aggresiv,dominant eller rädd?
Skulle behöva lite hjälp, tips? och saker man ska tänka på/ göra om ens kanin har börjat bli dominant och aggresiv?
Kaninen i fråga är ca 1 år nu och har varit skendräktig? i lite mer än en vecka nu. Senast imorse gjorde hon utfall mot min pappa när han skulle få henne att hoppa upp i buren så hon kunde få sin mat. Hon brukar kasta sig mot ens händer när man närmar sig hennes kropp ibland fräsa. Hon morrar om man klappar henne, stampar konstant när man är runt omkring henne, hon hatar att bli upplyft och blir då helt tokig!
Jag tycker mest synd om henne eftersom att hon själv inte kan må bra utav detta.. det aggresiva/dominanta beteendet har väl funnits där sen hon var ett halvår men hon har aldrig visat det emot oss människor i familjen.
En till sak att tillägga är att hon aldrig bitit mig när jag klappat henne, bara när jag lyft henne har hon försökt men aldrig lyckats. Jag vet att man inte ska visa sig rädd då dem känner av detta men frågan är om hon kanske är rädd?
Mvh Alice och Morpen :)
I mina öron låter det mer som om hon känner sig otrygg/är rädd, snarare än aggressiv eller dominant. Har tagit över en hona som betedde sig just så, att det även kom när hon var ca 6 månader gammal. Med mycket tålamod och tid så gick det till slut över för just henne, när hon var ungefär 1½. Det var väl mer då att hon till slut lyckades komma över sin rädla och inse att människor är helt OK.
gjorde du något speciellt då?
#2: Jag hanterade henne lugnt men bestämt och spenderade mycket tid med henne, lite mutor och liknande.
#3 okej, så du gjorde inga speciella övningar och liknande?
Jag brukar korta ner hagen så jag kan sitta ner med usträckta ben och kaninen måste nudda mig eller iallafall komma nära(om hon hoppar över) för att komma till andra sidan och om hon gör det får hon morotsbit :)
Massa tid och uppmuntran är det jag brukar göra med rädda kaniner :) Det där med benen låter jättebra! Testa också att bara sitta vid hennes bur, typ läsa eller nått, så hon vänjers sig vid att det är folk vid hennes revir och att de inte är farliga :)
#5 okej, tack för tipset! När det börjar bli lite varmare ska jag iallafall försöka plugga i hagen men helst vill jag sätta upp kompostgaller på gräsmattan (mossa där dem bor nu så väldigt fuktigt) men då måste jag ju lyfta henne dit vilket hon blir som sagt helt tokig av, ideer? :)
Har du ingen transportbur eller liknande du kan sätta henne i när du tar henne till en ny Hage? Så du slipper bära henne innan hon tycker det är ok.
#7 oj, smart tänkt där! Självklart har jag det :)
Idag var hon iallafall mycket lugnare mot mig men hon är väldigt spänd så fort det låter på cykelbanan. Hon kommer till och med om jag ropar och hon har suttit lite i mitt knä i si sådär 3 sek, men framsteg iallafall! :D