Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2139 ggr
LMTninis
0

Klor - lång pulpa hela tiden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är så att Maarits klor är väldigt svåra att klippa. Det är så att pulpan verkar vara lika lång som klon hela tiden? Så det går alltså inte att klippa en ynka liten millimeter utan att det börjar blöda och när man då råkar klippa i pulpan (vilken på grund av detta händer ungefär vid varje kloklippning) så tycker ju hon att det gör ont och det märks på henne. Men klorna måste ju klippas för dom blir bara längre.

Det här med att pulpan alltid är ända ut i klospetsen på varje klo, kan det bero på att hon är så pass gammal? (runt 8 år, men hon ser bra mycket äldre ut, antar att kroppen åldrades i förväg?).

Hur ska jag göra med detta? Jag måste ju klippa för hur skönt är det att halka runt på långa klor hela tiden? Men samtidigt vill jag inte att hon ska lida vid varje kloklippning.. Sen är det ju inte så kul med en hel massa blod heller..

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

zezagena
0

Vet att pulpan kan "dra sej tillbaka" om man klipper ofta precis vid pulpans spets, blöda ska det ju helst dock inte göra. Kan det ha med ålder att göra oxå kanske att de svåra att få bukt med..

Söt är hon

[Wera]
0

Hmm min hund har väldigt lång pulpa och kolsvarta klor så jag kan inte klippa dom ordentligt på han heller. Det går en bit, men dom är fortfarande riktigt långa och det låter när han går… Men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt saken. Isf. det som #1 säger, att man klipper ofta så drar pulpan ihop sig.

Men i ditt fall verkar det inte gå då pulpan är för lång. Du kanske kan prova henne låta gå ute i en rymningssäker gård varje dag (och på natten sommartid om du vill) där hon kan gräva och slita på klorna naturligt. Lite jord, rötter, sten…

LMTninis
0

#1 Jag försöker att klippa lite en gång i veckan på alla kaninerna och det funkar bra på alla förutom henne.. De andras pulpor är väldigt korta och hennes var ganska korta förut, hon har alltid haft lite längre pulpa då ägaren som hade henen inna inte klippte klorna men det rättade tills sej ganska snart efetr att hon flyttat hem till mej. Så det är nu på senare år som det har blivit såhär :/

LMTninis
0

#2 Jo, har oxå hund med svarta klor så jag vet hur det känns :/

Hon går ute några timmar om dagen nu, dock är ju marken väldigt lerig så det är inte mycket att gräva i, sen har hon gått i pension från att ha vaitr "grävarkanin" till "chillarkanin"  :s Men får hoppa satt hon kommer igång med lite grävand ei sommar i alla fall!

zezagena
0

Kanske åldern då som gör att pulpan inte så formbar längre.. kanske inte så grävsugen heller på äldre dar.. Om inget annat bra tips? dyker upp får du nog fortsätta som du gör. Själv klipper jag klor ca varannan mån..

LMTninis
0

#5 Ja, det är väl kanske så, lite jobbigt bara, tycker synd om pluppen :/

Har varit med om allt för många brutna klor och två brutna tår pga halvlånga klor så har blivit ganska peting med klippningen :p

PrinzeZz
0

prova fila lite lite väldigt ofta med en nagelfil

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |