Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2741 ggr
natha-mjau
0

för mycket kalcium?

försöker ta reda på vart min kanin har fått förmycket kalcium ifrån,
hittar ingen innehållsförteckning på selective rabbit som hon får en del av, men har läst att det har lågt kalcium värde.

annars har hon fått bello:

BELLO Kaninpellets 5 mm

Råprotein 17,9 %
Råfett 2,7 %
Växttråd 10,9 %
Aska 6,5 %
Vattenhalt 9,3%
Tillsatta vitaminer och mineraler per kg:
Vitamin A 15000 IE
Vitamin D3 100IE
Vitamin E 50 mg
Vitamin B1 8 mg
Vitamin B2 13 mg
Vitamin B12 0,02 mg
Vitamin K3 1 mg
Kalcium 8,9 g
Fosfor 8,75 g
Natrium 2 g
Magnesium 3 g
Koppar 26,52 mg
Selen 0,23 mg
Tiamin 7,87 mg
Riboflavin 13,62 mg
Cholin 1980,6 mg
Pyrodoxin 10 mg

och nu byter jag till svenska foder kanin&marsvin (blå påse) håller fortvarade på att med 'övergång' från bello till detta:

Kanin & Marsvinspellets för Proffs och Fritid
(från Svenskt foder Djur och Natur)
Råprotein 14.5%
Råfett 5.3 %
Växtråd 12.0%
Vatten 12.5 %
Aska 7.6%
Kalcium 0.9%
Fosfor 0.6 %
Energi 10.3 MJ
Vitamin A 25000 IE
Vitamin D3 5000 IE
Vitamin E 40 mg
VitaminB1 6mg
Vitamin B2 10mg
Vitamin B12 0.02 mg
Niacin 20mg
Vitamin C 250mg
Pantotensyra 10mg
Selen (natriumselentin) 0.3mg
Koppar (kopparsulfat) 6mg
Carrier
Råprotein 14.0 %
Råfet 4.0 %
Växttråd 12.5 %
Kalcium 1.2 %
Fosfor 0.6 %
Selen 0.2 mg
Koppar 6 mg
Vitamin A 12 000 IE
Vitamin D3 1 200 IE
Vitamin E 45 mg
Vitamin C 600 mg
Vitamin B1 4 mg
Vitamin B2 10 mg
Vitamin B6 6 mg

Hon har även fått ibland vitakraft pellets (ren pellets) i sin aktiveringsboll.

Även köpt Engelsk blandning på arken zoo, antar att det är rabbit royale. ser ut som det. de har hon fått lite av ibland.

Höet har jag ingen analys ifrån, det köpte min pappa från en bonde i tolita. kan det va de?

Har ni någon aning om vad det kan vara hon fått kalcium från?
vet inte hur mycket det är när de står i procent..

[Luppa]
0

Är inte säker på vad kalcium ska ligga på… Var det din kanin som hade urinsten?
En tanke bara… Varför byta till ett foder med högre kalciuminnehåll, om du vet att hon har fått för mycket redan?

Skulle tro att det är samma med kaniner som med andra djur, att vissa har lättare för att bilda stenar. Dricker hon ordentligt?
Även för mycket salt (natrium) kan leda till urinsten.

natha-mjau
0

#1 yes, hon har urinsten och Urinvägsinfektion.

bellos kalcium står i gram och kanin&marsvin i procent, vet inte vad som är mest?

För vuxna kaniner (bas):
Protein 13-15 %
Växttråd 15-17 %
Fett 1.5-2 %
Kalcium 0.4-0.6 %
Fosfor 0.22-0.5 %
Magnesium 0.3 %
Sodium 0.2-0.3 %
(http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=435549)

Nu dricker hon inte alls, eller äter. utan det får jag tvinga i henne med spruta.
Annars när hon är frisk dricker hon bra.

Ljusta
0

Jag tror också att det kan vara individuellt hur mycket kalcium de klarar. Jag gav ett foder (kommer inte ihåg vilket nu) som funkade bra för alla kaniner, men en hane fick något problem med njurarna så han drack jättemycket vatten (ca ½ liter/dag) och kissade ner hela buren på en dag. Troligen pga fodret. När jag bytte så slutade problemen.

