Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 569 ggr
Mia418
0

Har en fråga om grönsaker:

Jag kokar alltid grönsaker till middagen och har då salt i kokvattnet (lite) Det är blomkål,broccoli,morot och harricot verts. Då det blir över ibland undrar jag om jag kan ge min kanin det? Mvh Mia

Flippa
0

*putt*

SaraB
0

puttar *nyfiken*

twinnie
0

Kaniner ska inte ha för mycket salt.

Proanders
0

och INTE KOKTA grönsaker…..av flera anledningar

Mia418
0

Varför inte kokta? Kan du inte tala om vilka anledningar? Det är ju inte heller mycket salt och kaniner ska ju ha lite salt. Jag tänker på att de får saltsten..

Keligast
0

#5 dom behöver inte saltsten..onödigt bara! dom kan få urinsten om dom slickar mycket på saltstenarna

Proanders
0

#5 De SKA HA OKOKT föda för att tänderna ska hållas i shack, för att kokta grönsaker har mjukare fibrer.

Vitaminer och näringsämnen försvinner över 45'C.

Som #6 skriver, salt kan ge njursten, och kan användas av kaninen som godis, saltsten ska bara ges till digivande honor.

Det låter kanske konstigt, men kaniner har känsliga magar. Frukt och dyl. (kladdigt) ska också ges i mycket små mängder, annars kan det bli svåra diareér.

SaraB
0

#7, kaniner ska väl inte ha lite grönsaker och frukt? Fundersam

YlvaE
0

kaniner ska ha hö som sin basföda och så kraftfoder som fyller upp näringssbehovet. grönsaker o frukt är bara som godis.

SaraB
0

#9, ja, det är klart hö/vatten/pellets är basföda. Men min kaniner får alltid färska grönsaker/frukter iaf..!

Proanders
0

#8 Uttryckte mig kanske lite otydligt i #7. Vad jag menade var att kladdig frukt, typ banan och jordgubbar mm. (eller kokta grönsaker) ska man ge sparsamt av. Tänk på hur frukten eller växten växer!!! Är det möjligt för en vild kanin att äta den frukten??? t.ex. banan…..finns ingen chans i världen att en kanin kommer åt ett bananträd i vilt tillstånd, och definitivt ej i Sverige. 

Precis som vi människor så mår inte våra magar bra av att bara äta vitt bröd, typ fralla eller så..det klumpar ihop sig i tarmarna

giffan
0

Är kaninen ett svenskt djur ursprungligen??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mia418
0

Jag tänkte INTE ge det som huvudföda utan bara lite ibland! Om hon får bra bas foder kan hon inte få lite "godis"  IBLAND då??? Som då kokta grönsaker? Min kanin får pellets och hö så hon får ju naturligtvis i sig näringsämnen! Och hon får grenar att tugga på så hon håller tänderna i schack och även morötter . Och man kan ju ge kaninen kokt potatis. Den är ju också mjuk!?

Tina-A
0

#13: Jag tror du kan ge kokta grönsaker i sparsam mängd, men om näringsämnena försvinner så som Proanders säger känns det väl inte som någon ide då de inte får i sig näring men däremot lättare att få diaré. Men som godis någon gång ibland är väl okej.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

giffan
0

All näring lär ju inte försvinna, då vore det ju ingen idé för oss heller att äta kokta grönsaker. Men det minskar ju helt klart.

Sen ville jag ha svar på om kaniner är ett svenskt djur ursprungligen??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tina-A
0

#15: Det tror jag inte. Kaninen har väl inget ursprungsland, den har väl uppkommit i många olika länder? Vet inte ens om man kan säga så..

Men olika raser kan man ju säga vartifrån dom kommer, inte så många kommer från sverige. De flesta ju dock från europa?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Grönsaker och frukt är också viktigt i en kaninskost! Viktigare än pellets.

KajsaM
0

Grönsaker och frukt är också viktigt i en kaninskost! Viktigare än pellets.

Mia418
0

Så då kan man ge lite kokta grönsaker då och då?

Proanders
0

Ja, du kan ge lite då och då.

Kaninen kommer ursprungligen från södra europa, betänk att här var istid då olika folkslag levde söderut, sannolikt ingick kanin i den kosten man hade då…

Däremot fanns den inte i Australien från början, utan inplanderades senare när hela landet var en straffkolloni för allehanda brottslingar. Naturligtvis var det ju engelsmännen (James Cook)  som kolloniserade landet, och de rika skulle ju ha något att jaga om Söndagarna. Därför är det en plåga där idag, för kaninen har inga naturliga fiender.

malinroth
0

Om jag  var en grönsak skulle jag vara en rå broccoli XD

Flippa
0

Asså jag har en fråga, kan man ha saltsten? Min kanin slickar inte så mycket på den, bara ibland. Måste jag ta bort den?

Stravaganza
0

Jag vet inte, men man måste inte ha saltsten.

Och förresten, så fick jag en kaninunge igår, den är 2 månader och rasen är blandning av dvärgvädur och svensk päls, och den äter bara gräs! Den dricker nästan inte och gillar inte morötter, sallad, gurka, och tomat. Jag är jätteorolig! Tänk om den dör, för den dricker inte!

Är det normalt? För jag vet inte om den kan dricka från en sån där vattenflaska till kaniner, så jag har en skål med vatten också, tror ni den kan dricka från vatnneflaska när den är 2 månader?

Tänk om den dör..!

Stravaganza
0

Jag vet inte, men man måste inte ha saltsten.

Och förresten, så fick jag en kaninunge igår, den är 2 månader och rasen är blandning av dvärgvädur och svensk päls, och hittills äter den bara gräs och det har gått en dag! Den dricker nästan inte och gillar inte morötter, sallad, gurka, och tomat. Jag är jätteorolig! Tänk om den dör, för den dricker inte!

Är det normalt? För jag vet inte om den kan dricka från en sån där vattenflaska till kaniner, så jag har en skål med vatten också, tror ni den kan dricka från vattenneflaska när den är 2 månader?

Tänk om den dör..! Gråter Snälla hjälp mig nån! Generad Fort, jag behöver hjälp! Gråter

Stravaganza
0

Förlåt, jag gjorde två inlägg, jag är ny och fattade inte att mitt inlägg.. Ja, ni får ursäkta.

Men snälla, hjälp!

Proanders
0

#23 Om din kanin BARA äter gräs, så får den tydligen tillräckligt med vättska i det, men den ska inte ha bara gräs…det finns massor av trådar här som förklarar vad en kanin ska ha att äta.

Sätt i både flaska och vattenskål om du INTE vet vad den drack ur innan du fick den, hade uppfödaren/affären flaska så vet den var vattnet är. Du behöver säkert inte vara orolig, din kanin vet inte så mycket ännu, därför får DU INTE vänja den vid att äta bara sånt som den tycket om, utan ge den "rätt" mat..

Fri tillgång till hö & friskt vatten och pellets upp till 7-8mån. Olika sorters grönt (gräs, klöver, maskros mm) i små mängder i början så magen vänjer sig. Sen ½ dl pellets/dag.

Honor med ungar ska ha fri tillgång till allt, även saltsten, eller mineralsten…..INGEN ANNAN.

Låt kaninen vara ifred de första dagarna så den kan vänja sig vid sitt nya hem, sen kan du försiktigt locka på den och/eller ta upp den, hällst ska KANINEN komma till dig, inte tvärtom.

Hoppas det klarnar lite Cool