Allt högre priser i vissa "grupper"
I vissa "grupper" i kaninvärlden har man skyhöga priser på kaninerna idag. Jag ser allt fler och fler, jag blir så sjukt förvånad. Känns som att man är ute efter pengarna i vissa fall…
Främst dessa nyare raserna, rex och satin hos bl.a. dvärgväduren. Så högst ovanliga är dom inte, det är inte så svårt att få tag på och ofta är dom inte ens utställningsbara. Mycket skit i släkten, wiener överallt, hemskt fula kroppar och öron. Långt ifrån standarden, spetsiga nosar, tunna lätta öron och avlånga kroppar är det man kan få för 1000 kr!? Hallå lite vett bakom pannbeten ska man väl ha.
Varför så höga priser?
Jag förstår att man sätter ut för ca 700 kr det gör jag själv (dock teddy). Men det är verkligen max… Såg nyss en som hade en satin dvv för 1300 kr! Jisses. Och kom inte och säg "har man inte råd så ska man inte ha djur". För hade jag ex. lagt ut 300 kr på en kanin så hade jag haft 1000 kr över till eventuell veterinärvård eller bur. Istället för att köpa en kanin för 1300 kr. Hänger ni med?
1300 kr för ett djur som i ofta fall hinner dö inom loppet av 5 år? (Jag påstår inte att kaniner inte blir äldre, många blir gamla, missförstå mig inte. Men väldigt många kaniner dör mystiskt eller hinner bli sjuka i låg ålder. Men priserna är fortfarande skyhöga i mina ögon.)
Att skylla på att de är ovanliga håller inte för mig, inte ens den (i Sverige) ovanliga rasen Japan kostar så mycket.
Kan hålla med i det du säger.
Men samtidigt så är det ens egna beslut hur mycket man vill ta betalt för sitt djur. Jag hade själv aldrig betalt de där 1000:- spännen, nej, men det finns folk som gör och kan det, och då ser jag heller inte problemet varför de inte ska kunna ta betalt?
Ser mycket sånt här på FB med, ena halvan gnäller för att andra halvan tar för mycket betalt och andra halvan sätter emot. Jag är på båda sidor och jag önskar att alla bara kunde respektera att man har olika åsikter, istället för att häva skit åt varandra, varför kan vi inte lära oss av varandra istället och hjälpas åt? Vi håller faktiskt på med samma ämne - kanin - även om man är inriktade i olika intressen inom kanineriet, utställning, hoppning, kel eller slakt, de alla är inom samma ämne!
Alla har rätt att sätta pris på sin kanin så länge det inte överskrider de är 10.000kr/per år. Sedan är det en verksamhet, och då får man väl ansöka om det, om man nu kommer upp i de här pengarna.
Så länge folk är medvetna om vad de köper och vad kaninen kan användas till, ser jag inte problemet med priserna.
Och alla har ju olika mål! Alla kanske inte strävar åt samma, men så länge man har ett mål med sin Avel, och inte bara tar en kull för att "de är söta" eller "jag vill ha kaninungar" - oavsett om det är inom utställningen eller hoppningen, så skiter jag fulltständigt i vad kaninerna kostar.
Jag slår vad om att de flesta uppfödare kan tänka sig sänka sina priser om de finner ett bra hem åt kaninen. Vissa äter upp överskottet, och andra låter de gå tills de blir sålda helt enkelt.
Mina tankar… :P
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tycker det är ganska fult att hoppa på en "viss grupp" som du uttrycker det, och säga att man borde ha vett bakom skallbenet. Vart tog respekten för oss andra kaninuppfödare vägen?
Vi har alla rätten att sätta de priser vi själva vill, utan att andra skall vara med och styra och ställa. Du är inte tvingad att köpa en dyrare kanin, ingen annan heller. Jag själv har letat efter en satinrex i flera månader utan att hitta någon, de finns inte överallt som du påstår.
Sedan är det väl fel att underskatta vissa slags kaniner för att du tycker en kanin är ful? "Fula kroppar för 1000 kronor". Vissa av oss bryr oss inte om att kaninen klassas som "ful", utan vi älskar våra kaniner hur de än ser ut. Tycker inte man lägger djur under ful eller söt- kategorier. De som avlar fram satin och satinrex avlar ju som sagt inte fram till utställning. Och att det finns skit bakåt i härstamningsbevisen t.ex. Kolla hur det ser ut hos teddyvädurarna, mycket lejon som blandats in, för att inte tala om bettfel. Vissa linjer är sämre än andra, det gäller alla raser mer eller mindre. Så det är att vara ute och cykla.
Ser att du själv har wienertecknade kaniner, och står att du även föder upp det. Dessa kaniner är ju långt ifrån utställningsbara, låt oss inte glömma att teddyväduren inte heller är en TILLÅTEN ras i rasstandarden. Det betyder att enligt dig borde dessa också ha betydligt lägre pris. För vem vill betala närmare 700-800 hundra för en kanin som inte är utställningsbar. Vad jag vet finns det teddyvädurar lite varstans, och är mycket enklare att få tag i, än t.ex en dvärgvädur satinrex. Är de wienertecknade teddyvädurarna mindre värda? Prisskillnad på dessa jämfört med dina andra kaniner?
