Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 922 ggr
hobbymupp
0

Dela med er av erfarenheter!

Ska hålla i en introkurs i kaninägande för föräldrar och barn som ska skaffa kanin. Håller på att peta ihop en powerpoint, redigera/uppdatera mitt gamla häfte (som jag suger på att fädigställa) och allmänt komma på vad jag måste ta upp, har såklart en kilometerlång lista, men tänk så glömmer jag nått O.O

Snälla svara! Det är guld värt! :)

- Vad önskar du att du hade vetat innan du skaffade kanin?
- Vad var mest annorlunda med att ha kanin jämfört med dina förväntningar av det?
- Vad är det bästa med att ha kanin?
- Vad är det jobbigaste?
- Nått som du kommer på som jag MÅSTE ta upp?

Ni får såklart även skriva annat som kommer in i era skallar när ni hör introkurs i kaninägande! Känner ni för att slänga in några bilder som jag får använda i min powerpoint så är det mycket uppskattat, roligt med andra kaniner än de jag har tillgång till att fota.

Tack på förhand!

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

- Vad önskar du att du hade vetat innan du skaffade kanin? - Eftersom jag var så liten minns jag inte, så jag har frågat min mamma istället:) Jag önskar att jag visste mer om hur kaninen skulle utfodras på ett bra sätt, t.ex att de hellre bör äta pellets eller bara hö istället för denna så kallade "gnagarblandning".
- Vad var mest annorlunda med att ha kanin jämfört med dina förväntningar av det? Också min mamma som svarar här.. Egentligen var det inte så mycket annorlunda än vad jag trodde, men då hade jag ju endå befunnit mig i kaninkretsar tidigare hos mina vänner och bekanta.
- Vad är det bästa med att ha kanin? Deras härliga temperament och livsglädje, det är så härligt att se de skutta rundor och har roligt i hagen när de släpps ut på morgonen/förmiddagen!
- Vad är det jobbigaste? Städa buren;) och på vissa klippa klorna…
- Nått som du kommer på som jag MÅSTE ta upp? Jag antar att du har med om lagen ang. burmått och sitthylla, så jag har väl inte mer att säga än foderstaten, men antar att du har med det också. ;) Men kanske att man ska tänka efter ett par, tre gånger innan man skaffar en kanin, om man har tid och ork till att börja med.

Du kan plocka bilder på min hemsida om du hittar någon passande! (Se signatur) Säg gärna till om du tar någon, kul och veta:)

Kelstund i famnen, 17 dagar gamla frassebebisar.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

hobbymupp
0

#1 tack! Ska kolla! :D Börjar nog inte på powerpointen förrän imorgon :)

bambiiii
0

1# jag hade önskat att jag kunde veta den lagliga burmåtten för en kanin:) 2# det var mycket annurlunda än vad jag trodde, trodde att de bara var bajsmaskiner men nu kan jag absolut inte leva utan min kanin, de har en väldigt stor personlighet, trogna och man kan lära in det mesta men det tar tid :D 3#kaniner är väääldigt likt hubdar tycker jag! det bästa är att man kan känna att man faktist kan lita på de små liven och kan vara allra bästa vänner! 4#faktist så tycker jag att inget är jobbigt med de, men kom ihåg att kaniner kräver mycket kel och uppmärksamhet 5#ville säga att gnagareblandningar är inte så bra till kaniner, köp hellre bara pellets inte dra i kopplet, man kan knäcka kaninens revben enkelt ha ALLTID fri tillgång till hö och vatten, även om de äter stora mängder av hö. antivera din kanin sååå mycket du kan men jag säger minst 2timmar om dagen,minst! Det är lag på att man ska ha en sitthylla till en kanin i buren. Ge helst inte saltsten till din kanin, det är inte bra! det kan skada kaninens njurar! tänk på att en kanin kanske kommer upp i tonårs åldern och då kan den inte vara sig själv! antigen kastrera eller får du ha tålamod ochhjälpa den att komma över det!:)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

hobbymupp
0

Puttelli-putt-putt!

LMTninis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur de ska utfodras och vilka hinder som är lagliga occh inte lagliga.

- Vad var mest annorlunda med att ha kanin jämfört med dina förväntningar av det?
Jag förväntade mej två snälla gisoga kamrater men i stället fick jag (som liten oerfaren 10 åring) tag på de två mest aggressiva ohanterade kaninerna man kan tänka sej. Så det blev några år med gråt, smärta och klagomål. Men i slutändan var dom ju ändå underbara små djur :)

Att se deras glädje när det får komma ut och springa av sej och när de visar en sin uppskattning, tillexempel om man har byggt ett nytt hus/leksak eller givit dem något extra mumsigt :)

- Vad är det jobbigaste?
Burstädning hos utekaninerna under vintrarna, det är även jobbigt om kaninen gör sej illa och man är tvungen att se den lida :/

Det är väl basic grejerna, burmått, utfodring och andra lagar. Även hur man ska tolka kaninernas språk kan vara viktigt att veta :) kanske lite om Avel och defekter oxå.

