Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 638 ggr
Chomic
0

Kaninunge färd??

Jag funderar på att skaffa kanin igen, och undrade bara om färden på en halvtimma har någon dålig inverkan eller andra negativa saker med sig för en liten kanin?

jag tänkte mig en utekanin, men är det bättre att vänta tills i sommar, nu är det ju liksom snö ute? Vi ska köpa en värmeplatta att ställa vattenskålen på, men som även kan värma buren, eller är det fel med tanke på att de har vinterpäls och sånt?

Sista frågan är när man kan börja vänja kaniner vid sele och varför just då?

tacksam för svar :D

Katten_
0

1a frågan, svar: jag hade en kanin som jag fick hem. en timmes bilfärd..

jag satt med kaninen i knät och sen blev den fäst vid mig. lämnade jag den ensam om jag skulle hämta något så gnydde den :)

/Christel & kaninerna! Glad

Sweety
0

Jag är osäker på dom två första frågorna men den tredje kan jag nog svara på. Glad

Du kan börja selträna din kanin vid ungefär 3-3.5 månader och börja hoppträna vid ungefär 4 månader. Du bör inte selträna en kaninunge innan den är 3 månade eftersom den fortfarade växer och är väldigt ömtålig. Just därför ska du låta kaninen springa vart den vill och inte dra i kopplet. 

Är ganska säker på att det jag skrivit stämmer, dock inte helt 100%. Flört

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Zakarias
0

En halvtimme ska nog gå bra, om den sitter i transportbur.

Mina kaniner färdades 8 timmar, men dem kunde springa i en hundbur i bakluckan :)

Chomic
0

Tack för alla svar, vet inte vad jag skulle göra utan dom!! <3

svartkanin
0

Min nini åkte 3 timmar i sträck när den var 8 v. och påväg hem till oss.
Det lär ju inte vara bekvämt för kaninen, men den avlider inte heller (undantag om det är stekhett i bilen eller iskallt, men det fattar man ju.)

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

zezagena
0

Fick hem två kanin-ungar från Skåne, en tur på 7 h tror jag det blev. De mådde bra vid framkomst men lite trötta. Ju kortare resa desto bättre förstås

Chomic
0

Okej, tack för alla svaren! :D