Var hittar man långt och billigt koppel?
Har letat ett tag nu efter ett kaninkoppel (har redan en sele, så är endast ute efter själva linan), men kan inte hitta något bra! I djuraffärer finns det bara koppel för hundar och de som är för kaniner är med sele och endast 1-1,2m långa… :(
Var köpte ni era?
rabb-it.se
Och sedan har jag satt ihop 2 kortare koppel som jag hade hemma hihi :)
Men sådan tunnt hundkoppel som många har t.ex till chihuahua borde gå till kanin? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
rabb-it svarar inte på mail, har försökt två gånger att beställa utan resultat!
#2 Vet en som beställde för ett tag sedan och fick svar och leverans inom 2 veckor :)
Tack för svar! Gillar inte sidor där man beställer via mail och har förskottsbetalning… Känns osäkert på något sätt xD
http://www.gnagarboden.se/kaninset-p-228-c-194.aspx Verkade väl bra? Fast det är slut i lager så jag får nog maila dem.. och sen behöver jag också veta hur stor selen är!
#4 Det är väl inte slut i lager? Orkar inte gå igenom varje koppel, men hittills av de jag gått igenom har alla funnits i lager :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#2 Jag beställde där ifrån och fick svar efter 1 dag, sedan fick jag den efter 2 veckor! :)
Jag rekommenderar rabb-it , där får man välja hur långt :)
#5 Jo? Den jag länkade är slut i lager. :P
Okej jag ska kolla lite mer i djuraffärer här i Danmark (vi ska till en annan stad idag), men om jag inte hittar något kanske det blir något från rabb-it :)
#7 Jag ser inte heller att den är slut i lager ;) Testade och la den i kundvagnen, det fungerade :)
#7 Haha klickade aldrig på länken. Men du skrev ju i första inlägget att du redan hade en sele, o bara var ute efter själva linan. varför inte bara köpa ett koppel, finns ju massor :)
Dvärgvädur i Viltgrå
#8 Det står "Lagerstatus: Slut i lagret" :P
#9 Jo men tycker de är så fula xD Kan man använda ett hundkoppel som dras in liksom? Man kan ju stoppa kopplet så det inte dras inåt hela tiden… men väger en dvärgkanin tillräckligt mycket för det? :O
#10 Jasså, Missade det :)
#10 Ja det kan du, men då måste det vara ett för små hundar, annars orkar inte kaninen dra ut det.
Jag har ett sånt rullkoppel, för katt, funkar bra till kaninerna :)
Dvärgvädur i Viltgrå
#10 om du har en H-sele skulle jag inte rekomendera det. Och kopplet du länkade till är säkert kort det med, köp ett löst koppel där du kan bestämma längd.
Ang. Rabb-it så har jag försökt beställa flera gånger utan svar, senast förra veckan ;)
#10 Flexi menar du? Det är inte att rekommendera. Bättre med vanligt koppel
#14 Varför e inte Flexi-koppel att rekommendera? Jag tycker de är kanonbra, då det inte är lika lätt att de snörar in sig i det.
Dvärgvädur i Viltgrå
#15 Finns inget positivit alls enligt min mening med det, varkens till kanin,hund eller katt. Dem är inte sköna att hålla i, knappen hackar sig lätt (har hänt på olika sorter jag har testat), så kan lätt bli ryck osv. Nej vanligt koppel är bättre anser jag
Annars kan du gå in i en affär med båttillbehör (eller i vissa med biltillbehör) och välja ut ett rep du gillar. De har säkert kabinhakar att sätta fast också! Jag tillverkade mitt koppel av ett rep pappa hade mycket av och så tog jag haken från ett söndertuggat koppel som inte slängts. Funkar superbra trots att jag bara knutit fast det (pålstek hålelr länge om man kontrollerar den ibland).
