Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 969 ggr
valorous.kid
0

är han redan kastrerad!?

jag har en 2 årig kaninhane som jag älskar och jag funderar på att kastrera honom för att skaffa en hona till honom ;)

till frågan: om man lyfter en kanin så att man ser magen brukar man se pungkulorna då? för när man kastrerar en hande brukar man väl typ "skära av dom" eller nåt. men jag ser dom inte, har aldrig sett dom heller…

är han redan kastrerad? när vi köpte honom(från en djuraffär)så var han ganska gammal, typ 2 månader, så dom kanske redan hunnigt kastrera honom. eller?

han är lugn och snäll men har ändå energi.

tacksam för svar ;)

[Bellaaa]
0

Två månader är inte gammalt ;) Tror inte att en veterinär kastrerar en 8 veckors kanin då han förmodligen inte ens är könsmogen. Kaninungar ska inte flytta innan 8 veckors ålder.. Är du säker på att det är en hane? :)

OneSound
0

Det första jag tänker är att det är en hona.

Nu vid våren, testa att löst dra handen på baken på honom. Om den tar upp baken så är det nog en hona.

Men, om han har en pung men inget i den, så kan det vara att stenarna fortfarande ligger i buken. Tror det är så för kaniner med.

Lycka till :)

Aut viam inveniam aut faciam

Zvintos
2

Om han är 2 år så ska det synas tydliga kulor. Men, det kan hända att han "drar in" dem när han blir lagd på rygg och således synd enbart påsarna. Det är inte heller alltid de syns när man bara lyfter upp kaninen, utan man kan få flytta lite på pälsen för att se dem. Precis som #1 säger så finns det nog knappt någon veterinär som vill kastrera en 8 veckor gammal kanin, så han är med all säkerhet inte kastrerad innan du köpte honom. Däremot kan det ju mycket väl vara så att det egentligen är en hona. Det ska vara väldigt enkelt att kolla när han nu är såpass gammal, för då ska det komma fram en penis om man trycker lite ovanför könet.

hobbymupp
0

Min kompis köpte en "hane" som inte heller utvecklade pungkulor. Det visade sig att det var en hona. Ibland kollar uppfödare fel, och det är ganska vanligt när det kommer till djuraffärer har jag hört.

Gör som #3 säger, tryck lite ovanför könet och se om en penis kommer fram samt leta i pälsen efter påsarna. Finns det inte kanske "han" är en "hon" :)

Fridaaaa
0

Man tar inte bort själva pungpåsarna när man kastrerar, bara "Innehållet", och en 2 månaders hane är inte säkert att den ens har utvecklat pungkulorna som den ska. Och djuraffärer kastrerar inte sina djur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

#1 nej kanske inte men jag vet inte så mycket om kastrering ;)

jag är ganska säker på att det är en han, ibland när jag är lite för mycket med honom så börjar han följa efter min hand och sen om jag lyfter honom så ser jag penisen… men inte några kulor…

så det är en hane men dom kanske döljs under pälsen? han har medellång päls…

[Sophieeee]
0

Du kan inte lägga upp en bild? Andra kanske kan se :P

valorous.kid
0

på vad?

[Sophieeee]
0

Könet

valorous.kid
0

jaha… ;) okej visst

valorous.kid
0

det blir tyvärr väldigt svårt att ta kort eftersom han hatar att ligga på rygg och jag är för tillfället ensam… men jag kanske kan rita en bild :)

valorous.kid
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild, ganska slarvig då ;) till vänster när han är som vanligt och till höger när jag har varigt med honom lite för länge… -.-' då vill han bara para sig med mig… överväger värkligen en kastrering.

valorous.kid
0

någon som vet något, eller kanske har ett bra tips? på hur man kan ta ett kort…

Katten_
0

Ta ett kort när mamma eller pappa kommer hem.

Min kanin älskar att ligga på rygg däremot, så det är inte ett problem.

Men ta en handduk över hans ögon om du lägger han på rygg.

De funkar för mig ibland ;)

/Christel & kaninerna! Glad