område i hans bur började han nosa efter min hand. Det har aldrig hänt förut, tog ut handen då jag blev rädd för att han skulle bita.

Kan han ha kommit in i någon slags pubertet, könsmognad? Behövs kastrering eller kan det gå över av sig själv?

Tacksam för svar!

ninen DH
0

jag vet inte men min kanin som jag hade när jag var liten blev så. uppfödaren sa att hon hade blivit tonnåring.

jag är lite orolig lite orolig att mina kaniner som jag snart ska få kommer bli såhär.

Fridaaaa
0

#1 Gammal tråd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.