Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1173 ggr
Bubble
0

Hjälp, steriliserad hona

Stereliserade min belgiska jätte (hona) i eftermiddags idag. Hon kom hem och var förvånadsvärt pigg (inte helt pigg såklart). Men problemer är att hon inte vill äta eller dricka. Har provat med alla möjliga godsaker, har även försökt tvingar i henne vatten med en liten "pippett" (dock rinner vattnet bara ut ur hennes mun igen och hon vill inte svälja. Hon är väldigt slö nu också, vill inte röra på sig eller så. Vad ska jag göra? Jag vet ju att det är viktigt att få igång tarmarna så fort som möjligt.
Snälla hjälp mig!!

Enormt tacksam för svar!

Har även skrivit detta inlägg på jättekanin, men sajten är inte lika aktiv som den här, så jag hoppas på att någon vänlig själv vill hjälpa mig här.

Har ändrat din rubrik och text, tänk på sajtens Skrivregler! /sstorm

someonenew.blogg.se

Ambellah
0

Ring veterinär snarast! Har du carrier hemma?

Mvh Alice och Morpen :)

Bubble
0

#1 carrier pellets? ja det har jag

ingen veterinär i min närhet har öppet och jag kan inte ta mig till en större veterinärklinik nu :(

someonenew.blogg.se

marithaj
0

Tror det var Critical Care som Ambellah tänkte på :)

Finns det kanske någon jourveterinär du kan ringa och rådfråga?

Jag har själv ingen erfarenhet av skötseln av en kanin efter den varit på operationsbordet, så har inga andra tips? att dela med mig av tyvärr.. :S

Håller tummarna för att kaninskruttan kommer må bättre snart!

Bubble
0

#3 okej, nej det har jag tyvärr inte :/

someonenew.blogg.se

Ambellah
0

#3 menade critical care! Ibland är man lite (för) snabb på tangenterna ;)

#4 jourveterinär är det bara googla på och ringa vem som helst. Bara du får råd. Vart bor du?

marithaj
0

Litet tillägg angående jourveterinär: Det finns vissa kliniker som har en telefonlinje öppen även kvällstid, så man i alla fall kan ringa och få råd och lite stöd, även om själva kliniken ligger för långt bort för att man ska kunna åka dit med kaninen..

Dock brukar det kosta en extra slant att komma i kontakt med en veterinär såhär sent på kvällen…

Edit: det jag skrivit nu är alltså ett tillägg till mitt tidigare inlägg :)

[MiniPim]
0

Om du fick hem henne imorse så behöver du nog inte oroa dig än, vänta till imorgon och se om hon äter då. Våran katt som blev kastrerad åt inget på 2 dagar sen började han äta :)

Bubble
0

#5 Veterinären hade sagt (innan vi åkte hem med henne) att vi kunde köpa någon sån blanindning som man skulle mixa med vatten, dock köpte aldrig min mamma den (det var hon som hämtade henne) så nu är jag så sjukt arg och ledsen!

Jag vet ju vad som gäller, har kastrerat och opererat kaniner förr, det är väldigt viktigt att de ska komma igång med mat och vatten, och man kan försöka tvinga i dem, men jag har alltid lyckats med det på mina tidigare kaniner, men nu när det inte funkar blir jag bara så orolig :(

Jag bor i esiklstuna.

someonenew.blogg.se

Bubble
0

#7 saken är bara den att gnagare och kaniner är så himla känsliga och sköra :/ de behöver nästan komma igång direkt med maten, så tarmarna kommer igång..

someonenew.blogg.se

[MiniPim]
0

#8 Hur länge har du haft henne efter hon har steriliserats?

Bubble
0

#10 hon stereliserades runt kl 14/15 idag skulle jag tro.

someonenew.blogg.se

[MiniPim]
0

#9 Visst är det så, men jag tycker du ska vänta tills imorgon och om det inte löser sig ringer du och rådfrågar veterinär och åker in sedan om det behövs.

Jag rekommenderar att du ska ringa och fråga blå stjärnan.

#11 Då tycker jag du ska vänta tills imorgon!

Bubble
0

#12 Kommer ringa till veterinär imorgon om det inte löser sig.
okej, tack för tipset.

someonenew.blogg.se

[MiniPim]
0

#13 Så lite så. Oroa dig inte, för om du ringer veterinär nu och dem säger att det är bäst att åka in med kaninen så kommer nog dina föräldrar inte vilja det nu när klockan är 10. Och det verkar inte som något akut :)

Lycka till!

marithaj
0

Vad jag har läst mig till här inne på KiF så är smådjur rätt känsliga för att bli nedsövda och behöver ganska snabbt komma igång med att äta och dricka efteråt…

Men "ganska snabbt" kan ju vara relativt :S

Här i Kalmar finns det en jourklinik och det kostar cirka 200kr (dyrt samtal!) att ringa så här sent för att prata med en veterinär…

Attans Bubble att du bor så långt bort från min stad, annars hade jag haft en påse Critical Care att skänka dig!

