Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 635 ggr
michellekrantze
0

Föda upp kaniner

Jag blir så sur när jag ser annons på annons på blocket med exakt samma bilder, det är alltså en tjej som avlar fram kaninungar från samma föräldrar några gånger per år, får man göra så utan tillstånd? Föräldrarna är renrasiga men utan stamtavla från två olika uppfödare som hon alltså parar för pengarnas skull.

Anledningen till varför jag blir upprörd är för att jag köpte en liten unge därifrån, dum och ovetande. Den här lilla ungen var det magraste jag någonsinn sett eller rört vid, så liten och skör i riktigt dåligt skick.

Är det okej?

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Zvintos
0

Föda upp med syfte att tjäna pengar får man inte göra utan tillstånd från länsstyrelsen, nej.

michellekrantze
0

Kan man göra något åt detta?

Jag blir så ledsen just för hur jag själv kämpat med min tjej därifrån, för att få henne "fin" och bra…

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

mlinz
0

Anmäl till länsstyrelsen

Zvintos
2

#2: Det man kan göra är att kontakta länsstyrelsen och höra hur man ska förhålla sig. De gör då troligen en inspektion hos personen ifråga. För även om det kanske inte går att bevisa att personen tar kullar enbart för att sälja, så kan det ju ändå upptäckas om det är dåliga förhållanden eller magra ungar eller liknande.