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

[Wera]
0

Hur en "foderstat" ska se ut, jag gav ex. väldigt lite hö och mycket "gnagarblandning" som är ett vanligt fel. Skulle även vilja veta att hanar inte ska bo ihop (vilket jag inte visste, mina oerfarna föräldrar tyckte att syskonhanar kunde det, vilket var ett misstag när de blev könsmogna). Tipsa om att ex. syskonhonor, elr mor-dotter funkar, eller kastrerad hane och hona.

Minns inte mina förväntningar, var så liten. Men minns att jag trodde kaniner skulle lukta betydligt mer illa. :) Annars hade jag samma problem som #5, aggressiva kaniner som första kaniner. Vilket var jobbigt.

De är inte så avancerade att sköta men ändå inte så lätta och "tråkiga" (enligt mig) som ex. en hamster. De ska fortfarande ha sina dagliga rutiner men det gör inget om man ex. måste lämna dom en hel dag. Finns så mkt skoj att hitta på, ex. stora hagar, hoppning etc. De kan dessutom bli väldigt sociala och mysiga djur som man kan ta med sig på ex. campingen eller sommarstugan.

**- Vad är det jobbigaste?
**Veterinärvården, få veterinärer är duktiga på kaniner. Det är svårt att se symptom ibland också.

Måste och måste. Men tycker det är bra att ha med att kaniner är hardjur (inte gnagare) och ska därför inte behandlas som en gnagare. De är kolonidjur därför måste de inte bo i par eller flock.
Lagliga burmått/yta.
Lag på sitthylla.
Att de bör aktiveras och komma utanför buren minst ett par timmar om dagen, helst hela dagen och bara spendera natten i bur.
När de blir lösa i magen (vanligt) såuteslut pellets och grönsaker, ge enbart hö och vatten ett tag därefter öka pelletsen successivt.

alicekanin
1

Vad är jobiggast med att ha kanin?

Jag fick min första kanin när jag var 8 år. Jag viste en hel del om kaniner eftersom jag fick hålla på att tjata på mamma länge om en kani. Så då läste jag böker och idor på internät. När jag fick min första kanin då så tyckte jag det var jätte skoj men typ efter ett år eller så, så tyckte jag att de var tråkigt att ge henne mat till och med men jag ville absolut ine sälja henne. Sen tog det några år så dog hennes syster och sen hon också. Jag var helt förstöd jag stanna emma från skolan och allt. Då kunde jag gjort allt för att få mata henne. Men sen efter ett halv år så hitta jag Ville på blocket. De var nog min kompis och min familj som var på mig lite att jag skulle skaffa en ny. Dom viste ju hur mycket jag brann för kaniner så det var ju tur. De var kärlek i första ögonkastet. Sen den dagen då jag var kanin lös har jag alldrig tyckt att det har varit tråkigt att ge Ville mat (har ju två men tycker de är lika skoj) . Så de jag tror de är att man måste komma ifrån det för att veta hur mycket man gillar det. Och vist det är inte altid så skoj att sdäda buren men om man skulle bli av med det så skulle de vara guld värt. Jag menar inte att jag tyckte att det var bra att min förra kanin dog för det kan jag sitta och gråta för än. Oj det här kanske blev för lågt…..

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

torpetskaniner
0

Vad önskar du att du hade vetat innan du skaffade kanin?

Som de allra flesta säger, mer om utfodring och även hantering. Jag visste inte att kaniner skulle ha fri tillgång på hö och det kunde gå flera dagar innan kaninen jag hade då fick hö. Dock dog han av en ålder av nästan 9 år, vilket är gammalt :)

När det gäller hantering så höll jag honom säkert inte rätt och dessutom tappade jag honom ett antal gånger från höjder som jag anser är lite för högt. Borde alltså lärt mig att ta ett fast grepp om honom och inte låta honom sprattla sig ur!

Vad var mest annorlunda med att ha kanin jämfört med dina förväntningar av det?

Haha, de enda förväntningarna jag hade (var ju endast 6 år!) var att jag skulle få hem en vit rödögd kanin. Men istället blev det världens finaste japantecknade kille, vilket från den stunden jag såg honom alltid har varit min favoritfärg. Så man bör väl inte gå allt för mycket efter utseende ;) (säger jag som samlar på japantecknat, hihi)

Vad är det bästa med att ha kanin?

Åh, det finns så mycket! Djurgalen som jag är så har jag provat på alla möjliga sorters djur. Kaniner är det som verkligen har fallit mig i smaken.
Det bästa är att komma hem en regnig, kall sommardag efter en lång tävlingsdag, då man förväntat sig att ingen av kaninerna skulle hoppa alls! Istället sitter det en rosett på flera av burarna som man stolt visar upp ^^
Något som också är bland det bästa är att släpa ner alla kaniner till gården, ställa upp världens största kompostgallerhagar och sitta där en hel dag i skuggan en varm sommardag och titta på medan kaninerna lever livet :)

Vad är det jobbigaste?

