Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 563 ggr
[MiniPim]
0

Para en kanin vid 2&1 halft

år?

Nu är det så att vi har tänkt att para en av våra kaniner som nu är 2 och ett halft år.

Jag har läst att en kanin som inte fått sin första kull innan 1 års åldern kan det vara risk att livmodern åker med ut osv.

Hur stor risk är det här händer?

För jag och mamma funderade på, harar i natueren dem vet ju inte sånt inte kaniner heller iförsig men harar dem har ju inga ägaren som bestämmer att ''om du paras vid 4 års åldern för första gången…'' Ellerhur? Då är det ju så att det kommer nya harar hela tiden… o.o

Sweety
0

Jag skulle inte rekomendera det… Min hona var stax över 1 ½… Idag var det en månad sen hon parades och imorse hittade vi henne i bolådan, död. Hon klarade inte av att föda. Jag har gråtit sen kl. 8 och ångrar mig så jävla fucking mycket…

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

sskaniner
1

Risken, och den är stor, är att du dödar din hona om du parar henne. jag skulle aldrig ha gjort det. Harar dom parar sig så fort dom blivit könsmogna Vill du verkligen riskera livet på din kanin?.

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

[MiniPim]
0

#1 Ojdå .. R.I.P.

Men tänk på språket, innan du skriver det tänk på vad det egentligen betyder.

#2 Nej, jag frågade bara en fråga.

Millanskaniner
0

Man borde kanske inte göra det vid den åldern om hon inte tidigare haft en kull.

vår hona parades vid precis ett års ålder och vi var lite oroliga för hur det skulle gå. Hon är i bra kkondition, har stor yta att röra sig på och nu idag hade hon fött fem små kaninungar och alla ser friska ut.

Hon är otroligt pigg och skuttar runt, dagarna innan hon födde låg hon mest och vilade.

Millan

Zvintos
0

Vid 2½ års ålder skulle inte ens jag chansa Att ta en kull. Möjligen vid 2, men då ska honan vara i så toppenhull det bara går.

Fridaaaa
1

Hade inte chansat. Bara dumt. Mycket som kan gå fel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sstorm]
1

#4 inte i toppenhull bara då, ända fram till den åldern får honan inte ha lidit av fetma eller liknande och haft god kondition. Jag skulle inte chansa

hobbymupp
1

Harar och kaniner parar sig ju ständigt i naturen, så risken att de inte får ungar under sitt första år är minimal. Om det skulle bli så mot för modan att de inte blev parade förrän de är 1år+ så kanske de dör. Harar och kaniner kanske inte tänker på det, men att de får ungar så tidigt är för deras eget bästa.

Para inte honan om du vill hennes bästa :)