Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 464 ggr
T0vve
0

Para om honan på dag 32?

Min hona är idag på dag 32. För en månad sedan gick hon tom och jag parade därför om henne. Men nu idag så är hon extremt brunstig och jag undrar om det tyder på att det inte finns några ungar i magen och om jag därför kan para om henne idag?

Dessutom undrar jag hur mycket större hanen kan vara i jämfört med honan. Den hane som jag parat henne med nu två gånger (utan resultat) är liten, men min andra hane är större. Men inte jättestor..

Honan är hermelin och den lilla hanen också, men nu har honan just passerat ett år och jag känner att hon snart måste få sin första kull och undrar därför om jag kan ta den stora hanen då jag misstänker att den lilla kan vara steril :/

Snabbt svar uppskattas :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

Jag personligen hade väntat mest 3-4 dagar till ifall hon går över tiden.

Hanens storlek spelar ingen roll. Ungarna anpassar sig i mammans mage.
Dock kanske inte lämpligt att para en 1kgs hermelin med en 5-6 kgs kanin kanske, men du förstår kanske vad jag menar? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

T0vve
0

#1 Jag hade också tänkt vänta.. men jag blir så osäker när hon inte bygger bo, inte syns på magen och dessutom är brunstig :/

Skillnaden mellan honan och hanen är inte så stor. Honan är som sagt hermelin och den stora hanen är en hermelinblandning:)

Men kanske är bäst att vänta i alla fall, upp till 1,5 år kan väl en hona få sin första kull? :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Peak303
0

Det är väll upp till 2 år beroende på hur bra kondition honan är i? 
Om jag inte mins fel :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt