Vad gör de av alla kaninungar?
Nu när jag mer och mer har kommit in i uppfödningsvärlden, även fast jag har en liten uppfödning, finns det en tanke som har slagit mig.
Många uppfödare hag ju 80-100 djur, ngr tom mer! Men vad gör dem av alla kaninungar de inte vill spara? De kan väl omöjligt få alla ungar sålda?
Gör de som dem gör i hundvärlden i visa andra länder, att de man inte får sålda och inte vill spara blir avlivade? Eller får de vara kvar tills dem blir sålda?
Vill gärna att denna tråd ska fokusera på fakta, hur det faktiskt är! Och inte vad som är rätt eller fel..
Undrar oxå 
lovisa
Vissa uppfödare är inte rädda för att slakta överskottet, en del brukar ta till vara på både kött och päls. De med riktigt stor uppfödning lär mest troligt göra på detta viset.
100 djur..
djuraffärer o mat/slakt/päls förmodligen..
Nackdelen med att avliva ungar är att man inte får se hur hela kullen blir. 
Men jag måste säga att det känns mycket mer "moraliskt rätt" om man tar vara på kött och skinn! 

Mvh Stephanie 

Jag slaktar. Känns fel att bara avliva. Och jag har hellre nyttigt och "lyckligt" kött i frysen än säljer till okända kelhem. Utställningshobbyn har fram till 80-talet främst varit ett sidospår på köttuppfödning. När dvärgarna började bli populära och livsmedelslagstiftningen hårdare slutade de flesta sälja slaktdjur och hade istället kanin enbart till husbehov och utställning. Kaniner blev alltmer poppis som keldjur och idag har många glömt bort att kaniner egentligen är ett produktionsdjur.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Kött eller päls. Pälsuppfödningen är orsaken till att vi har så många färg- och teckningsvarianter. Många färger/raser är dessutom döpta efter djuret dom liknar, åtminstone på andea språk… Chinchilla marder = mård (zobel Hermelin (vita små djur) Silver fox (svart white) Lynx = lodjur (viltisabella tror jag)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Om jag hade haft en sådan stor uppfödning hade slaktning varit mitt alternativ för att främst ta reda på köttet men även pälsen. Att få äta frisk och närproducerat kött som man vet var det kommer ifrån är ju väldigt bra för både kropp och miljö!
Kom på en till färg, otter! Dvs utter.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Precis, de flesta med så många kaniner slaktar överskottet. I Sveriges Kaninavlares Riksförbund finns det ibland kaninrecept i medlemstidningen och nu på senaste tiden har det börjat talas om att ha fler utbildningar i just slakt av kaniner. Så det är ganska poppis bland uppfödarna
ursh låter ju lite hemskt med kaninrecept i tidningen sådär, men livet har ju sin gång och vi är ju köttätare.
Älskar man kanin på alla sätt så gör man..
lovisa
#8 om man bor nära ett kaninslakteri (finns 3 i Sverige) kan man ju sälja livdjur dit. Annars måste man ha tillgång till godkända slakterilokaler om man vill sälja vidare "vitt" :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se