Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1272 ggr
valorous.kid
0

varför ta så många kullar?

jag läser ofta om folk som får typ 800(överdriver liite då)ungar varje år men får avliva typ hälften p.g.a. att man inte fått dom sålda. är inte det ganska hemskt? jag menar, varför inte ta hlälften så många kullar istället??

svartkanin
0

Urk och blä, förstår dig Skrikandes

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

BusBella
0

Så är det ju inte i Sverige, inte hos dem flesta uppfödares hemsidor jag har läst då iallafall. Men var inne på en amerikansk uppfödares hemsida, och dem skrev klart och tydligt på förstasidan att om kaninungarna inte blev sålda inom två månader och dem själva inte ville ha den till utställning och Avel friterade dem ungarna. Och sen tar dem ändå fler kullar, det är otroligt fel tycker jag.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

valorous.kid
0

:(

Mantissa
5

Jag skulle hellre äta en kanin som fötts upp med kärlek och omsorg än en stackars gris som levt i stress och skit.

vinteralvan
0

Kan inte var bra för kaninmamman heller att hela tiden föda nya ungar.

Fridaaaa
1

#5 Dem som tar så många kullar har många honor, så dem tar inte så många på samma hona såklart.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Klara.b
0

Usch, nej det är absolut inte kul!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Ljusta
1

Tror inte att det är så vanligt att man tar så många kullar och sen bara avlivar och slänger de som inte blir sålda. Betydligt vanligare är ju att man tar många kullar och de som inte blir sålda slaktas och äts upp. Kanin är väldigt bra mat, klimatvänligt, gott och nyttigt (även om folk med bara kelkaniner inte vill se sina kaniner på tallriken, vilket är förståeligt). JAG äter inte kanin, men jag tycker det är helt ok, till och med bra, att de som väljer att göra det gör det.

Ljustadalens kaningård

conejos
1

Många stora uppfödare tar ju många kullar för att få ett resultat,prova olika föräldrar,se va de blir för egenskaper och hur ungarna blir.

Sen så istället för att "skänka" iväg kaninerna,vilket jag tycker är fel. eftersom man inte vet vars den hamnar,hur andra tar hand om den tycker jag de är bättre att avliva den. Har också alltid tyckt det varit hemskt med avlivning men de är ju inget kaninen lider av,tänker man på kaninens bästa och avlivar på ett bra,humant sätt är det inget fel med det.

Sen så tycker jag det är bättre med uppfödarna som är seriösa,tar renrasiga kullar och tar bort de som de inte får sålt än de små,oerfarna som tar blandraskullar för dom är söta och ger bort dom(såklart är inte alla så men många jag sett) Sen även fast man är liten kan man vara erfaren men ni förstår

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[MiniPim]
0

Min kompis tog kull på dem och så sa hon '' honorna ska få bo i mammans bur och hanorna i pappans bur och om dem bråkar så avlivar vi dem om ingen vill ha dem''. Som tur var honan skendräktig?.

[_hsleiufhbtv]
0

Usch håller med dig TS -.-

valorous.kid
0

jag skulle aldrig kunna äta kanin men i och för sig så är det ju bättre att man äter dom och använder pälsen än att man bara avlivar och sen slänger.

#10 oj, ja det var ju faktiskt tur ;)

men om man ger bort kaninerna men ändå kollar satt dom får ett bra hem och så så är det ju bra! :)

sorgligt, sorgligt… :(

[MiniPim]
0

#12 Ja, men inte ''hej söker du en kanin du kan få denna''  liksom ;)

Fridaaaa
0

#12 Det är omöjligt för stora uppfödare att kolla upp varje köpare i efterhand sen, hade tagit dem hela dagarna hehe

valorous.kid
1

#13 ja precis!!

