Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 5926 ggr
Fralice
0

Mata kaninungar själv?

Hejsan! Min kompis fick nyligen en kull kaninungar. Nu har honan plötsligt fått 6 till, varav två styck dog i natt då mamman inte klarar av att mata alla samtidigt.

Om mamman nu inte klarar av att mata alla, kommer kanske flera dö. Jag är en sådan djurvän och tänkte om vi människor kunde göra något? Om jag t.ex tar hand om dessa nya ungar, kan jag mata dom själv, kan dom ha något som uppfyller mammans egna mjölk? Nappflaska eller dylikt?

Svara gärna såfort ni vet!

Mvh Alice

Peak303
0

Ni kan göra som så att ni håller mamman så hon ligger på rygg och sen håller en unge så att den kan dia lite extra. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zvintos
0

Man kan nappa själv, men hur stora oddsen är att de klarar sig hänger mycket på hur gamla de är. Nappflaska finns, har själv beställt hem ett kit då min hona inte riktigt ville ta hand om sina helt själv. Turligt nog så accepterar hon att jag hjälper ungarna att dia, men beställde ändå hem flaska utifall hon helt plötsligt inte skulle acceptera det längre.

http://www.kattkompaniet.nu/petag-nursingkit-60ml-p-184-c-176.aspx

Gällande vad man kan ge så funkar ex valpersättning eller kattmjölksersättning. Eller så kan man blanda en egen. Citat från http://kaninkanin.com/

"Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering."

Fralice
0

1: Okej vet inte om hon kan fixa det hon är inte så kaninerfaren dom har kaniner i en ladugård en bit ifrån deras hus. ( Dom är inte dåliga mattar och hussar utan det är några som dumpat sina två kaniner där då dom inte ville ha dom mer, och ja, nu har dom fått ungar och min kompis familj får ta ansvaret. )

Min kompis bor inte i min stad utan en bit härifrån, så sånafall tänkte jag rycka in och komma och hämta några och hjälpa dom överleva. Vad tror ni? Måste ju ske snarast dom måste ju ha näring nu!

Fralice
0

Nr.2: Ungarna är idag 2 dagar gamla dom "nya".

Zvintos
0

#4: Hur gamla är de äldre ungarna? Tror att det faktiskt är smartare att försöka ta några av de äldre och på så sätt ge de små en chans att vara kvar hos mamman.

Fralice
0

5: Det har du rätt i! Ska fråga vänta.

Fralice
0

Dom är ca. 3 veckor!

Fralice
0

Men kan man inte mata dom 3 veckors ungarna med laktosfri mjölk i nappflaska?

Fridaaaa
0

#8 Kattungeersättning ger man när mannappar. Men fixar honan själv att dia så är detju bättre

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fralice
0

9: Jo men antagligen dog dessa två inatt då hon inte klarade det. Känns hemskt att vänta och "se" om hon gör det själv!