Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3651 ggr
[Ai-chan]
0

Bita ihjäl ungar

Läste nyss en annan tråd, vet att det är vanligt med kaniner som biter ihjäl ungar…

Men hur gör man om man skulle märka att mamman börja bita ihjäl sina ungar (eller bara en unge), ska man ta ut och rädda de som lever än eller ska man låta de vara och se om hon rör dom andra eller ej? Men om hon rör dom då och vill ha ihjäl dom? Hur gör man då? Är väll svårt att flaskmata så småungar med? Så kanske låta naturen ha sin gång? men ändå grymt på det viset.

Jag funderade just om man ex skulle vakna mitt inatten och skulle se en unge som mamman har bitit, men som skulle kanske på något vis lever ändå och plågas. Hur skulle man då kunna avliva ungen på snabbaste och bästa vis? (vet inte om detta är ok att diskutera detta här, men vore bra att veta). För att då vill man inte utsätta djuret för mera onödigt lidande som att vänta på en eventuell skjuts för att sedan ta sig till veterinär en bit bort (om man får tag på dom). Då vill man få det gjort så snabbast som möjligt.Jag har dödat mus pinkis som någon annan inte hade lyckads tagit ihjäl ordentligt (som jag märkte när jag kom hem). Och jag fick dåligt samvete då och får dåligt samvete av att döda en fluga (som jag knappt gör). Men ändå… Behöver inte vara en unge som blivit biten, kanske en unge som blivit född på något vis fel som behöver avlivas snabbt. Hur gör man då? Jag bor nu även i lägenhet.

Jag är övertrött och tänker för mycket. Men vore kanske bra och veta lite sånt. Snabba avlivningsmetoder i behov.

Zvintos
0

Vanligt skulle jag inte påstå att det är på det viset att det händer i varje kull. Jag har personligen bara upplevt det en enda gång och då inte med min egen hona.

Om honan biter ihjäl väldigt små ungar så har honan oftast ett skäl. Antingen är det något fel på ungarna, eller så mår honan i sig inte bra efter förlossningen. I och med att det brukar vara såpass små ungar som honan ev ger sig på, är det svårt att kunna stödmata och de överlever.

Gällande hur man snabbast och bäst avlivar ungar, det har vi en låst grupp för där det diskuteras, så att inte alla behöver läsa. Den får man tillgång till genom att PMa någon av oss Medarbetare eller sajtvärden.

[Ai-chan]
0

Vill gärna ta del av det rummet isåfall. För att det är bra att veta hur man ska gå tillväga ifall man måste.

Chieko
0

Vissa har ju stödmatat enskilda eller flera ungar genom att lägga mamman på rygg och låta de små dia. Detta borde väl funka även i detta fall? Det behöver ju bara göras två gånger om dagen. Mamman skulle då få flytta alt man flyttar in ungarna. De skulle ju dock inte få den uppfostran som de annars får av sin mamma men man borde kunna hålla dem vid liv.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zvintos
0

#2: Har lagt till dig, så nu ska du kunna komma in där. Du hittar den som en egen forumkategori och har ett utropstecken efter sig, som visar att den är just begränsad/låst.

Linnet
0

Har endast en gång på våra 70-80 kullar varit med om att mamman bitit ihjäl en unge, det var en ung hona, det var hennes första kull, hon hade inte boat, födde ungen mitt i buren, slickade ren den, men efter en kort stund så bet hon helt enkelt av ena benet på ungen, ingen rolig syn, ungen dog ju så klart ganska snabbt. Men honan parades om och tog mycket väl hand om sin nästa kull. Så jag tror inte det är nåt man behöver vara förberedd på då det händer väldigt sällan. Däremot kan det ju vara ungar som är väldigt magra och i dåligt skick som man ser inte kommer att klara sig, som man kanske ska avliva.