Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 270 ggr
ikea
0

Nu ska han kastreras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ringde till vetrenären idag och fick en tid för kastrering åt min Harry i Den 31 maj förlorar han en liten del av sig själv.Han har ju redan hjälpt till att göra 12 stycken kaninbebisar. Eftersom han är så enormt sällskaplig är tanken att han ska få gå tillsammans med våran hona och deras två barn (flickor).Dom har jättestora ytor att röra sig på både inne och ute så det ska nog gå bra. Dom brukar hälsa på varandra genom gallret så dom känner igen varandra. Jag har vid några tillfällen hållt i kaninungarna och låtit honom hälsa på dom och då har han buffat på dom och inte visat några tecken på aggrivisitet. Ingen av kaninerna har ännu bott i inhängnaden/huset ute så det blir nytt för alla fyra.Tror ni det går bra att sätta ihop honom med honorna? Är det någon som har kastrerat sin hanne här och har ni i så fall märkt någon förändring. Hur mådde kaninen efter ingreppet?

Bilden är på Harry

SagaoAlfred
0

Åh så fin han är! Å han verkar ha likadan färg som min Alfred, som är kastrerad.
Jag var jätterädd innan själva ingreppet, men det gick jättebra.
Han var trött å låg och sov på mig hela kvällen efteråt, å var även lite trött dagen efter men sen var han som vanligt igen.
Han har alltid varit jättelugn å snäll, å fortsatte även att vara det.. märkte ingen skillnad på honom alls, förutom att han inte längre juckade på allt som luktade Saga (Min hona) Skrattande

En månad ungefär efter kastreringen så hade jag kaninerna tillsammans. Det blev lite bråk dom första timmarna, om rangordningen. Men eftersom fixat det så har allt gått jättebra..

Så jag har bara positivt att säga om kastrering, även om vissa är emot det. Men om man inte vill ta någon kull på kaninen, så varför inte? :)

Lycka till!

ikea
0

Jo. han är jättelik din Alfred , dom är fina båda två.

Det måste vara ganska jobbigt att vara en hankanin och alltid ha behov av att jucka på allt men ändå inte få till det. I naturen får dom ju para sig ofta men det sätter ju oftast vi människor stopp för i fångenskap. Det kanske blir skönt för honom att slippa ha dom känslorna hela tiden.

Tina-A
0

#2: Molle juckade också och skvätte innan kastreringen och nu är han mycket lugnare. Tror att han blir glad över att slippa springa runt och vara überkåt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SagaoAlfred
0

Jaa, precis :) Tror också att dom mår bättre utav det, om man inte ska använda dom till Avel :)

KajsaM
0

Lycka till!

ikea
0

Idag har jag varit med Harry till vetrinären och kastrerat honom (jag ändrade tiden jag skrev ovan eftersom den inte passade). Allt gick bra. Han är fortfarande trött men har ätigt lite och druckit vatten. Fast vad ska jag göra åt ena ögat som fortfarande är stängt och lite klibbigt, ska jag avvakta eller ska jag badda ögat med något?