Kissar i matskål
Alex har börjar att kissa i sin matskål. Väldigt äckligt! Hur ska jag få honom att sluta med det?
(Tänker inte kastrera honom, så det behöver ni inte ens nämna
eller fråga varför)
Har testat att sätta skål på nätet men då äter han knappt och lyckas kissa lite i den ändå
Plus att han drar gärna ner den :/
Han är 2½ år gammal. Förstår inte varför han har börjat med det nu.
Han bor utomhus i en bur med liten Hage till.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har han en bajslåda? :)
Kramar
Linda & Djuren
Han kanske tror att det är toalett?? :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Nej ingen låda då han bara drar runt den hela tiden. Men han har sin egna hörna som han gör sina behov i. Rumsren.
#2 Det liknar ju inte ens en toalätt en liten matskål? Och varför skulle han tro det när han inte har gjort det innan? :)
Bara en tanke jag fick.. :)
Vernon har med börjat med det.. så en toalett eller liknande skall införskaffas till honom i det hörn matskålen står nu.. :)
/ Cornelia Andersson,
#4 alex vill inte ha kanintoalett ;) har testat flera gånger och olika men nix :)
Kissar han i den när det finns pellets i den, eller i protest över att maten är slut? Det senare gör flera av mina
Så äckligt
Haha,, nu har Vernon fått diarré med så det är JTTEÄCKLIGT.. (självklart får han ingen pellets nu)
/ Cornelia Andersson,
#6 När det är slut som tur är :P
matskålen kanske är nära hans bajs hörn så då kissar han i den.
HAHAHAHAHAHA…..
#9 Självklart är den inte det :) Är logiskt att inte ha det.
Hur funkar det om du ger pelletsen löst då? Alltså arter tar bort skålen helt x)
låt han dricka ur flaska om det är ett sånt problem då? Är väl bara att byta vattnet om du ser han pissar i den, tror faktiskt inte det finns så mycket att göra :P
// Michis
Bor han inne, byt till vattenflaska.
En del kaniner är skitgrisar, andra blir arga på matskålen/vattenskålen när den är tom och misshandlar den och kissar/bajsar i den.
Inget man kan göra något åt, man får anpassa sig bara ^^.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Några av mina skitungar gör likadant när maten är slut, oftast är det pyttelite kiss och några bajspluttar :S
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
#11 nja blir nog inte så bra. #12 & #13 står för det första att det e matskålen och inte vattenskål. Och för det andra står det att han bor utomhus;-) han har vattenflaska nu när det e varmare ute.
Putt :-)
Ta bort matskålen då och lägg maten/pelletsen direkt på burgolvet :P
// Michis
Säger som #17 och då blir det lite hjän gympa att hitta pelletsen med! :)
2 flugor i 1 smäll ! ^^'
Tänker nog inte ha matskål i buren alls när det inte är mat i den, nu när jag har läst den här tråden xD
Du kan ju direkt inte ta bort den.. Men den kanske liknar toalletten? Färgen osv.. ;)
Mina har också kissat i dem ibland. Bara att gå in och diska;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
häng matskålen på bur gallert då är det nog inte möjligt att kissa i den :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#22 Säg inte det! Mina marsvin (som dessutom är mycket mindre än kaninerna) bajsar och kissar i deras vattenskålar som sitter ca 7cm upp;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
23# Hahahaa hur lickas de med det??
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#24 Ingen aning! Får byta vatten 3 gånger om dagen;) Får byta till flaska snart!
// Anka
Kan du inte bara ta en till matskål? så har han en kiss-skål och en där du lägger pelletsen i, eller kissar han i båda då?
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#17 & 18 går inte, som jag skrev högre upp. Då äter han inte det.
#26 Vet inte, har inte testat, men kan ju testa :)
#22 Läs högre upp, går inte. Han gillar inte det.
#20 han har ingen toalett (står med högre upp hehe). Han använder inte toalett, bara kastar runt dem.
#27 Oj, förlåt slarvigt av mig.
Det är ju rätt jobbigt kan jag tänka mig, prova att byta matskål och ställ den nån annan stans i buren. ;)
Markerar kaninen revir? Om matskålen är diskad luktar den kanske inte som hans övriga bo?
#28 Har jag med gjort :)
#29 Har alltid diskat mina kaniners skålar, det måste man göra, annars blir dem ju äckliga, så det har inte med det att göra, kan jag garantera :)
Testade att sätta in en extraskål igår, inget kiss än så länge i matskålen :P Fast inte den andra heller än så länge:P
Det finns ingen anledning till att ha matskål. Det är nyttigare för kaninen att leta på golvet.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#31 Som sagt, han äter inte om jag lägger det direkt på burgolvet.
Städar ofta, så handlar inte om att buren är skitigt eller så,
Har han kissat i den andra matskålen än?
Medarbetare på Degus
#33 Helt plöstligt kissar han inte i någon av skålarna xD Men låter båda vara i buren:)
Skönt o höra, hoppas han fortsätter med det då!
Medarbetare på Degus
#35 Ja vi får hoppas på det. Kanske bara en "fixidé" han fick? :)