Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 4420 ggr
[paceinspace]
0

Klon avsliten, pulpan kvar.

Hejsan!

Klippte klorna på min kanin tidigare idag och höll på att klippa när han sprattlade till och drog undan tassen. Klon åkte då av och han började blöda en del men slutade ganska snart. Pulpan sitter dock kvar.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Just nu har jag ett litet "bandage" på men de lär ju åka av snart. Måste jag till vet?

Och jag hör gärna åsiketer av lite äldre eller uppfödare och inte yngre som skriker veterinär såfort kaninen ätit ett maskrosblad förmycket ;) No offence!  Behöver kaninen veterinär så är det klart jag får fixa det. Vet att en av våra hundar tappat klon förut och då gick det bra utan veterinär. Det är ju så dyrt och jag saknar bil så de blir lite krångligt.
Tack på förhand

Mvh

Fridaaaa
0

Hur långt in i pulpan klippte du? För det brukar sluta blöda ganska snabbt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[paceinspace]
0

Klippte inte i pulpan, den är kvar hel. De va klon som åkte av. Är mest rädd för infektioner då det var på baktassen.

Fridaaaa
0

#2 Men om pulpan sitter kvar kan du ju inte klorn har åkt av, eftersom pulpan är i klon :)

Banankaka320
0

Det kan ju börja blöda igen om kaninen börja gräva eller något så jag tycker nog du ska ha superkoll på den, och håll koll efter infektioner. (Om det börjar lukta illa eller kommer gul sörja.)

Det måste ju göra skitont att ha hela pulpan kvar men ingen klo dock :s Jag hade nog åkt in faktiskt. Hur mår kaninen?

hobbymupp
0

Vet kaniner som tappat hela klor när de klättrat om kring och sen snubblat. Alla har repat sig fort och pulpan slutade blöda ungefär lika fort som när man bara råkar klippa lite för långt in. Såklart ska den inte ha in spån o skit i såret. Sen växer en lite konstig klo ut på de flesta, på alla jag sett har den nya klon varit lite grövre och skrovlig.

kaaniin
0

Om du inte klippte i pulpan, hur kan det d¨å blöda?

[paceinspace]
1

Han visar inte att han har ont på nått sätt men det brukar de väl inte göra heller. Men kan också tänka mig att det gör ont att ha pulpan kvar. Kommer den få nån förhårdnad eller nått? Ska jag ha kvar bandage grejen (de e sporttejp) eller kommer det bara bli dåligt med luft?

valorous.kid
0

Klon kanske rev an lite skinn?

[paceinspace]
0

#6 asså klon rycktes av helt! Bara pulpan blev kvar. Jag han inte ens klippa. Han drog bort tassen när jag höll på.

Fridaaaa
0

#9 Men åkte hela klon av så åkte pulpan med av ;) Har haft en kanin som ryckt bort hela klorn när han fastnade i ett nät.

valorous.kid
1

Om vi ser en bild kanske det är lättare att säga!

Banankaka320
0

Vill också se bild o.o

Fridaaaa
0

#12 Usch ser inget vidare ut :/

[paceinspace]
0

Fast tänk kaninklor inte hund

zezagena
0

Hålla rent är nog viktigt. Tror risken för infektion är rätt stor, ev kan vet "op bort" pulpan som oskyddad, tror ny växer ut efter någon månad..

valorous.kid
0

Ursh! XC jag hade nog tagit någonting(typ bandage)som skyddar det från att komma in halm och smuts i såret, väntat några dagar och tittat ifall det blir värre, blir det inte det är det väl ingen fara?

Banankaka320
0

Jävlar … veterinären har ju lämat så självt så gör som tjejen har gjort. Hon har skrivit på sidan att hon la om dagligen och luftade. Låt inte kaninen springa runt, var "elak" och ha kvar den i buren och städa jättenogrannt och håll koll efter infektion

[paceinspace]
0

Tror att pulpan kommer hårdna och inte bli så känslig. Ringer nog och rådfrågar vet imorgon.

Kan jag tvätta med nåt bakteriedödande eller koksalt?
Ringer vet imorgon…

Banankaka320
1

Men ring vet. jour och rådfråga

hobbymupp
0

Ish ja, ring o fråga. På de som brutit av klon här så har pulpan inte hängt kvar utan det har sett ut lite som när man har klippt i den, fast… ojämnare och lite mer blod.

[Luppa]
1

Klokapseln kan mycket väl lossna även om pulpan är kvar… Har hänt mina hundar ett par ggr. Jag har bara satt på bandage + en hundsko och det har läkt fint. Men kanske lite svårt att sätta bandage på en kanin…

Eriikaa
0

Exakt samma sak hände mit i sommras när jag skulle klippa Puffs klor. Ena klon gick av helt. Jag rengjorde det tre gånger om dagen med koksaltlösning i en vecka ungefär, och höll stenkoll så att det inte varade eller luktade illa från den. Men allt gick bra och nu har jag alltid en klo mindre att klippa än innan. ;)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

valorous.kid
0

hoppas iaf. det går btra med klon ;)

[paceinspace]
1

Som sagt har det hänt en av våra hundar nån gång, tror klon bröts på mitten då(?).
Tror de ska gå bra. Städar ordentligt, har stenkoll och tvättar med koksaltlösning.

Hittade detta på agrias hemsida (fråga veterinär grejs)
_Hej! Idag när jag skulle klippa klorna på min hermelin-kanin så splattrade han till och jag fick med mig hela klon förutom pulpan. Vad ska jag göra? Ska han få slicka rent själv eller? Det började ju blöda (mycket lite) och jag tog en bomullstuss och höll vid "klon". Han verkar inte ha ont men är det risk för att bli en infektion om han tvättar själv eller klarar det sig? / Lina
_Svar från veterinären
Det kan läka utan problem om du håller rent i buren och kontrollerar noga att det inte blir infekterat. Ser du tecken på infektion bör du säka veterinärhjälp så snart som möjligt

Har inte ringt vet än, gör det om de blir infekterat.