Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 337 ggr
natha-mjau
0

sjuk kanin + medicinering

Var hos veterinären i onsdags, och min kaninhona har fått urinsten och Urinvägsinfektion.
Vad kan det bero på?

Är det någonting speciellt jag ska tänka på under behandlingen? (tio dagar) och tills hon blir helt frisk.
Vet att hon inte får gå ut alls förens till varmsommaren sa veterinären.

Kan hon bli dålig av antibiotikan? För hon fick första dosen imorse och hon har bara legat i buren och sovit, när hon är ute gömmer hon sig under sängen och ligger, när jag kommer nära blir hon grinig och morrar. 
Även igår fick hon en spruta hos vet, och då var hon lite seg.

Zvintos
0

Urinsten brukar kunna bero på för mycket kalk, vad jag förstått. Så kanske är för hög kalk-halt i fodret för just henne?

Antibiotikan kan göra att magen blir dålig, men själv aldrig behövt ge så vet ej om det kan påverka allmäntillståndet. Kan ju vara själva urinvägsinfektionen som börjar ta ut sin rätt på henne nu.

natha-mjau
0

#1 okej.. ska kolla upp kalket! håller på att byta foder till kanin&marsvin nu…

Ska jag hålla henne lugn, låta henne vila/sova och inte aktivera henne?

nu när det är varmt här så är det lite varmare i lägenheten, ska jag ge henne en isflaska eller är det dåligt nu när hon är sjuk? så jag ska kyla ner henne på andra sätt

Fridaaaa
0

#2 Vilken av kanin&Marsvin? Finns 3 st :) : Carrier, svenska foder och edel :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

#3 svenska foder djur&natur tror ja.
blå påse.

Fridaaaa
0

#4 Okej den jag har :) Den är bra tycker jag ^^,

natha-mjau
0

#5, jaa har bara hört att alla tycker den var bra så därfär testar jag den :)

Fridaaaa
0

#6 Okej :)

natha-mjau
0

Hennes avföring är jättemycket ljusare nu efter hon fick medicinen, beror det på den?

[Tilde]
0

#8 Kan möjligtvis bero på att bakteriefloran i magen ändras när man äter antibiotika. Skulle inte tro att det är något att oroa sig över..? :)

natha-mjau
0

hon har slutat äta nu, knappt ätit hö sedan imorse
hur länge ska jag vänta innan jag kontaktar vet?