Det finns ju kalciumrka grönsaker också, ex kål, broccoli, spenat… Hon får inte mycket av sånt?

Ljustadalens kaningård

natha-mjau
0

#3 nej det har hon nog aldrig fått…
Vi har nästan aldrig grönsaker hemma :/ men det hon brukar/bland få är gurka, morot, persilja,sallad, citronmeliss och ibland tomat när det passar

Ljusta
0

På denna sidan, längst er, finns info om kalciumrika grönsaker.

http://www.allergiinfo.se/kalcium.html

Dock så är det ju lite långsökt kanske att hon skulle få njurstenar för att hon äter sånt ibland? Det gör nog de flesta kaniner?

Ljustadalens kaningård

minaninar
0

Jag tror du kan vara lugn - hö ger inte för mkt kalcium.

Det enda hö man inte ska ge (alt bara ge pyttelite smakis/gottis) är alfalfahö säger djurkliniken roslagstull till mig.

Jag är osäker om vilken maxdosen är för kaniner. Men d är bra att välja lågkalcium o definitivt INTE ha saltsten verkar alla vetrin. vara överens om.

Två mkt bra pellets: oxbows o cuni complete… oxbows möjl. bättre enl vet, men nog bara marginellt - o kanske för att vet säljer det märket lol. De är nästan likvärdiga.

Men mest hö… pellets mkt lite typ 1 matsked per dag.. eller 1/8dels dl. Vilket är pytte. Jag ger liiite mer.. utspritt över dagen för jag måste muta min nya kanin. men försöker ge så lite som möjl.

Fridaaaa
0

#6 Beror på kaninen hur mycket dem behöver av pellets, mina hade varit magra om jag hade bara gett ca 1matsked/dvärgkanin. Tänkt då en holländare? Eller min jättekanin? Hade verkligen itne fungerat:P Man får se till ens kanin behov 
(mina har tillgång till bra hö)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

#6 funderar på att köpa oxbow efter detta foder…
ev prova cuni complete o blanda ut med.

Hon får 1/4 pellets på morgonen och lika på kvällen eller örter istället.

minaninar
0

Oj slarv av mig Frida. Jag menade att det var något som vet sagt om min nin som är dvv o nästan 2 kg. Men jag vet att hon kanske har sina idéer den veterinären.. för hon tycker i princip bara hö o extremt lite oxbow.. o nästan inga grönsaker…

o lite mer kan man nog ge utan större fara. En halv dl sa de på djuraff.. Naturligtvis beroende på kaninens storlek o aktivitet! Antar att en hoppkanin i träning kanske behöver liiiite mer:D

O jätten.. så klart!

[Luppa]
0

#9 För en gångs skulle håller jag faktiskt med dem på djuraffären ;)

Man måste ju se till vilket hö man har. Ett hö med riktigt bra värden är nog allt en sällskapskanin behöver, men mina pälsmonster som får ett lite näringsfattigare hö behöver 0,5 dl om dagen för att inte magra. Vuxna allts, ungdjur får minst 1 dl.

Fridaaaa
0

#9 Ingen fara ;) Var mest en tanke hehe :)
Mina är 2 lejonkorsningar, 1 jättekanin och 1 lejonhuvad kanin, men runt 0,5 dl/dag får mina dvärgkaniner, dock rör dem på sig mycket med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zezagena
0

Har läst nånstans att Kalciumbehov för kanin på 2 kg är endast 0.2-0.3 %/dag

natha-mjau
0

#12 mitt nya foder har rätt för mycket högt alltså? :/

[Luppa]
0

#13 Ditt foder är nog beräknat per kg, det brukar vara så. Och ett kg foder ska hon nog inte äta ;)

natha-mjau
0

#14 okej!

det är inte för mycket kalcium i bello?

zezagena
0

Om Bello innehåller 0.4-0.6% innebär det 4-6 g/kg..

Vet dock inte säkert om uppgiften om behovet på 2-3 g/dagen stämmer, kanske någon annan har andra källor..