Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 402 ggr
Asplyckans kaniner
0

ska jag kastrera honom ?

nu har jag funderat länge på om jag ska kastrera min hane eller inte..

han är heel vild , sprutar verkligen HELA tiden.. det är super jobbigt Skrikandes

men vill helst inte riskera massa , då man kan riskera att kaninen dör under operatioenen , eller ?  tänkte tävla med honom nu till sommaren också.
men har ni kanske några tipps om hur jag kan göra så att "han inte sprutar så mycket" ? skulle varit super snällt om ni kom med tipps osv !

kram !

Norberg90
0

Kastrering är nog det ända som kan hjälpa.

Åk till en väldigt kunnig veterinär. Han som jag åker till har kastrerat massor av kaniner, o ingen har dött.

Han ger lite mindre narkosmedel och ser till att lokalbedöva ordentligt istället.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Zvintos
0

Instämmer med #1. Riskerna är förhållandevis små om man väljer en kaninkunnig veterinär som är van att kastrera. Självklart finns det alltid risker vid ett ingrepp, men det gör det alltid oavsett vad man gör.

Asplyckans kaniner
0

okej , tack så mycket.

får se hur kostnaderna ser ut osv.. vill verkligen inte kastrera honom , men det är så himla äckligt när han sprutar på en Obestämd

[lolloita]
0

Han lugnar kanske ner sig snart!

Asplyckans kaniner
0

#4 ,  jo det hoppas jag med , men han är snart ett år , ett åringar kanske är sånna ?
bara det att mina andra hanar håller inte på så som han , han är verkligen vild ! men kommer inte kastrera honom på ett tag isåfall , det får bli till hösten eller nått , vill helst ha nån kull efter honom först Glad

enbartmalin
0

Jag kan rekomendera dig att ta kontakt med fågelkliniken i jakriborg(Utanför lund).
Veterinären Cecilia är otroligt duktig inom små djur(Vilket hon är inriktad på) och väldigt pålitlig!
Hon har även rimliga priser.
Har aldrig stött på en så kunnig, trevlig och bra veterinär under hela min tid som djurägare. Hennes personal är också väldigt kunnig och trevlig.

Fagelkliniken.se

Hälsningar Malin

Asplyckans kaniner
0

#6 , det låter ju super , ska se & försöka kontakta henne när det närmar sej. tack så mycket !

enbartmalin
0

Det är inte många veterinärer som väljer att fokusera på smådjur vilket Cecilia gör. :)

Har kastrerat både iller och katt hos Cecilia och hon har en otroligt fin teknik, rakar ytterst lite, lägger jätte fina och små snitt. Har aldrig sett så snygga kastrationer förr.
Har även varit inne med sjuka illrar och kaniner och dom är så mån om djuren och gör verkligen allt som krävs och tycker inte man är löjlig/tramsig som bryr sig om sitt smådjur(vilket jag upplevt på andra kliniker).

Hälsningar Malin

[Wera]
0

Kastrering är det enda man kan göra för att minska ner eller helt få bort att han skvätter (markerar). :)

Riskerna är minimala om han är frisk, bra hälsa och i god kondition.

Asplyckans kaniner
0

#8 , åh det låter ju som ett super bra plats !
hur mycket betalade du för det ?

jag har också varit med många gånger om att vissa där jag åkte in innan att dem knappt hade några kunskaper om smådjur eller kunde knappt  hantera kaninerna , tycker det är dåligt .. Obestämd

enbartmalin
1

#10 Priserna står på fagelkliniken.se :)
Cecilia och hennes anställda går på kureser och lär sig nytt hela tiden, vilket jag tycker är jätte bra.
Dom har inte varit rädda för mina illrar och hanterat dom väldigt snyggt vilket jag inte varit alls van vid då många veterinärer varit rädda för dom och använt sig av nackskinns grepp osv.

Hälsningar Malin