Ambellah
0

Man kan ju alltid som #6 sa, ringa och rådfråga jour iaf. Finns många gratis & duktigamed :)

Bubble
0

#15 precis det är dyrt och jag har ingen här hemma som vill betala så mkt för ett samtal :/ attans, du är en vänlig själ du, tack.

someonenew.blogg.se

marithaj
0

#16 Dessa jourveterinärer som är "kostnadsfria" att ringa, hittar man dem hyfsat lätt genom google..?

Du kanske har någon särskild att rekommendera? :P Vore ju guld värt att ha det numret! :)

#17 Bubble, jag håller iaf tummarna stenhårt för din kanintjej! ;)

[MiniPim]
0

#18 Blå stjärnan, men tror inte dem har öppet nu på natten..

Albtraum
0

Du kan även testa att lösa upp pellets eller liknande i rejält med vatten. Gärna blanda ut med lite morotspure om du har. Det kan vara lättare att tvångsmata med om det behövs. Det räcker ofta med att få in smeten i munnen så slickar kaninen i sig det.

michellekrantze
0

När vi kastrerade våran hane sa veterinären att det kunde ta ett dygn innan han både åt, drack och bajsade. Tar ett tag för tarmarna att komma "iform" efter sövning och bedövning. Antar att det är likadant med honor, tråkigt att du blivit så dåligt informerad av din veterinär angående hur hennes beteende kan se ut närmsta dygnet. Tror inte du behöver vara orolig, våran var också ganska hängig och ranglig fram tills dagen efter, men ring och hör med dem i värsta fall!

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

michellekrantze
0

Tilägg:

Jag fick rekomendationen att ge sallad/grönt istället som är smaskigare och även innehåller vätska. Ramse åt inte förän efter ca 10 timmar men lägg fram lite olika smått och gött samt färskt hö, tvivlar på att du behöver vara orolig :) Valla djurklinik har jourtele, sök upp dem och ring :) Kostar som vanligt samtal!

hobbymupp
1

Min veterinär, som åker europa över för att utbilda sig inom kaninsjukvård, sa att min kille skulle vara igång och äta samma kväll och han hade varit sövd kring lunch samma dag. Kaniners magtarmar måste vara igång iprincip alltid, annars kan det gå snett. Det kan fungera, men det finns en risk, som du vet. Dock är det helt normalt att kaninen är dåsig hela kvällen efter en sövning. Vill hon inte äta nått kan man ge dem morotspuré som man ger bebisar, critical care, vad som helst som de gillar. King kunde tänka sig att äta gurka.

Anledningen till att man inte svälter kaniner innnan sövning är att de måste ha saker där inne alltid. Oss männskor, hundar osv, ska inte äta massa innnan de sövs.

Lunds veterinärklinik har jour, gratis och är jättetrevliga. Ringde dit när min kanin slutade bajsa helt efter operation.

http://www.djursjukhusetlund.se/

046-31 35 54

michellekrantze
0

Ramse vaknade upp efter kastration runt kl 17.30, han var väldigt trött och det tog ca 10 timmar tills hans bajsade normalmängd pluttar och vart sitt matglada jag igen.

Meddela gärna efter du ringt veterinär och vad dem sagt samt hur det går för din tjeja! :)

Ambellah
0

Den jag vet är en här i Gävle, Valbo. Googla så hittar du säkert, lycka till!:)

Jag ringde dem när min kanins klo blev snevriden och pulpan gick sönder men kaninen fixade det själv.. för er som ville veta haha ;)

michellekrantze
0

#25 Åh, nu sitter jag här och undrar vart "gilla" knappen finns! ;)

Tror jag börjar bli trött då jag sitter och håller mig för skratt över sista meningen i din kommentar, betyder det sovdags kanske? Japp!

Ambellah
0

#26 haha kanske det! Var typ första veckan jag hade kaninen blev vettskrämd.. vågade inte ringa uppfödaren typ kl tio heller..

Linnet
0

#7 Fast det är ganska stor skillnad mellan att kastrera en hankatt, som är ett väldigt enkelt ingrepp, lugnande spruta, kastrering och så en ny spruta så att den ska piggna på sig igen. Tog totalt en halvtimme för oss från det katten togs in till veterinären och tills vi satt i bilen hem igen och han var pigg nästan direkt vi kom hem. Att sterilisera en honkanin är en rikitg operation, med sövning och alla risker det innebär.

[MiniPim]
0

Hur mår hon idag? Har hon ätit nåågot?

Bubble
1

Tänkte bara meddela att efter lie bråk och tvångsmatning började hon att äta självmant idag på em. :) tack till alla som hjälpt till!

someonenew.blogg.se

[MiniPim]
0

#30 Tack och lov, tänkte på dig innan jag gick och la mig!:)