Ta hål i kaninöron!?
Mamma hade en kompis när hon gick på gymnasiet och hon (kompisen) tog hål i sina kaniners öron och till och med kattens.
Är det ens tillåtet?
Vilket sammanträffande, jag funderade på precis samma sak idag :o
Själv tycker jag att det är fel. Men å andra sidan så tar man ju hål i t.ex kossornas öron, dock med nummer då för att hålla reda på dom..
Men jag tycker inte att man borde få göra det för att dte är "gulligt".
Undrar oxå om det är lagligt?
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
#1 Haha, har funderat på det länge. Tog upp det här tillslut!
Ja, kossor men kaninerna tog hon hål på för att dem skulle ha söta små örhängen.. D:
Tja, öronmärkning är ju inte tillåtet att göra själv så håltagning torde inte vara det heller egentligen.
#3 Jag tänker iaf inte göra det..
Det är ju lite skillnad på produktionsdjur som kor och får, där gäller andra regler. Och att identitetsmärka eller ta hål bara på kul är också rätt stor skillnad ;)
Varje ingrepp där man gör hål i huden räknas som operativt ingrepp, och ska göras av veterinär.
Lantdjur är en annan sak som sagt :)
Är nästan 100% på att det är förbjudet. Läste i tidningen för ett tag sedan att det var någon som hade tagit hål i öronen på sin katt, och hade fått höga böter och sedan fick hon aldrig ha djur igen… :S
#Jag är 100% säker på att det är förbjudet ;)
Kaniner borde ju inte lida av det iaf. Det borde vara samma sak hos kaniner som hos människor? Dock tycker jag absolut inte man ska göra det för att det är "gulligt". Finns väl inga bra skäl alls att göra det. ;)
Hade en kanin engång som hade hål i ena örat för hon blev biten där. Folk skojade ofta att jag kunnde stoppa ett örhänge där man somsagt tycker inte att man ska ha det på djur även fast djuret inte har ont av det. :P
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Alltså… Menar ni hål i öronen och ett smycke i? Jag fattar inte riktigt… Är nog lite trött xP
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Egentligen borde du anmäla din kompis… I minsta laget säga till henne - och hennes föräldrar - att det inte är acceptabelt beteende.
#11 Det var när hennes mamma gick på gymnasiet, är nog några år sedan;)
#12. Lite trött tydligen xD