#14 ja men istället för att bara säga "hej! här får du en kanin!" och lägga den i dens famn och springa iväg. lixom kolla så att den kan ta hand om kaninen och att den har en bur, mat m.m. ;)

[MiniPim]
0

#15 Exakt, där har du 1 poäng:)

valorous.kid
0

#16 wohoo! Tungan ute

Fridaaaa
0

#15 Ja det gör ju självklart alla seriösa uppfödare :)

valorous.kid
0

#18 ja men #9 sa att hon inte tyckte att det var bra att kaninerna skänktes bort utan att det var bättre med avlivning o.O

Fridaaaa
0

#19 Jo men det är ju upp till var och en vad man tycker :) Det är inte så lätt att skänka bort kaniner heller:)

valorous.kid
0

#20 i och för sig, men man kan ju försöka ;P

conejos
0

Men dom som har hur mycket ungar som helst,dom kan ju inte kolla upp alla och tar man betalt för en kanin vet man ju att de är seriöst. Sen kanske personen flyttar eller gör något och hur vet man då att kaninen har det bra om man skänkt bort den.

Jag lever hellre med att avlivat en kanin eller inte veta vars kaniner är och hur den mår.

Klart man försöker,men de finns hur mycke kaniner som helst och det är inte lätt att få bort dom alltid

Elshira
0

Jag ser hellre att en kanin blir mat än att den dumpas bort till någon 5-åring där den sedan får sitta i en helt tom bur och glöms bort efter någon månad. Hittar man seriösa ägare blir det förhoppningsvis inte lika många "hejsan hopsan" kullar. Och att ta bort kaniner med defekter (både som påverkar den, och ev är ärftlig som "hejsan hopsan uppfödare" inte bryr sig om), så höjer man ju egentligen standarden.

Bättre att slå "två flugor i en smäll" med att äta upp kaniner som fötts upp med kärlek (eller ja, åtminstone antagligen bättre än slaktkaniner) samtidigt som man gynnar utvecklingen av aveln genom att man kan avla med ett bredare perspektiv och hitta ärftliga defekter den vägen.

Jag förstår om man inte kan slänga upp sin egenfödda kanin som söndagsmiddag, men bättre att låta någon köpa det köttet och du liksom "byter ut" det mot ett stycke ko eller vad man nu äter i köttväg. Själv har jag ätit en av våra egna hästar som fick tas bort pga allvarlig skada, och det kändes BRA att äta det istället för en kossa som antagligen haft ett betydligt tråkigare liv.

Förutsatt att kaninerna matas upp till normal slaktvikt och används som mat och inte slängs så tycker jag det är superbra! Bättre kött än så för miljön går knappt att få!

Hakuna matata!

conejos
0

precis håller med dig #23

Nu har jag bara små hermeliner,men det hade kännst bättre att äta en kanin som haft ett bra liv med stora ytor och bra mat än en stackars ko som stått uppbunden och haft tråkigt.

valorous.kid
0

#22 och #23 tja, i och för sig… det kanske är bättre för kaninen men jag skulle inte kunna äta kanin. men som #23 sa så kan man ju byta bort den mot annat ;)

conejos
0

Nä där är man ju olika om man kan äta djuret eller inte. Men ni förstår vad vi menar då? Har också lite svårt att äta eftersom man gosar med dom osv men har man stor djur och i stora grupper tex ser jag inget fel med det.

Fridaaaa
0

#25 Byta bort den mot annat? Det är en levande varelse, inget man byter hit och dit…

conejos
0

#27 hon menar köttet,det är exakt samma sak som att köpa en ko i affäreren,då vet man ju inte hur den mått heller

Elshira
0

#27 Jag var kanske lite otydlig… Jag menade att man helt enkelt slaktar och säljer kaninen.

De flesta äter ju kött och då kan man ta den pengen till att köpa kött, man har helt enkelt "bytt" ett stycke kött mot ett annat.

För varje kanin som säljs blir det ju lite mindre gris och nöt som behöver slaktas. Många bäckar små :)

Hakuna matata!

valorous.kid
0

#27 ja jag menade köttet ;)