Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1596 ggr
Tuvullenskaniner
1

Avelshonor i grupphållning

Är det någon som har erfarenhet av att ha avelshonor i grupphållning? Fördelar, nackdelar?

Lina R
0

Fördelar: bättre för djuren ur djurskyddsperspektiv (inredd box med mycket tunnlar och lådor). Tar mindre tid att mata och vattna. Dom får bra Motion och håller formen bättre. Hagen kan användas till ungdjur på sommaren. Nackdelar: Inga egentligen. Det är billigare att bygga än många små burar. En del honor funkar inte i grupp, och man får räkna med att nån kan bli lite tufsig i pälsen.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Denna kommentar har tagits bort.
Tuvullenskaniner
0

# 1 och # 2

Tack för svaren ;)

Ingen risk att någon hona attakerar någon annans ungar?

Lina R
0

Oj!! Inte ha avelshonor med kull ihop! Bara under viloperioden :-). Annars blir det bara krångel (vems unge är vems) och onödiga bortfall (ungar som dör pga att mamman slutar ta hand om dom).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Tuvullenskaniner
0

#4 Nä, jag tänkte väl  det.

Inga större problem att vänja dom tillbaka till grupphållning efter avelssäsongen då?

mlinz
0

Mina brukar slåss lite första veckan (räkna med bett i öronen och ryckta hårtussar som blir vita hår sedan, sedan kommer de överens. Min brukar funka bättre om de är 6-10 än om de är färre.

Viccan92
0

Jag har haft tre honor ihop under vintern och det gick jättebra. Mycket bus blev det och dem sov ihop och gosade.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

BusBella
0

Jag har också funderat över det, om jag ska skaffa uppfödning skulle man kunna ha lekstugan som box åt runt tre avelshonor och man skulle kunna bygga om i snickarboden med burar åt hanarna, honor med kull och för hanar som inte blivit sålda när dem börjar bli könsmogna. Låter det som en bra idé?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Tuvullenskaniner
1

# I princip låter det som en bra ide. Jag har funderat på ngt liknande. Problemet kan förstås vara lekstugans golv, som kanske inte mår bra av kaninkiss?

Viccan92
0

#8 Ja det tycker jag. Fast jag har hört att man inte ska ha honor ihop om man inte känner att man ställt ut dem färdigt. Dem kan ju börja bråka.

BusBella
0

#9 Nej, det måste man ju lösa på nåt sätt.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

zezagena
0

#6 hade du flera hus/gömställen till dem,o  blir det konkurrans om "myställena"? flera matskålar är väl av nöd o vtnflaskor/skålar..?

Hur stor/liten yta funkade till ca 6 st?

Viccan92
0

#12 Hon jag hörde som hade flera honor ihop. Hennes honor drack ur samma vattenflaska och sen när den var tom så började dem på nästa. Dem åt ur samma matskål med och sov ihop tillsammans i stora högar.

Friggeshoppkaniner
0

Har haft 6 kaninhonor i en 16 kvm bur under vintern, flera tunnlar, bolådor, bajslådor, grenar, stenar osv och en gemensam vinterbur på 2 kvm. Har fungerat bra fram tills nu på våren när dom blivit parningsugna och börjat bli stygga på varandra så har delat på dom nu. Ska även tävla mycket med flera av honorna så kommer inte kunna ha dom ihop i framtiden heller för tycker inte det är värt att rangen ständigt ska ändras när man tar bort vissa kaniner då och då och sedan kommer dom tillbaka. Kan tänka mig att det skulle bli en hel del bråk och det tycker jag inte är rätt mot kaninerna, då är det bättre att dom får bo ensamma. Men det va kul att testa i alla fall, riktigt mysigt :) Bild på buren när inte vinterburen var ihopsatt med hagen (på 14 kvm) finns på hemsidan friggeshoppkaniner.weebly.com

Tuvullenskaniner
0

# 14 Tack för att du delade med dig av en bild.

Om jag nu har förstått detta rätt så hade du denna bur i bruk under vintern + en isolerad mindre bur i anslutning till (?).  Hur fungerade det med snö och sån´t?

mlinz
0

När jag hade tio ihop så sov de i en stor hög :) De trängdes runt en mat skål istället för att äta ur de andra fyra som fanns :P

mandyosv
0

Förlåt om jag stjäl tråden lite men det är ju samma ämne, hur tror ni det skulle funka att flytta 2 honor, en lite äldre och en ung till en hona och hane som redan bor ihop sedan 3 dagar? I en Hage som är ca 5x5m? Behöver jag mer bolådor om de inte kan samsas alla i 1?

De slåss väl inte till döden om de inte gillar varandra? Eller börjar de bara tjaffsa lite i början?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

mlinz
0

Om man har flera i grupphållning så behöver de flera bolådor/rör osv att kunna gömma sig i :)

Lina R
0

Antar att du menar en kastrerad hane.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Friggeshoppkaniner
0

# 15

Ja hade en 2 kvm stor vinterbur som var upphöjd ca 35 cm från marken, ställde vinterburen på ena kortsidan och klipte bort gallret så dom kunde hoppa upp i vinterburen när dom var i hagen Glad

Hade OSB skivor över hela hagens tak + fastspikad pressening på det, skottade bort snö när det behövdes ;)