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Gräsligt lång levernastid på Rabb-it om det tar två veckor för varorna att komma. Gnagarboden är jättesnabba och bra! Jag brukar få hem foder på bara några dagar :)
Ljustadalens kaningård
#18 Rabb-it gör ju selarna själva plus mycket beställningar så inte konstigt att det tar 2 veckor. Gnagarboden har ju allting färdigt :)
Jag använder flexi till mina skuttar. Är super nöjd. Aldrig haft något problem med det. Den minsta sorten. Även i skogen funkar det bra. dte är bara matte som inte hänger med ;)
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag tycker att ett flexi-koppel vore bra eftersom det inte trasslar och man kan bestämma längd på det.. så det ska jag nog kolla efter! :) Tycker själv att de är ganska sköna att hålla i och har inte varit med om att knappen krånglar (men man vet ju aldrig)… :)
Nä Flexi-koppel har aldrig krånglat för mig heller. Vare sig till hund, katt eller kanin :)
Tycker handtagen på de är bekväma :)
Dvärgvädur i Viltgrå
Flexi är skit :S
#23 Varför bara skriva att Flexi är skit utan att säga varför du tycker det?
Dvärgvädur i Viltgrå
#24 Jag skrev det inte personligen till dig, så jag tycker inte du har någon anledning till att skriva så till mig :)
jag beställde i förrgår från gnagarboden och hämtade ut paketet idag, så visst sjutton går det fort därifrån.
Personligen gillar jag inte Rabb-its koppel då dom är så hala och "stumma", men det är min åsikt.
Anledningen till att man inte bör ha flexikoppel på kanin (eller annat djur) är att förutom att det hakar upp sej som #16 säger så skapar det ett kostant drag i selen, vilket inte kan vara särskillt bekvämt.
Dessutom lär sej kaninen gansk fort att dra ut linan och iom det lär den sej att slita och dra i kopplet för att få mer lina.
Visst kan man låsa kopplet på en längd och visst, då tycker jag det är OK att använda det, men är det då inte bekvämare med ett lätt rundsnörekoppel?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#25 men skriver du att flexi är skit så bör du kanske dela med dig och motivera varför du tycker det , annars behöver du ju inte skriva nåt alls , att bara skriva "flexi är skit" säger egentligen ingenting ;-)
Gnagarboden visst har dom samma koppel som Libra hade förut?
Själv föredrar jag Rabb-it, aldrig beställt därifrån men fick med ett koppel därifrån när jag köpte en av mina kaniner. Supernöjd med det :D
Det från gnagarboden snurrar inte upp sig själv utan blir tvinnat och vet fler som har samma problem med just den färgen…
Libra har lagt ner nu, men deras hakar gick av på mitten på alla mina koppel, minsta lilla kaninerna drog.
#28 yes gnagarboden har tagit över libras sortiment av selar och koppel.
Vilken färg? pratar du om, den ljusblå?
har själv aldrig haft problem med hakarna från libra, vilka hakar använde du?
Flexi är skit för att allt trasslar in sig och slutar dåligt, för kaniner och det är MIN åsikt.
#29 Japp den ljusblå är den som inte snurrar upp sig. Köpte den för att den har annorlunda hakar mot dom andra eftersom att dom andra hakarna gick sönder.
Jag hade ett gult och ett mörkrosa 3 meters koppel tror jag och båda gick sönder på samma sätt.http://skhrf.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=39876&p=207419&hilit=koppel+s%C3%B6nder#p207419 såhär har dom gått sönder och tydligen har fler haft samma problem.
Hmm jag tycker flexi är helt okej att använda.. för att när jag själv använt vanligt så har det trasslat in sig i fötter och så :( + Lätt tuggat.. om man har en tuggig kanin
Mitt flexi som snart är 6 år har aldrig hakat upp sig(Äkta flexi inget annat billigt). Jag tror det hakar upp sig beroende på vem som använder det och om man har vana vid flexi.
Fast jag tycker att man definitivt inte borde använda flexi på unga kaniner
//Joanna
Jag är anti flexi för att det är mest idioter som använder det, tänker främst på hundägare…
Vet inte hur många gånger hundar i flexi med ouppmärksamma hundägare sprungit fram till min hund… Inte för att min hund är elak, men jag försöker att ha en lydig hund som inte får hälsa på andra hundar utan tillåtelse, svårt när det kommer hundar ända upp i ansiktet på henne.
Dessutom är jag sådär "tråkig" och tycker att hundar ska gå bredvid om man har koppel på hunden, och då försvinner ju tjusningen med flexi lite.
