Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 5403 ggr
tilde&twix
0

Hur många ungar per kull?

Ja, ni som är aktiva här har säkert läst mig tjata hela tiden om att jag ska para min kanin. Men så kommer vi då till den delen där ens förälder tvekar lite och ställer frågan "vad händer om vi inte får sålt dom?". Eftersom att jag bara har fyra kaniner som redan iprincip har en ägare som väntar på listan så känner jag pressen. Vad gör man om man inte får sålt alla. Jag har lite frågor.

1. Har ni fått någon/några kull(ar) i år? Hur många ungar överlevde vid v. 8 ?

2. Hade ni lätt att få sålt alla?

3. Var lade ni ut annonser? Visade det sig vara effektivt?

4. Hur många ungar är genomsnitt på överlevande vid vecka åtta?

Tack på förhand, ni är guldvärda allihopa! ♥

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

[Luppa]
0

Har än så länge fått:

*5 st (4 vid 8 v) Behöll 3, lätt att sälja den fjärde.
*4 st (3 vid 8 v) Behöll 1, lätt att sälja de andra (en av dem fick jag dock neka köp eftersom hon utvecklade tångbett, så hon sitter kvar här)
*4 st som är 8 veckor på onsdag. En tingad, resten ska jag väl få sålda på något sätt ;)
*7 st (6 levande vid 8 v) leveransklara på onsdag. Behåller 2 så länge, resten är otingade. Alla hanar, jippi.
*3 st (1 levande vid 8v) Otingad.

2. Har haft kö på vissa ungar, andra är svårare.

3. Annonserat på Blocket och olika kaninsidor. Kan inte påstå att det har gett så mycket.

4. Min akullar ligger för det mesta på 4-5 ungar vid 8 veckor. De som dör hamnar utanför boet som nyfödda - 1 v gamla.

Det ÄR svårt att få ungar sålda… Och att man har en intresselista betyder sällan att de faktiskt köper någon kanin när det kommer till kritan.

tilde&twix
0

1#, Jo det är klart att folk inte är säkra, men nu är det så att det är personer inom min släkt som ska ha. Så jag vet liksom vart djuren tar vägen och att dom verkligen kommer dit.

MH1994
0

1.Jag har fått samanlagt 8 kullar hittils i år, 44 ungar som levt/jag låtit leva varav 13st över 8 veckor varav 4st sålda.

2. Nej, har aldrig haft lätt att få sålt kaninungar, alltid minst hälften av ungarna kvar.

3. Blocket, kanin-net, kanin i fokus, 2 facebookgrupper och min hemsida.

4. Hos mig har det varierat mellan 5 och 7 ungar olika år, det har varje år blivit både kullar på 2 överlevande och 10st så det har varierat ganska mycket Flört

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

[MiniPim]
2

Bara det att man inte tar kull på kaninerna för att sälja alla..dvs, du kanske ska behålla några?

Clariiz
0

**1. Har ni fått någon/några kull(ar) i år? Hur många ungar överlevde vid v. 8 ?
**Jag har fått 3 kullar i år. I den första kom 5 ungar. 3 överlevde. I kull 2 föddes 2 ungar som båda dog och i kull 3 föddes 5 ungar som alla lever idag när de är 4 veckor.

**2. Hade ni lätt att få sålt alla?
**Nej. Kaninungar kan vara skitsvårt att bli av med. Jag har kvar en kille från min första kull. 1 unge tingad ur nuvarande kullen och 1 som visat intresse. Jag räknar alltid med att några blir kvar. Det måste man göra.

**3. Var lade ni ut annonser? Visade det sig vara effektivt?
**Jag annonserar här och på blocket. Ibland också i tidningen.