Det absolut jobbigaste, som man knappt ens vill tänka på, är dagen då man hittar en av sina bästa vänner livlös i buren. Alternativt att behöva ta det svåraste beslutet som finns - att låta sin vän somna in för gott. Men ska jag argumentera mot detta, så är det ju faktiskt så att generellt lever kaniner väldigt länge och mina har sällan behövt veterinärvård. Så tar man hand om dem korrekt så kan man skjuta upp dödsfall/vård!

Nått som du kommer på som jag MÅSTE ta upp?

Att kaniners kost ska bestå av ungefär 80% hö! Alltså, kaniner ska varken ha fri tillgång på pellets eller grönsaker/godis.

För mig är det en självklarhet att hålla kaniner enligt en så naturlig princip som möjligt. Mina bästa tips? är att t.ex. göra som jag gör, häng upp olika örter (persilja, hallonblad, maskrosblad) och torka över sommaren. Detta blandar jag ut med fodret för att få en så naturlig kost som möjligt :)

Glöm inte att aktivering för kaninen (ex hoppning) är viktig stimulans. Att kaninen ska ha minst 1 timmes Motion per dag bör överdrivas. Vissa dagar är mina ute flera timmar, och jag har fem stycken att hålla reda på ;) 

Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com

Ljusta
2

Att den dagen man tar beslutet att bli kaninägare så är man ansvarig för ett liv. Vissa dagar är jobbiga att vara kaninägare, såsom utekaniner under vintern, när man är sjuk eller bara allmänt trött så sitter kaninen ändå i sin bur och har bara dig att lita på att den får sina behov tillgodosedda. Och när man märker att kaninen lider av sjukdom eller ålderdom så kan man inte vara egoistisk utan låta den gå vidare, hur ont det än gör.

Så att skaffa kanin är förbundet med ett stort ansvar som gör att man bör tänka till både en och två gånger innan.

Ljustadalens kaningård

CorneliaAndersson
0

Jag hade nog velat veta hur t.ex. långhåriga kaniner, om de ska borstas, hur ofta o,s,v. Även burmått, vilka som är lagliga för den storleken. Vilka ''kön som passar'' alltså att man knappt alldrig kan ha hane+hane och sånt ;) Även hur man bär en kanin och hur mycket Motion och sånt en kanin behöver..  Samt vilken mat och vilka mängdersom rekomenderas :) 
(Nu tog jag detta som om man skulle köpa sin första kanin) ;)

**- Vad var mest annorlunda med att ha kanin jämfört med dina förväntningar av det?
**När jagvar yngre så terodde jag inte att kaninen behövde Motion och så det var lite tufft i början tyckte jag, och att mocka tyckte jag var SÅ äckligt så pappa fick fixa det x'')

Kaniner finns där och man kan komma till dom och prata om man känner sig deppad över något. Kaniner kan vara väldigt sociala, som en hund. Så istället för att köpa en liten hund så kan man köpa en Belgisk Jätte ;). Kaniner kan vara en bästa vän och eftersom de är så smarta så kan man lära dom tricks å de kan bli rumsrena.

- Vad är det jobbigaste?
Mockning är fortfarande något av de jobbigaste men man kommer in i rutinerna, och om man gör det 1-2 gånger i veckan så blir det inte lika jobbigt som att städa efter 5 veckor ;)

**- Nått som du kommer på som jag MÅSTE ta upp?
**Burmått, Motion, Hö och övrig mat, Vad som är okej att ge dom t.ex. grönsaker och vilka sorters grenar. Alla basic grejor ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

NaDa...
0

**Vad önskar du att du hade vetat innan du skaffade kanin?
**Vad som var bra och dåligt att äta, när jag skaffade kaniner i 10 års åldern så fick de mycket frukt och gnagarblandning. Då visste jag inte bättre.

**- Vad var mest annorlunda med att ha kanin jämfört med dina förväntningar av det?
**Att det inte gick så snabbt med att få dem tama och att man inte kunde leka med dem, blev väldigt besviken över det men efter ett tag så hittade jag ju massor av andra saker att göra med ninerna. :)

**- Vad är det bästa med att ha kanin?
**Att man kan ge dem bara lite extra lyx en dag och får så mycket kärlek tillbaka. Jag har nog alldrig tråkigt en fin dag, för då är jag hela dagen med kaninerna.

**- Vad är det jobbigaste?
**At städa i kyla och snö.. ;)

**- Nått som du kommer på som jag MÅSTE ta upp?
**Kosten! Vet hur många som helst i vårat kvarter som ger kaninerna alltför mycket mat, och ser jämt och ständigt överviktiga kaniner.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

hobbymupp
0

Tack allihopa! Massa bra grejer och nu är jag superpeppad att sätta igång med att skriva ihop detta! Tacktacktack!

CorneliaAndersson
0

Så lite så :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

bambiiii
0

Vsg! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Zakarias
0

Har ju inte skrivit något men det är i princip samma sak som alla andra har skrivit :-)