Här är det ju DU som satt gränsen 700 kr, för att du, som du skriver själv sätter den maxgränsen. Varför sätter DU 700 för dina, är det för att tjäna pengar , eller vad har du för anledning? En outställningsbar kanin finns at hitta för en hundring. Du har samma frågeställning att ge till dig själv i det här fallet. Tål att tänkas på va?
Jag blir så otroligt trött på folk som ska lägga sig i hur andra uppfödare gör, på ett sätt som är kränkande, "Hallå lite vett bakom pannbeten ska man väl ha." Hmm..
Jag skulle kunna hålla på hela natten, men för att inte trötta ut er så slutar jag för stunden här.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Så länge folk är medvetna om att 1300 kr satinen de köper inte är utställningsbar så anser jag att det är helt ok att ta det priset. Tillgång och efterfrågan. När tillgången går upp kommer priset att sjunka.
Men jag kan helt klart se nackdelarna med dessa priser. Seriösa kunniga uppfödare som är berädda att lägga ner den tid det krävs för att få fram välbyggda friska individer som kan bygga en bas för godkännande av tex dvärgvädur satiner är sällan berädda att betala 1000 kr för ett dåligt byggt exemplar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag personligen skulle inte ha några problem att betala 1300 kr för en kanin, om det var en kanin jag verkligen föll för. Däremot skulle jag nog själv inte sälja kaniner för det priset.
Det är ju så att efterfrågan på "ovanligare" pälstyper skapat dessa prisklasser, det man kan få är det ju klart att man begär. Tycker själv kaniner ligger för lågt i pris. Uppåt 1000 kr kan väl gott både en utställningbar som wienerteckn få kosta. Själv precis köpt en "fin utställningskanin" för den enkla summan 300 vilket ju eg är alldeles för billigt kan tyckas.
Dock kan jag "grumsa lite" över uppfödare som avlar vilt på sina satiner/rexar, små kaninfabriker där man tar kull efter kull på en hona utan annat mål vad jag kan se annat än att få sälja så många ungar som möjligt..
#2 Håller med. Jag avlar dock i smått på satin o rexad dvv för utställning, ( min satindvv reg på 90.5)

Beror alldeles på, är det en ovanlig ras så kanske man kan ta mer betalt, om det finns intresserade, själv föder jag bara upp sällskapskaniner, dvärgvädur och då kan man inte ta mer än 400-500:-, man ska ju kunna konkurrera med djuraffärer som jag personligen inte tycker ska sälja djur över huvud taget.
Fast det är skillnad med teddy och satin, rex. Satin och rex är godkänt, det är inte teddy och kommer förmodligen heller aldrig bli eftersom att det finns angora. Så det finns inget annat val för ex. mig, därav spelar det absolut ingen roll om jag avlar wiener eller inte… Och jag gissar på att priset på teddy beror på att man köper sina avelsdjur för det priset och därmed hamnar avkommorna i samma prisklass… jag antar även att det blev så p.g.a. de importerades (vilket kostar). Och nej renavlade teddyvädurar är inte lätt att få tag på. Jag har valt 700 kr då alla andra uppfödare har den prisklassen (oftast 800 kr) så jag har valt att ha 550-700 kr beroende på kropp, färg och öron. Men kom inte och jämför 700 kr med 1300 kr… Det var mest det jag reagerade på. Att det är sådana prisklasser.
Samma sak som med teddyn är det med satin, rex (import, lite ovanligare) men ändå går priserna upp med flera hundralappar. En teddy på 700 kr skiljer sig 200 kr från en fin utställningskanin (500 kr).
Rex och satinuppfödare finns det nästan fler av än aktiva teddy vad jag märker tycker jag?? Och det finns riktigt fina dvärgvädurar i dessa pälstyper med bra kropp och öron etc. Men trots att det finns det många som avlar på de djur som har fula kroppar. Och med det menar jag inte att jag personligen tycker att dom är ful, utan med fult menar jag att de skiljer sig från rasstandarden. De är söta men inte alls särskilt snygga (jag tänker utställningsmässigt). Det finns få rex och satinuppfödare som ens avlar för utställning eller ens FÖRSÖKER få in bättre kroppar. Man kan ex. använda sig av den vanliga dvärgväduren där det finns gott om fina kroppar, för att få bärare och på så vis få fram finare avelsdjur. Det kan man ex. inte hos teddyväduren för då förstörs hela pälsen med flera generationer. Rexsatin kan jag förstå att de stiger lite mer då det knappt verkar finnas (alltså kombinationen) men nu pratar jag om rex och satin eller enbart bärare av det.