**4. Hur många ungar är genomsnitt på överlevande vid vecka åtta?
**Väldigt olika! Oftast överlever alla och ibland är det några som stryker med tyvärr :/

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

tilde&twix
0

#4, ska behålla minst två. : )

volvopatty
0

beror om året, förra året fick jag såld 50st kaninungar, spara en hona men nån annan ville köpa den, så jag sålde den :D

för 2 år sedan fick jag såld 70st kaningungar.

det var typ 4-7st som ringde mig varje dag, så man var ricktigt slut Glad

jag säljer mina vid 7 veckor gamla som veckor fort, men dom som väcker sakta säljer, 8 veckor SkrattandeGlad

den här ungarna var 4st men en dog efter 1vecka, var för svag men dom andra starka orka bättre än den ena. Rynkar på näsan men fick alla 3 sålda

"DEN BLÅA ORKA INT"

Ras:dvärgvädurslöwen.

bild2261

det är mitt foto :D

och i morgon ska jag se om molly och sanna har fått ungar

mollys ras: rex och sannas ras: fransk vädur Cool

Lina R
9

Med risk för att låta otrevlig…. Det heter Lejonhuvad dvärgvädur. Och har du tillstånd för din kaninfabrik? Det är fruktansvärt många ungar du avlat fram, och sålt. Själv sålde jag bara till 1 familj av de runt 20 som hörde av sig förra året. Jag vill att de ska komma till trygga hem. Hur hittar man bra hem till 70 kaninungar?! Ringde det 1400 personer till dig?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

michellekrantze
0

Jag har fått min första (och sista) kull, det föddes 3 st och alla lever idag. Vi behåller två som är wienertecknade med häftiga färger men vår lilla otterbeigea pojk med rubinglans har ingen nappat på här inne än så länge. Det är ganska många som hör av sig men ingen verkar vara seriöst intresserad, dvs säkra på att dem får och kan skaffa kanin. Jag tycker det verkar vara enklare att få sålt wienertecknade kaniner eller till tävling/avel, men vet faktiskt inte :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

volvopatty
0

nej, det var en pärson som ska börja föda upp som sökte många kaniner och billigt pris, så hon köpte massor av lejonhuvad dvärgvädur/dvärgvädurslöwen.. köpte 40-50st. andra fick jag nog sålda :D

det var en pärson från amerika som köpte, fransk vädur, lejonhuvad, dvärgvädur och holländsk. hon var med en utställning och hade kaninerna med till kanin hoppning, vissa av kaninerna så har medalj :)

michellekrantze
0

Men volvopatty, hur många avelshonor har du och vilken ras/vilka raser?

Lina R
9

Hmm finns ingen seriös uppfödare som skulle köpa 40-50 ungar för att starta en uppfödning.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Norberg90
2

Förlåt TS för OT.

#7 Du måste ha tillstånd om du tar kullar utan att spara några ungar. I vad för syfte tar du alla dessa kullar?!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

michellekrantze
0

jag är mest orolig över hur många eller få honor hon har och hur många kullar dessa fått per år… ''/ och vart ungarna blivit sålda, till kaninvänliga hem eller till slakt/ormat?

Lina R
4

Luktar djurgrossist lång väg….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Elina.
4

Det luktar troll om den historien ;-)

Lina R
2

Taskigt att trolla med en riktig människas bild isf…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Elina.
0

Det är säkert en egen bild, men historien som berättades är knappast sann.

Lina R
0

Det hoppas jag att den inte är :-(.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

volvopatty
0

jag har haft 40st kaniner, och det finns inte någon ormar här, jo ute i skogen finns det.

men jag sänkte ner till 14st (10 honor o 4 hanar.)

vissa honor har fått ungar och vissa har int fått ungar, en gång om året.

ungarna komr på våren och säljer dem i typ 8veckor.

tillstånd för papp min? det är ju mina kaniner. jag får föda upp kaniner om våren 1 gång om året, för min papp.Glad

"kanske jag överdrev där na lite 7 och 10" hadd bara 30st  kaninungar.

det var nog någon som köpte kaniner o kaninungar  = så menar jag

och papp min tycker om kaniner.

Obs?!  jag har tänkt hur jag ska skriv + "8-9.04.2012 jag var trött..!" :)

kanske ni blev nervös ? ps? jag har skriv svår i heten eller man sku skriv…!! O.o O.o

Lina R
0

Tillstånd från länsstyrelsen krävs om man föder upp i större omfattning utan något annat syfte än att sälja ungar.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

volvopatty
0

ööh okej, jag tror int det finns i finland.. + jag e int 18 år ännu.

Elina.
1

I finland är man anmälspliktig ifall man regelbundet har kaniner till försäljning eller förmedling. Man är även anmälningspliktig ifall man har hobby/sällskapskaniner i större omfattning.

volvopatty
0

okej.