MEN, om det hanteras rätt är det smidigt. Jag använder faktiskt flexi till min hund, när hon löper. Då slutar hon lyssna helt, så då är det skönt att kunna gå i skogen och ha henne "halvlös". Men, allt för många använder det fel, så det kryper i kroppen på mig varje gång jag ser det…
Min största skräck angående flexit är om kaninen fastnar med koppöet runt benet som en snara (och det går att göra det flexi koppel också, har jag upptäckt…) så även om man släpper kopplet så kommer det fortfarande dra åt runt benet på kaninen ännu mer om man har flexi koppel?
Och jag gillar inte heller hundägare med hundar i flexi, usch usch på det.
#34 ja tänk scenariot att kaninen trasslar in sej så illa att man måste släppa kopplet, vill man hellre ha ett tungt flexikoppel som kommer farande efter när det drar ihop sej själv och klappar till kaninen i baken rätt rejält eller ett vanligt lätt koppel som släpas tyst efter kaninen
det ljusblå kopplet är värdelöst på mer än ett sätt, vilket är tråkigt för det har en fin färg. och haken är ju väldigt tunn jämfört med många andra, men själv har jag inte haft problem med ett enda koppel och då har jag haft väldigt många under många år…. konstigt

Eller så gör man så att man tar fram virknålarna och virkar ett helt eget koppel ! :D då kan du välja Vilken färg? du vill ha, hur långt du vill ha och hur snabb leverans tid du vill ha på det också ! mycket praktiskt ! :D
Nej men ett virkat koppel rekomenderar jag faktiskt ! väldigt snyggt, jätte skönt att använda för det är inte så där tungt som ett vanligt koppel brukar vara utan det är väldigt lufirgt och lätt , det är min mening sen får ju alla andra säga vad dom vill :D

jag gör både egna koppel & selar an nylonband & nylonlina, och det är väldigt praktiskt att kunna bestämma vilken längd man vill ha på, och vad för sorts karbinhake man vill använda
jag tycker verkligen inte att du ska köra med Flexi på kaninen då det är gjort för hundar & katter, inte smådjur
*jag säljer även koppel & selar på beställning om det är intressant
You can't spell Bitchy without Itchy
#36 Jag är inte speciellt bra på att virka, så jag tror inte det skulle vara en så bra idé faktiskt! haha xD
Hmm svårt att veta vad jag ska göra när vissa gilar flexi och andra hatar det.. Jag tycker att det vore praktiskt att kunna bestämma längden på kopplet och att det inte tar upp så mycket plats när man inte använder det.. Å andra sidan vill jag såklart inte att det krånglar eller skadar kaninen på något sätt :/

#38 haha ;P det fungerar ju att fläta också ;)
Gör som du själv tycker, prova ett flexikoppel och se vad du själv tycker om det, tycker du inte om det nej då får du köpa ett vanligt koppel ifrån rabb-it mm eller så kanske du tycker om flexi ?
Bara att testa ! :D
Har alla möjliga koppel till hunden min och det jag tycker fungerar bäst är just flexi, just för att jag har en ganska sprallig liten tös som gärna springer åt alla möjliga håll när vi är i skogen eller nere på gräsmattan..
däremot så håller jag med om att det finns folk som det borde vara köpförbud för och det är just dom som inte kan hålla koll på hunden och låter kopplet rulla..
sen beror det väl lite på vad det är för viktklass på djuret,
skulle verkligen inte rekomendera ett 20kg flexi till en kanin men det minsta tror jag skulle passa helt utmärkt.
Det är lite knepigt att få in snitsen med flexi man får krupp på den där knappen men när man har använt flexi ett tag så är det toppen :)
jag ger dig som råd att köpa två koppel, ett flexi och ett snöre och helt enkelt testa vilket som känns bäst för dig :)
smaken e som baken jöö
#40 Jag brukar vara hundvakt och ta hand om min mammas springer spanel, vars ägare använder flexi. Tycker det funkar superbra! Så jag hoppas att det är likadant för kaniner - och såklart då med ett betydligt mindre/lättare koppel!
Ja det får jag nog göra.. :)